Hlavní obsah

Čínská facka konkurenci: Zeekr 001 je fenomenální auto, které změní váš pohled na elektromobily

Foto: Jiří Čermák

Evropské automobilky by měly situaci začít brát vážně a možná i přehodnotit svoji cenovou politiku elektroaut.

Zatím se prodává jen v Nizozemsku a Švédsku, ovšem má ambice elektrifikovat Evropu. Čínský Zeekr totiž vytasil trumf nejtěžšího kalibru, kdy vám za poměrně rozumně peněz nedodá jen hodně muziky, ale celý symfonický orchestr s dirigentem k tomu. Debutní elektromobil 001 možná změní váš pohled na elektromobilitu a možná i na celý motoristický svět.

Článek

Pětimetrový shooting brake, vzduchové odpružení, audiosystém od Yamahy a soustava kamer neustále monitorující dění okolo auta. Tak přesně při testování tohoto exotického korábu jsem svíraje v rukou vyhřívaný volant vzpomínal na počátky moderní elektromobility v Česku, kdy byl zimní zázrak dojet na jedno nabití v alespoň nějakém pohodlí s úplně prvním Leafem či e-NV200 (baterie 24 kWh) z Hradce do Prahy.

Foto: Tomáš Burian

Archivní foto z testu prvního Leafu mi dalo zavzpomínat na pionýrská auta moderní elektromobility v Česku.

Uběhlo 10 let (sakra, letí to) a auta na baterky se posunula takovým tempem, že to lze racionálně jen těžko chápat. Nyní, začátkem roku 2024, tu máme elektromobily, se kterými trasu Hradec Králové – Praha zvládnete na jedno nabití v zimním období čtyřikrát, v letním dokonce pětkrát. A to se bavíme o plném komfortu bez teplotních nebo jiných spotřebičových omezení.

Jedním takovým ukázkovým příkladem rapidního pokroku je čínský model Zeekr 001, jemuž byste čínské DNA netipli ani za zlatý volant. Tenhle atraktivní elektromobil se sice silně inspiroval Teslou (ostatně, která Čína ne…), nicméně výsledek je více než solidní. A ne, tohle auto nestojí v plné palbě tři miliony, ba ani dva.

Designem je vůz 001 od velmi mladé značky Zeekr (zal. 2021) přizpůsoben současným automobilovým trendům, kde vládnou dělené lampy. Jen se podívejte na kapotu, kde má své místo denní svícení a blinkry, zatímco v nárazníku se nám zabydlely adaptivní diodové LED lampy s technologií Matrix.

Foto: Jiří Čermák

Nahoře je denní svícení a blinkry. Vpravo dole potkávačky, vlevo (nerozsvícené) adaptivní dálky.

Boční linie elegantního shooting brake nejsou úplně hladké, najdete zde aerodynamické prolisy usměrňující tok vzduchu zejména spodní částí. Boky dále zdobí výsuvné kliky, na které ovšem nemusíte vůbec sahat. Stačí je jen lehce stisknout a dveře se otevřou samy. A ne, skutečně do vedlejšího auta neprásknou.

Možná si říkáte, jaká je to zbytečná kravina vhodná leda tak pro drahé Tesly X, BMW 7 nebo Mercedesy S, jenže tuze rychle se na ni zvyká. Ne snad kvůli frajeření před zraky zvídavých lidí, ale pro ten komfort.

Foto: Jiří Čermák

Atraktivní vzhled vozu se odráží i v zadní části.

Ani zezadu nepřijdete o dojem plný luxusu, sdružené zadní svítilny vás umí uvítat líbivou světelnou hrou, kterou doplňuje zadní nápis Zeekr. Stěrač vzadu sice není, zato však elektricky ovládané páté dveře s děleným robustním platem kryjí kufr s dvojitým dnem o celkovém objemu 539 litrů.

