Hlavní obsah

Chuck Norris mezi auty: Ford Ranger Raptor je největší terénní drsňák v širokém okolí

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Vrcholná verze užitkového pick-upu Ford Ranger je skutečný terénní drsňák k pohledání. S off-road technikou, geniálním podvozkem a mocným šestiválcem přiváží plnou korbu poctivé řidičské zábavy nejen na silnici, ale především mimo ni. Ale jen pokud na to máte – prachy i odvahu.

Článek

Auta nemají tvář, ale kdyby Ford Ranger Raptor přece jen nějakou měl, byla by zarostlá vousy, zlobně zachmuřená a z pronikavého pohledu by byla jasně čitelná otázka: „To čumíš na mě?!“ Tahle nejdrsnější verze už tak drsného pick-upu je totiž všehoschopný svalovec, který se nenechá zastavit žádnou překážkou a svůj úkol splní za každou cenu.

Nejde jen o to drsné oplastování, vytažené blatníky, boční nášlapy a výrazný lak Code Orange, který už z dálky jasně volá: „Já jsem Raptor!“ A zblízka to pak ještě jednou zakřičí velké polepy na bocích, takže i slepec poměrně jasně ví, že nemá čest s obyčejným Rangerem, ale něčím podstatně speciálnějším.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Raptor od ostatních Rangerů snadno poznáte i z dálky.

Dokonce nejde ani o ten mocný přeplňovaný šestiválec pod kapotou. Jeho třílitrový objem vzbuzuje naděje, které dvě velká turbodmychadla jen podporují a hřmotný projev potvrzuje, jenže jeho síla je v naší verzi omezená na 292 koní. Ono to vlastně nezní špatně – ale jen do momentu, kdy zjistíte, že mimo evropský kontinent produkuje tenhle macek rovné čtyři stovky koní. Výsledná dynamika (stovka za 7,9 s) je tak velmi slušná, i když z trenek vás nejspíš nevystřelí.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Po silnici jezdí Raptor docela svižně, ale žádný sporťák to není.

Kdepak, tím největším kouzlem Raptoru jsou závodní tlumiče Fox, které spolu s rámovou konstrukcí, automatickou převodovkou, pohonem všech kol (s možností automatického režimu nebo pevné čtyřkolky s rychlým či redukovaným převodem) s uzávěrkami předního a zadního diferenciálu a obřími 33palcovými terénními pneumatikami dokážou mimo silnici doslova zázraky!

Svižné tempo z asfaltu nemusíte po sjetí z něj prakticky zpomalovat, tlumiče se vyrovnávají se všemi nerovnostmi naprosto bohorovně a kabinu udržují zcela plochou. Pokud si troufnete na skoky, Raptor vás nadšeně podpoří (ale měli byste to skutečně umět, protože dopady jinak mohou být dost tvrdé). V drsném terénu pak Raptor překvapí průchodností, drapáky na terénních gumách drásají povrch a auto se dere vpřed. Nezastaví ho dokonce ani voda, vždyť zvládá brodit až 850 mm vodního sloupce!

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Čím rychleji v terénu jedete, tím lépe podvozek Raptoru funguje.

Jediným limitem je kromě vaší odvahy především delší zadní převis omezující zadní nájezdový úhel (27°, přední je pak 31° a přejezdový úhel 24°). Raptor totiž nepřestává být praktickým Rangerem s velkou korbou o délce 1 544 mm a šířce (mezi podběhy) 1 224 mm, která pojme jednu europaletu a uveze až 652 kilo nákladu. A to se čas od času hodí všem (to vám vaši přátelé rádi předvedou – zavalí vás přáními a požadavky, jen co si ho pořídíte).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Další zadní převis omezuje terénní průchodnost, ale praktická korba se hodí.

Rád bych vám řekl, že s Raptorem můžete pohodlně jezdit denně jako s osobákem, ale to by nebyla úplně pravda. Jasně, máte tady všechny komfortní vychytávky, 12palcový dotykový infotainment a balík jízdních asistentů k tomu, jenže podvozek je dost tuhý (ale čím rychleji mimo silnici jedete, tím funguje lépe), široké terénní gumy hlučné a brumlavý soundtrack ještě hlučnější (výfuk má přepínací klapky, ale vsadíme se, že je budete přepínat do drsného Baja módu po každém startu), o průměrné patnáctilitrové spotřebě se asi ani nemusíme zmiňovat (dálky na pohodu zvládá kolem deseti).

Jenže pokud se na auta díváte takhle, kupte si prostě normální Ranger s dieselem a máte vystaráno. Raptor je pro nadšence, pro off-roadové punkery, kteří mimo silnice tráví stejně času jako na nich, kteří mají rádi výzvy a potřebují auto odpovídající jejich nárokům a zvládající jejich tempo. A přesně tím autem je Raptor – nezastavitelný a charismatický drsňák, který se netouží zalíbit všem, ale nadchne ty, jež dokážou využít jeho specifický balík schopností (jediné, co neumí, je kop s otočkou). Tak teď jen abyste byli dostateční drsňáci i vy…

Ceník Fordu Ranger (v částkách bez DPH, protože za ně bude většina majitelů v reálu nakupovat) začíná těsně pod milionem korun, za Raptor budete muset ale dost přitlačit. Základní varianta s dvakrát přeplňovaným čtyřválcovým dieselem (210 k a 500 Nm) je aktuálně v nabídce za zvýhodněnou cenu 1 394 000 Kč, testovaný šestiválec (292 k a 491 Nm) pak vyjde na akčních 1 469 000 Kč. A proč nemůžete mít Raptor s šestiválcovým dieselem? Protože je to jednak blbost a také by těžký nafťák na přední nápravě nedělal dobrotu při skocích.

Technické údaje
Motorvidlicový šestválec, uložený vpředu podél, twin-turbo
Zdvihový objem2 956 cm3
Výkon215 kW (292 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment491 Nm při 2 300 ot./min.
Převodovkaautomatická, 10 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 478 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,9 s
Maximální rychlost180 km/h
Spotřeba (kombinace)13,8 l/100 km
Objem palivové nádrže80 l
Kola a pneumatiky285/70 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)5 381/2 028/1 922 mm
Rozvor3 270 mm
Načítám