Článek
Kdysi dávno v dobách, kdy auta byla horkou novinkou, přesněji dost nepohodlnou, nespolehlivou a pomalou novinkou, platil za nejluxusnější formu cestování let vzducholodí.
Velké doutníky křižovaly majestátně oblohou, pasažéři z ničím nerušeného klidu kabiny z výšky shlíželi na všechno to pošetilé hemžení na zemi, a přitom studovali burzovní zprávy v novinách, popíjeli šampaňské z křišťálových sklenic a pojídali kaviár ze stříbrných talířů, povídali si vtipné historky ze světa bohatých o utiskování dělníků, ponižování sluhů a skupování uměleckých artefaktů. Krásný a zcela nezapomenutelný zážitek – až na občasný vodíkový ohňostroj.
O celé století později jsou líně plující vzducholodě už dávno přežitým dopravním prostředkem, který nestačí zběsilému tempu dnešního světa. Pokud vyloženě nepotřebujete překonávat moře a oceány, naprosto si vystačíte s autem – alespoň pokud je tak dobré, jako BMW iX.
Paralela se vzducholodí není žádná náhoda, u iX to začíná u jeho majestátního, aerodynamického, byť poněkud neforemného zjevu (podobnost zdůrazňuje šedý lak Oxide Grey) a pokračuje vzdušným interiérem s honosným vybavením – čalounění jemnou kůží, kovové dekory v barvě bronzu a propracované hliníkové mřížky reproduktorů, dřevěná plocha s chytře integrovanými dotykovými tlačítky, provedení všeho je naprosto dokonalé. Místo palubního kina tu máte širokoúhlý infotainment, místo křišťálových lustrů jsou tu křišťálové ovládací prvky, jen ten stříbrný servis pro konzumaci svačiny si musíte přinést z domova – naštěstí je tu aspoň spousta míst, kam ho uložit.
BMW iX umí také nenuceně plout krajinou stejně jako vzducholoď, je přitom ale ještě tišší (hluk spalovacích motorů v gondolách mimo kabinu k vám u neslyšného elektrického pohonu nedolehne) a pohodlnější (vzduchový podvozek po asfaltu doslova pluje a nehrozí vám žádné turbulence), řízení je zcela nenáročné (část odpovědnosti můžete předat sofistikovaným jízdním asistentům) a pobyt v kabině absolutně dokonalým požitkem. Jen na rozdíl od vzducholodí se krajina za okny hýbe mnohem rychleji.
S vrcholnou verzí M60 máte totiž na povel masivní výkon 619 koní a 1 100 Nm, což jsou čísla hodná supersportu! Ostatně se stovkou za 3,8 sekundy a maximální rychlostí 250 km/h si s ním iX M60 nezadá. Zadupněte plyn a zažijete pocit, jako by do vás narazila lokomotiva – dostanete herdu do zad, hlavou se praštíte o opěrku hlavu a auto s brutální vervou – ale stále zcela tiše a koncentrovaně – vyrazí vpřed jako splašené.
Verze M60 je oproti slabším verzím o trochu ostřeji naladěná, takže se do zatáček vrhá ochotněji a projíždí je ostřeji… ale se svými majestátními rozměry a masivní hmotností 2,7 tuny pochopitelně není žádný závoďák. Spíš ji vnímejte jako luxusní limuzínu s příjemným nadbytkem síly pro (kromě předvádění se před kamarády a obchodními partnery) zcela bezpečné předjíždění a svižné přelety po Autobahnu.
Že daleko nedoletí? To byste se divili! Verze M60 kromě vysokého výkonu disponuje i větší baterií (o využitelné kapacitě 105 kWh), takže při kombinovaném provozu (a s rozumem místo cihly na plynu) se snadno přiblížíte udávaným 500+ kilometrům (a při výkonu až 195 kW vás ani nabíjení nijak nezdrží). Osmiválcová X7 M60 (o sto koní a 350 Nm méně, stovka o 0,9 s pomalejší) nenajede na jednu nádrž o moc víc.
BMW iX M60 je tak kouzelně prostopášný dopravní prostředek, jenž vás v naprostém luxusu a absolutním pohodlí díky návykovému nadbytku síly prakticky teleportuje do cíle cesty. Jak už to tak bývá s podobnými výjimečnými produkty, tohle auto v životě určitě nepotřebujete, ale budete ho chtít, protože ho udělá o pořádný kus příjemnějším. Dokonce i když už v garáži parkujete vzducholoď.
Raději si sedněte – za BMW iX M60 dáte 3 369 600 Kč (což je o cca 200 tisíc víc než za srovnatelnou X7 M60) v základu, dalších pár set tisíc si schovejte na rozmazlování příplatkovými prvky výbavy. Pokud je to na vás moc, v nabídce BMW jsou i rozumnější varianty iX s cenovkou začínající na částce 2 067 000 Kč. Což pořád není málo, ale jde o špičkový prémiový, tak se nedivte.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× synchronní elektromotor |
Výkon | 455 kW (619 k) |
Točivý moment | 1 100 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 670 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 3,8 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Dojezd | až 566 km |
Kapacita baterie | 111,5 kWh (využitelná 105,2 kWh) |
Nabíjení | AC 22 kW, DC 195 kW |
Kola a pneumatiky | 255/50 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 953/1 967/1 696 mm |
Rozvor | 3 000 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 500 l |