Článek
Omlazené provedení poznáte na pohled především podle světlometů, přední i zadní lampy Volkswagen totiž přepracoval a vybavil novou grafikou. Přední světla doplňuje upravená maska chladiče, vzadu najdeme světelnou lištu, která svítilny opticky spojuje. Záď zaujme navíc podsvětleným logem.
V případě lamp došlo i na modernizaci techniky, přední adaptivní světlomety jsou totiž typu IQ.Light HD LED Matrix a využívají 38 432 interaktivních LED diod. Fungují parádně, a to nejen z pohledu intenzity a rozložení světla na vozovce (Volkswagen dokonce mluví o světelném koberci), ale také dokážou skvěle reagovat na podmínky a provoz. Dálková světla můžete klidně nechat zapnutá, LED diody umí chytře odclonit vozidla před autem (technika Matrix LED), takže neoslňují jejich řidiče, ale přitom vyloženě „šajní“ všude okolo.
Uvnitř skoro bez tlačítek
Pozornosti při modernizaci pochopitelně neunikl ani interiér, v němž proběhla výměna několika materiálů, přičemž ty novější mají být kvalitnější. Důležitější novinku ale představuje skutečnost, že nyní mají všechny výbavové verze přístrojovou desku v provedení Innovision Cockpit.
Tvoří ji dva displeje: Digitální přístrojový panel s 12palcovou úhlopříčkou a dotyková obrazovka infotainmentu s úhlopříčkou 15 palců. Obří displej nabízí spoustu „pracovní plochy“, což ovládání multimediálního systému, který byl ostatně také vylepšen, významně usnadňuje. Systém je navíc docela přehledný, graficky povedený a poměrně svižný.
Problém ale je, že masivní obrazovka z palubní desky vytěsnila fyzické ovladače a tlačítka, takže spoustu pro jízdu a komfort důležitých funkcí musíte kontrolovat právě prostřednictvím dotykového displeje. Jde například o klimatizaci, stop-start nebo vyhřívání sedadel.
Opakuji, díky velké ploše a vysoké konfigurovatelnosti (na plochu si můžete připnout nejčastěji používané funkce) to není až tak úplně otravné, přesto tento způsob ovládání pochopitelně vyžaduje více pozornosti, kterou byste ovšem měli při řízení věnovat jiným věcem – hlavně tedy onomu, ehm, řízení…
Co naopak rozhodně vítám, je modernizace dobíjecích portů. Nová USB-C poskytují nabíjecí výkon 45 W, dříve to bylo jen 15 W, takže si díky nim nabijete poměrně rychle třeba i laptop.
Jinak Touareg i po modernizaci samozřejmě zůstává velice prostorným a praktickým autem, které nabízí spoustu místa v obou řadách sedadel, slušně rozmanitou paletu odkládacích prostor a šikovný kufr, jehož základní objem činí 810 litrů a po sklopení zadních opěradel je k dispozici dokonce 1 800 litrů. Zavazadelník potěší také 12V zásuvkou nebo velkým prostorem pod podlahou.
Silný diesel mu sluší
Touareg najdeme na samotném vrcholu evropské nabídky Volkswagenu, čemuž odpovídá také skladba dostupných pohonných jednotek. Všechny verze totiž spoléhají na spalovací motory se šesti válci. Milovníci benzinu mohou sáhnout po provedení 3.0 TSI s výkonem 250 kW, vyznavači nafty po dvou variantách třílitrového turbodieselu (170 a 210 kW) a zákazníci, jimž se hodí schopnost jezdit na elektřinu, mají k dispozici plug-in hybridní eHybrid se systémovým výkonem 280 kW. A pak je tu ještě Touareg s přídomkem R, tedy sportovněji laděná varianta s plug-in hybridním pohonem o výkonu dosahujícím 340 kW.
Nejvíc zákazníků jednoznačně sáhne po jednom ze dvou vznětových třílitrových šestiválců. Mně dělal společnost ten silnější, který, jak už víte, poskytuje maximální výkon 210 kW. Působivě vypadá i nejvyšší točivý moment 600 newtonmetrů dostupný v širokém spektru mezi 1 750 až 3 250 otáčkami za minutu.
