Hlavní obsah

Chytré a úsporné, praktické a stylové: Nestárnoucí Volvo XC40 dává ostatním SUV lekci

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Chytře navržené Volvo XC40 dává ostatním SUV lekci – chytře spojuje výhody kompaktního auta s aspekty, které hledáte u těch větších. Nevěříte? Přesvědčte se sami!

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Milé dámy, vážení pánové, mám pro vás jednu cennou radu: Vážně si nemusíte kupovat pětimetrovou, 2,5tunovou stodolu na kolech, abyste si mohli užívat všechny SUV výhody. Když budete chytří a aspoň trochu skromní, zjistíte, že takové Volvo XC40 by vašim potřebám mohlo docela postačovat.

Se svými necelými 4,5 metru na délku (tedy zhruba velikost Škody Karoq) je dost malé na to, aby se vám snadno parkovalo, aby se vám s ním snadno manévrovalo v hustém městském provozu a abyste se nemuseli bát při vjíždění do uzoučkých vjezdů parkovacích domů.

Zároveň je však tak velké, že se do něj pohodlně vejdou čtyři vzrostlí dospěláci, kteří budou mít dost prostoru (nejen podél, ale hlavně na šířku, a i místa nad hlavou budou mít dost) a pohodlí i na dlouhé cesty. Kufr s objemem 443 litrů pak bez problémů pojme velký rodinný nákup nebo bagáž na dovolenou.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Volvo XC40 je na trhu již od roku 2017, jeho design přitom vůbec nezestárl. Pořád vypadá sympaticky a svěže.

Také za volantem si budete připadat jako v dospělém, velkém autě – sedíte dost vysoko pro lepší přehled na silnici a snadné nasedání, jak to u SUV očekáváte, a vůz kolem vás působí dost robustně, abyste se cítili bezpečně.

Přitom ale XC40 jezdí hbitě a obratně, jak se na auto této velikosti sluší a patří. Má sebejistý, ale poddajný podvozek a přímé řízení, takže máte pocit, že opravdu řídíte automobil, a ne pouze kormidlujete loď. Zatáčkami jen proklouznete, místo abyste do nich auto museli lámat.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Nedávný facelift přinesl kromě mild-hybridní techniky a nové převodovky také nejnovější verzi infotainmentu postaveného na systému Android Automotive. Přináší oblíbené aplikace (Google Mapy, Spotify a další) a je docela přehledný, ačkoliv vypínání upozornění při překročení rychlosti by mohlo být snáz dostupnější.

Kompaktní auto vás také nesežere u benzinky. Pod kapotou má sice poctivý benzinový dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, ale doplněný úspornou mild-hybridní technikou a novou hladce řadící dvouspojkovou automatickou převodovkou.

Díky tomu máte pod pravým chodidlem na povel stádo 163 koní (varianta B3), respektive 197 koní (varianta B4, jež má také výhodu 35 Nm navíc), které vás z klidu na stovku rozjedou za svižných 7,6 s (výkonnější B4), resp. 8,6 sekundy (slabší B3). Z nádrže přitom jen usrkává – s XC40 není problém jezdit v průměru za nějakých šest až sedm litrů, poklidným tempem i za méně.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Dvoulitrový benzin pod kapotou má dost síly, přitom je tichounký, sametový a díky elektrickému dopingu také ukázkově úsporný.

A právě ke klidnému tempu vybízí uvolňující atmosféra na palubě XC40. Stejně jako u větších členů rodiny Volvo si užíváte ticho a pohodu a za volantem spíš relaxujete. Když spěcháte, můžete to i přišlápnout, XC40 si umí pospíšit a v zatáčkách vám dá potřebnou jistotu, ale tolik času stejně v reálu nenaženete, tak ten stres raději odfoukněte a jízdu si užijte.

A s XC40 si ji vážně užijete – je to příjemný parťák na kratší přejezdy i dlouhé štreky. Za jeho volantem se budou cítit pohodlně a bezpečně ženy, ale stydět se nebudou ani muži. Navíc je moc chytře navržené a krásně zpracované, takže se vám s ním bude příjemně žít, podrží vás v těžších chvílích a nebude vás ničím štvát. A na to, že jde o prémiové auto každým coulem, tak ani nestojí majlant…

Benzinové Volvo XC40 pořídíte již za 1 007 000 Kč s motorem B3 a v základní výbavě Base. Pokud chcete silnější B4, pak musíte sáhnout po vyšší výbavě Core (+70 tisíc) a přihodit ještě 45 tisíc za motorizaci. Ale vůbec to není nutné, B3 úplně postačí…

Volvo XC40 můžete mít i v čistě elektrické verzi EX40 se základní cenou 1 218 500 Kč, respektive 1 293 000 Kč za SUV-kupé EC40.

Technické údajeVolvo XC40 B3
Motorřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo + 48V mild-hybrid
Zdvihový objem1 969 cm³
Výkon120 kW (163 k)
Točivý moment265 Nm
Převodovkaautomatická dvouspojková, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 688 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,6 s
Maximální rychlost180 km/h
Spotřeba (kombinace)6,6 l/100 km
Objem palivové nádrže54 l
Kola a pneumatiky235/50 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 400/1 863/1 652 mm
Rozvor2 702 mm
Objem zavazadlového prostoru443 l
Načítám