Jasně, je zde vidět, že kvůli aerodynamice a bateriím byl zavazadelník proti třeba Superbu v kombíku ošizen, nicméně skutečně potřebujete v osobním autě denně tahat nábytek z řetězce IKEA? Kór když vpředu máte ještě skromné úložiště na nabíjecí kabel a povinnou výbavu.

A když jsme u těch světel, Zeekr 001 umí po vzoru Tesly rozjet světelnou show, ovšem ta není tolik promakaná jako u severoamerického výrobce. Však posuďte sami, natočili jsme pro vás video.

Světelná show modelu Zeekr 001 a integrovaná hra Angry Birds.Video: Jan Majurník

Na dobrou noc

Potom, co si necháte otevřít dveře, usednete dovnitř a sešlápnutím brzdy ony dveře zase zavřete, objevíte luxusní interiér, jemuž dominuje panoramatická střecha s nastavitelnou transparentností a obří centrální dotykový displej. Opět zde poznáváme jednu nejmenovanou severoamerickou značku a věříme, že nejsme sami.

Obrazovka je skutečně hlavním mozkem auta, kde po vzoru Tesly máte relativně přehledné ovládání funkcí, které jen zapínáte a vypínáte. Jde o rychlý infosystém, co nechodí spát, takže je prakticky pořád zapnutý.

Foto: Jiří Čermák

Velký centrální dotykový displej s ovládáním většiny funkcí? Kdeže jsme to jen viděli…

Ovládací menu klimatizace je znovu familiární s Teslou, stejně tak možné otevírání a zavírání dveří či sklápění zrcátek realizované skrze živý model auta na hlavní obrazovce. Proč živý? Automobil vám vizuálně věrně demonstruje chování vozu ve smyslu zapnutí blinkrů či světel nebo otevření dveří.

Jsou zde i přednastavené funkce, které využijete na cestách nebo při nabíjení. Navigaci lze užít buď nativní, případně vestavěné Waze. Z hlediska her vně infosystému najdete třeba Angry Birds, případně lze surfovat po internetu pomocí vestavěného prohlížeče nebo poslouchat muziku skrze hudební aplikaci. Zkrátka nechci se opakovat, ale vy víte, kdo tohle původně zavedl do masové výroby/obliby…

Foto: Jiří Čermák

Také Zeekr má předinstalované zábavní a praktické aplikace.

Celkově se mi s velkou obrazovkou slušně pracovalo, kdy jsem milerád využil rychlého přepínání jízdních režimů, jelikož během testovacích dnů častokrát výživně sněžilo.

Ještě větší poklonu než informačně-zábavnímu systému musím vyseknout anatomickým koženým sedadlům s výhřevem, ventilací, masáží a pamětí. Tihle pomocníci na dlouhé trasy poskytují vysoký komfort jako v lepším Mercedesu, slušný rozsah nastavení a celkovou pozitivní podporu řidiče při cestování.

K cestování však patří i únava, která mě osobně dosti silně přepadla jistého dne v Moravské Třebové okolo jedné ráno cestou z Kopřivnice, takže jsem auto píchl na pomalé nabíjení do stanice a konečně vyzkoušel dlouho pozorovanou funkci – změna řidičova sedadla do odpočinkové polohy.

Foto: Jiří Čermák

Sezení je komfortní, vyhřívané, odvětrávané, ergonomické. Vyrovná se Mercedesu.

Po aktivaci funkce se sedadlo příjemně sklopilo a celkově zvedlo, což ve spojení s topením nastaveným na 22 stupňů a tichým chodem větráku předznamenalo cestu k rychlému usnutí. Zkontroloval jsem ještě zamčení auta, pod hlavu si dal továrně dodávaný polštář a oči si přikryl čepicí. Netrvalo dlouho a můj takřka tříhodinový motoristický spánek na vyhřívané „posteli“ úspěšně započal. Fakt bych netušil, že v Zeekru půjde takhle příjemně odpočívat.

