Článek
Auta nemají tvář, ale kdyby Ford Ranger Raptor přece jen nějakou měl, byla by zarostlá vousy, zlobně zachmuřená a z pronikavého pohledu by byla jasně čitelná otázka: „To čumíš na mě?!“ Tahle nejdrsnější verze už tak drsného pick-upu je totiž všehoschopný svalovec, který se nenechá zastavit žádnou překážkou a svůj úkol splní za každou cenu.
Nejde jen o to drsné oplastování, vytažené blatníky, boční nášlapy a výrazný lak Code Orange, který už z dálky jasně volá: „Já jsem Raptor!“ A zblízka to pak ještě jednou zakřičí velké polepy na bocích, takže i slepec poměrně jasně ví, že nemá čest s obyčejným Rangerem, ale něčím podstatně speciálnějším.
Dokonce nejde ani o ten mocný přeplňovaný šestiválec pod kapotou. Jeho třílitrový objem vzbuzuje naděje, které dvě velká turbodmychadla jen podporují a hřmotný projev potvrzuje, jenže jeho síla je v naší verzi omezená na 292 koní. Ono to vlastně nezní špatně – ale jen do momentu, kdy zjistíte, že mimo evropský kontinent produkuje tenhle macek rovné čtyři stovky koní. Výsledná dynamika (stovka za 7,9 s) je tak velmi slušná, i když z trenek vás nejspíš nevystřelí.
Kdepak, tím největším kouzlem Raptoru jsou závodní tlumiče Fox, které spolu s rámovou konstrukcí, automatickou převodovkou, pohonem všech kol (s možností automatického režimu nebo pevné čtyřkolky s rychlým či redukovaným převodem) s uzávěrkami předního a zadního diferenciálu a obřími 33palcovými terénními pneumatikami dokážou mimo silnici doslova zázraky!
Svižné tempo z asfaltu nemusíte po sjetí z něj prakticky zpomalovat, tlumiče se vyrovnávají se všemi nerovnostmi naprosto bohorovně a kabinu udržují zcela plochou. Pokud si troufnete na skoky, Raptor vás nadšeně podpoří (ale měli byste to skutečně umět, protože dopady jinak mohou být dost tvrdé). V drsném terénu pak Raptor překvapí průchodností, drapáky na terénních gumách drásají povrch a auto se dere vpřed. Nezastaví ho dokonce ani voda, vždyť zvládá brodit až 850 mm vodního sloupce!
Jediným limitem je kromě vaší odvahy především delší zadní převis omezující zadní nájezdový úhel (27°, přední je pak 31° a přejezdový úhel 24°). Raptor totiž nepřestává být praktickým Rangerem s velkou korbou o délce 1 544 mm a šířce (mezi podběhy) 1 224 mm, která pojme jednu europaletu a uveze až 652 kilo nákladu. A to se čas od času hodí všem (to vám vaši přátelé rádi předvedou – zavalí vás přáními a požadavky, jen co si ho pořídíte).
Rád bych vám řekl, že s Raptorem můžete pohodlně jezdit denně jako s osobákem, ale to by nebyla úplně pravda. Jasně, máte tady všechny komfortní vychytávky, 12palcový dotykový infotainment a balík jízdních asistentů k tomu, jenže podvozek je dost tuhý (ale čím rychleji mimo silnici jedete, tím funguje lépe), široké terénní gumy hlučné a brumlavý soundtrack ještě hlučnější (výfuk má přepínací klapky, ale vsadíme se, že je budete přepínat do drsného Baja módu po každém startu), o průměrné patnáctilitrové spotřebě se asi ani nemusíme zmiňovat (dálky na pohodu zvládá kolem deseti).
Jenže pokud se na auta díváte takhle, kupte si prostě normální Ranger s dieselem a máte vystaráno. Raptor je pro nadšence, pro off-roadové punkery, kteří mimo silnice tráví stejně času jako na nich, kteří mají rádi výzvy a potřebují auto odpovídající jejich nárokům a zvládající jejich tempo. A přesně tím autem je Raptor – nezastavitelný a charismatický drsňák, který se netouží zalíbit všem, ale nadchne ty, jež dokážou využít jeho specifický balík schopností (jediné, co neumí, je kop s otočkou). Tak teď jen abyste byli dostateční drsňáci i vy…
Ceník Fordu Ranger (v částkách bez DPH, protože za ně bude většina majitelů v reálu nakupovat) začíná těsně pod milionem korun, za Raptor budete muset ale dost přitlačit. Základní varianta s dvakrát přeplňovaným čtyřválcovým dieselem (210 k a 500 Nm) je aktuálně v nabídce za zvýhodněnou cenu 1 394 000 Kč, testovaný šestiválec (292 k a 491 Nm) pak vyjde na akčních 1 469 000 Kč. A proč nemůžete mít Raptor s šestiválcovým dieselem? Protože je to jednak blbost a také by těžký nafťák na přední nápravě nedělal dobrotu při skocích.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový šestválec, uložený vpředu podél, twin-turbo |
Zdvihový objem | 2 956 cm3 |
Výkon | 215 kW (292 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 491 Nm při 2 300 ot./min. |
Převodovka | automatická, 10 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 478 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,9 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 13,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 80 l |
Kola a pneumatiky | 285/70 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 381/2 028/1 922 mm |
Rozvor | 3 270 mm |