Motor doplňuje osmistupňová automatická převodovka, samozřejmě nechybí pohon všech kol. Skoro pět metrů dlouhé a 2,2 tuny vážící SUV zvládne akceleraci z klidu na stovku za 6,3 sekundy a rozjede se až na 238km/h, umí být tedy hodně rychlé. A nejen na papíře! Když potřebujete, dokáže naftový Touareg pořádně zabrat, zvlášť při předjíždění se můžete spolehnout na mocný zátah, u kterého se naplno projeví obrovská síla velkého turbodieselu. Stačí dupnout na plynový pedál a vůz ochotně a suverénně, ale přitom sympaticky nenuceně vystřelí kupředu.
Zvláštní však je, že v jiných situacích se pohonné ústrojí až tak agilně neprojevuje, například při rozjezdech nebo snaze o zrychlení z pomalejšího tempa a nižších otáček. To působí podivně přiškrceně, jako by ho něco uměle drželo na uzdě. Největší vinu na „dietním“ chování má pravděpodobně naladění převodovky, která se snaží diesel držet v co nejnižších otáčkách i tehdy, kdy už docela důrazně dupete na plyn. Že by mohla podřadit, jí dojde až se zpožděním. Jednoduše řečeno jsem měl občas pocit, že Touareg nereaguje na pohyb mé pravé nohy tak, jak by parametry pohonné jednotky naznačovaly.
Ale to je asi tak všechno, co bych vznětovému šestiválci mohl vytknout, ve všech ostatních oblastech totiž exceluje. Když už se auto rozjede, působí třílitr opravdu mocně a sametově pružně, navíc se chová kultivovaně a potěší také hutným zvukem pod zátěží. Po většinu času je ale spíš klidný a tichý.
A spotřeba? Můj dlouhodobý průměr po týdenním testu činil rovných 9 l / 100 km, což je za mě skvělá hodnota. Touareg jsem přitom používal k cestování po ucpané Praze, svižným dálničním přesunům i jízdám po okreskách v různém tempu. Také do lehčího terénu jsem na chvíli zavítal.
Všude doma
Skvělé je, že s exemplářem v testované specifikaci jsem se všude cítil výborně. Touareg potěší pohodlnými sedadly, parádně odhlučněnou kabinou, na velké SUV výborně naladěným řízením a především nádherně vyváženými jízdními vlastnostmi.
Největší zásluhu přisuzuji příplatkovému adaptivnímu vzduchovému podvozku Air & Steering, který je součástí paketu Air Comfort (aktuálně za 87 800 Kč). Zahrnuje vzduchové odpružení s elektronickým, na rychlosti jízdy závislým nastavením tlumičů, automatickou regulaci světlé výšky a sklonu vozu a také řízení všech kol.
Takto vybavený Touareg poskytuje i na velkých kolech po většinu času prvotřídní komfort a velice dobré filtrování nerovností, k tomu přidává skoro až překvapivou ovladatelnost – zvlášť na tak velké a těžké SUV. Auto poměrně ochotně mění směr, poslouchá řízení a drží se povrchu. Prostě nepůsobí rozhodně neohrabaně. Ani karoserie se moc nehýbe, a to nejen při zatáčení, ale ani při pohybu na nerovném povrchu.
Modernizovaný Volkswagen Touareg není bez chyb, ale jako celek funguje jednoduše úžasně – tedy alespoň v testované specifikaci s výkonnějším turbodieselem a příplatkovým sofistikovaným podvozkem. Osobně bych uvítal širší použití fyzických ovladačů a menší závislost na dotykovém displeji v interiéru a uvolnění potenciálu silného motoru, ale jinak jsem byl velice spokojen.
Nejdražší model v evropské nabídce Volkswagenu umí být s 210kW naftovým šestiválcem rychlý, ale přitom poměrně úsporný. A potěší také prvotřídním komfortem či prostornou kabinou. Charakterem tak vlastně zůstává tím samým autem, jakým byl už před faceliftem.
Kvalitě pak odpovídá cena. Nejlevnější Touareg se slabším dieselem stojí 1 699 900 Kč, silnější diesel pořídíte až s vyšší výbavou Elegance za 1 935 900 Kč (benzinová varianta ve stejné konfiguraci ušetří mrzkých 12 tisíc), zkoušený exemplář s výbavou R-Line a řadou příplatků by vás ale vyšel už na nějakých 2,6 milionu.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový šestiválec, turbodiesel |
Zdvihový objem | 2 967 cm3 |
Výkon | 210 kW (286 k) při 3 250 – 4 250 ot./min. |
Točivý moment | 600 Nm při 1 750 – 3 250 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 152 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,3 s |
Maximální rychlost | 238 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 90 l |
Kola a pneumatiky | 285/40 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 878/1 984/1 720 mm |
Rozvor | 2 894 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 810 l |