Zážitek hodný prémie

Nastal čas se podívat i na hardware Zeekru 001, kdy testovaná specifikace nabízí dva elektrické motory o celkovém výkonu 400 kW (544 koní), každý pohánějící svoji nápravu. Krouťák 686 Nm putující na všechna čtyři kola spolu se zimním obutím značky Linglong Green-Max tak poskytl docela zajímavý jízdní zážitek hodný luxusní prémiové limuzíny.

Foto: Jiří Čermák

Nejvyšší specifikace Zeekru 001 má vzduchové odpružení.

Hlavním gros automobilu je už na začátku zmíněné vzduchové odpružení, jehož světlost se automaticky upravuje dle rychlosti nebo zvoleného jízdního profilu, který mimo jiné ovlivní chování vozu, především reakci na plynový pedál. S tím jde ruku v ruce i odladěné řízení a pokročilé bezpečnostní systémy.

Ty jsem prubnul na hradeckém polygonu, kde se absolutně rozplynuly jakékoli obavy o (ne)bezpečnost auta. Rychlost práce ABS a asistence elektronické stabilizace je na úrovni dospělých vozidel, přičemž je znát, že vůz podvozkáři Zeekru skutečně ladili.

Nebojím se říct, že z hlediska práce ABS/ESP je na tom tahle Čína podobně, ne-li lépe než naše Škodovka. A tam si podvozkáři s auty kolikrát vyhrávají až do nebes, čehož budiž důkazem např. první naftový Kodiaq RS.

Foto: Jiří Čermák

Stabilizační systémy vozu jsou na vysoké úrovni.

Navíc zde výrobce chytře využil soustavu kamer monitorující provoz kolem vozidla a jízdní čáry. Totiž, jakmile jsem šel ostřeji na brzdy, ihned se spustilo nouzové nahrávání dění v okolí. To vše zajisté kvůli záznamu z případné nehody/krize.

Jenže, co když nepotřebujete brzdit, nýbrž pořádně akcelerovat? Z nuly na sto tenhle 2,35tunový shooting brake s aerodynamickým koeficientem Cx 0,23 zrychlí za 3,8 sekundy a pokračuje až do maximálních 200 km/h.

Dalším a poměrně podstatným trumfem tohoto auta je jeho obří akumulátor (technologie lithium-mangan, kobalt, nikl) o hrubé kapacitě 100 kWh (využitelná 95 kWh)! Z toho důvodu má dle homologace tato nejvyšší výbava urazit až 580 km na jedno nabití, zatímco nižší specifikace zvládnou dojet ještě dále.

Foto: Jiří Čermák

Průměrná spotřeba na zimních pneu se ustálila 23 kWh na 100 km.

Mně se nakonec podařilo v zimním období na zimních pneu 255/45 R21 s cirka 50% podílem dálnic zakotvit na průměrné spotřebě 23 kWh na sto. Sice spíše defenzivním tempem, zato však v plném pohodlí, s topením obvykle nastaveným na 22–23 stupňů, aktivním výhřevem sedadla, volantu a masáží.

Reálně tedy auto v zimě na jedno nabití zvládne 400 km, přičemž jakmile udeří léto a zimáky půjdou do sklepa, naprosto v pohodě srazíte spotřebu na 20 kWh. To by pak znamenalo maximální dojezd necelých 500 km na jedno čerpání elektřiny.

Evropská specifikace Zeekru 001 nabízí též příjemně rychlé nabíjení (400voltová architektura) rychlostí 200 kW stejnosměrným proudem (DC) a 22kW palubní nabíječku. Já však jezdil takřka identickou variantou určenou pro jiný trh, což jste z fotek možná poznali, proto jsem nabíjel pomaleji a výhradně střídavým proudem AC přes redukci.

Foto: Jiří Čermák

Vpředu se nachází AC konektor, vzadu rychlonabíjecí.

Mimochodem, automobil disponuje schopností fungovat také jako energetický zásobník (V2L), proto přes AC port můžete skrze příslušný wallbox živit proudem třeba i váš dům.

Vzhledem k parametrům, výbavě, kapacitě baterie a celkovému provedení Zeekru 001 dává taková elektromobilita reálný smysl, protože tu jsou potlačeny různé kompromisy mezi dojezdem a komfortem. Jak jsem si reálně uměl představit svůj motoristický život s omlazenou Teslou Model 3, tak „ziky 001“, potažmo i základní KIA EV9, jsou to samé v bleděmodrém. A to ještě nevíte, kolik Zeekr stojí.

Čínská invaze začala

Blížíme se do článkového finále, takže nastal čas to shrnout. Ještě než od některých z vás dostanu v komentářích sodu za to, že jde o propagaci Číny a kolik peněz jsem za to od importu/automobilky dostal, připomenu, že automobil mi soukromě zapůjčil spolumajitel společnosti Svoboda Karavanů (svobodacaravans.cz), která u nás prodává terénní obytné přívěsy. A co se týče honoráře, jsem v tom asi za minus 3 000 Kč za uhrazené nabíjení.

Foto: Jiří Čermák

Elektricky ovládaný kufr má objem 539 litrů.

Zeekr 001 v dnešní době platí za naprosté zjevení, byť silně inspirované průkopnickou Teslou. Vzhledem ke komfortu, výkonu hodnému luxusních limuzín, chytrým softwarovým funkcím, velké trakční baterii, superrychlému nabíjení a poměrně slušné spotřebě nemá takový vůz moc přímých konkurentů. Leda Porsche Taycan Cross Turismo, Nio ET5 Shooting Brake nebo Volkswagen ID.7, jenže…

Krom toho, že je Zeekr 001 solidně povedený a reálně ukazuje, kam to může mladá značka založená v roce 2021 dotáhnout díky podpoře mateřského koncernu Geely (vlastník Volva, Lotusu, Lynk & Co, Smartu a téměř 10% podílník Mercedesu a dalších), je tu důležitý aspekt jménem cena.

Tou vzhledem k poměru výkonu a výbavy totiž Zeekr strčí do kapsy takřka všechny, a to nejen ve svém segmentu. Především evropské značky by měly situaci začít brát vážně a možná přehodnotit svoji cenovou politiku drahých elektrických aut. Čínská konkurence totiž neklepe dveře, čínská konkurence už vstoupila, je tady a je fakt silná.

Základní zadokolka Zeekr 001 s výkonem 200 kW a dojezdem až 620 km totiž stojí v Nizozemsku (a podobně i ve Švédsku) včetně doručení 60 490 eur s daní (19 %), což je asi 1 471 596 Kč. Čtyřkolka o výkonu 400 kW na 21palcových kolech s dojezdem až 590 km vyjde na 63 490 eur s DPH, tedy asi na 1 544 580 Kč. A vrcholové provedení čtyřkolky o výkonu 400 kW na 22palcových kolech a vzduchovém odpružení s dojezdem 580 km na jedno nabití je poté záležitostí 68 490 eur (1 666 220 Kč) včetně daně. Vozy jsou navíc přihlásitelné i v Česku, přičemž za tyhle prachy se nechytá ani Tesla, natož pak ti ostatní. Tohle už není cenová válka, tohle je čínská invaze do Evropy.

Technické údajeZeekr 001 AWD (EU spec.)
Motor2× elektromotor
Výkon400 kW (544 k)
Točivý moment686 Nm
Převodovkajednopoměrová epicyklická
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 350 kg
Akcelerace 0–100 km/h3,8 s
Maximální rychlost200 km/h
Dojezdaž 580 km
Kapacita baterie100 kWh (využ. 95 kWh)
NabíjeníAC 22 kW, DC 200 kW
Kola a pneu265/40 R22
Kola a pneu (test. zimní. spec.)255/45 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)4 955/1 999/1 548 mm
Rozvor2 999 mm
Objem zavazadlového prostoru539 l
Minimální světlá výška162 mm
Tažná kapacita (brzděný přívěs)2 000 kg
Načítám