Článek
Možná si vybavíte nedávný test BMW X7 s osmiválcem pod kapotou, kde jsme nakonec došli k závěru, že jde vlastně o docela povedené mama taxi, byť je to vzhledem k potenciálu auta docela škoda. Anebo vzpomenete na X6 M Competition? SUV kupé s 625 koňmi pod kapotou, které vlastně nebylo pohodlné, ale umělo jezdit rovně pekelně rychle.
Mysleli jste si, že jej už nic netrumfne? Kdepak, skutečným vrcholem krásy marnivosti je totiž BMW XM! Tento vůz sice má tolik skvělých vlastností, jenže dohromady vlastně nedávají úplně smysl.
Více než pět metrů dlouhá a přes dva metry široká pojízdná pevnost s hmotností skoro 2,8 tuny na pohled působí jako prvoválečný tank na tehdejším bojišti. XM je zkrátka tak obří, robustní a okatě opulentní, že by při pohledu na něj prozřel i Stevie Wonder.
Přední nárazník vozu je masivní, ledviny rovněž, na ně navazující lampy také nejsou malinké, takže nejmenšími prvky vpředu jsou leda vyvýšená světla pro denní svícení kombinovaná s blinkry a logo BMW. Ostatně tohle rozpoložení známe už z řady 7 a X7. Jen tady to výrobce dotáhl na ještě více agresivní notu.
Že auto chodí do motosport posilovny, je znát i z bočních linií, které jsou opět muskulární. V létě je pak mohou doplňovat absurdně velká 23palcová kola z nabídky příplatkových prvků, zatímco na zimu si SUV v našem případě musí vystačit se „skromnějšími“ 21palcovými disky s nízkoprofilovými pneumatikami 285/45 R21.
Zcela unikátní pohled se vám pak naskytne při pohledu na záď, kde zjistíte, že něco chybí. No jasně, středové logo. Namísto něj najdete loga rovnou dvě, každé v horním rohu zadního skla (komu to připomene originální BMW M1, má bonusového bludišťáka).
Na štíhlý design zadních světel byste u BMW už měli být zvyklí, ovšem co ta čtveřice koncovek výfuku poskládaná vertikálně? Ne, to si fakt nespletete. Tohle auto je skutečně osobnost, arogantní, namyšlené, ovšem má to své důvody…
Interiérové unikum chybí
Ještě než vám vyžvaníme ta sladká tajemství, mrkneme do interiéru, kde se ovšem nezdržíme dlouho. Ti bystřejší z vás totiž poznali, že se tyhle prvky nachází také třeba v BMW X5 nebo X6. Takže jestli jste čekali něco unikátního, tak…?
Tak se musíte podívat nad sebe, kde se nachází designově osvětlená stropnice. Jasně, není to hvězdná obloha jako u rollsu, nicméně dojem opulentnosti poskytne podobný. Na druhou stranu je fakt škoda, že přestože má jít o vlajkovou SUV loď výrobce, tak má interiér kompletně převzatý z levnějších sesterských modelů.
Luxusu a ergonomii se však nedá nic moc vytknout, v tom BMW válí. Jako tradičně zkritizujeme infosystém řešený ve stylu aplikací v tabletu, což je sice praktické a lidé to všeobecně znají, ale také toto řešení používá každý a úplně se zde vytrácí ona výjimečnost. Vždyť BMW iDrive vždy patřilo ke špičce mezi automobilovými infotainmenty.
Takže shrnuto a podtrženo: Interiér z X5/X6, slušná ergonomie, skvělé masážní sedačky, hodně místa, osvětlená stropnice, méně přehledný infosystém a široké A-sloupky, za které se v kombinaci s vysokým posezem snadno schová nejen chodec, ale i malá dodávka. Nakonec zmíníme kufr, který není nijak gigantický a nabídne objem pouze 527 litrů.
Češi ho milují!
Zatímco v globálních prodejích na tom XM není kdovíjak dobře, v Česku jej zákazníci milují. První kvóty byly vyčerpány (za loňský rok se tu prodalo 115 kusů), a to tito kupci auto ani neviděli, ba se v něm ani nesvezli. České zastoupení si proto požádalo o další příděl, o jehož prodejnost se úplně nebojíme. Zkrátka jestli chcete být středem pozornosti, tak XM se nabízí jako ideální řešení.
Syrový jako Rammstein
Možná se ptáte, jak se na takovém monstru objevily speciální registrační značky EL? BMW XM je totiž plug-in hybrid, nicméně značky ekologického auta si zaslouží asi stejně jako kapela bez talentu jakékoli kladné hudební ocenění.
Ono má totiž XM jako spalovací pohonnou jednotku zážehový 4,4litrový osmiválec se dvěma turby o výkonu 489 koní (650 Nm), který je „eko“ podobně jako ekoaktivista jezdící v Passatu TDI z roku 1999. Ne, XM si EL značky zkrátka nezaslouží, byť na elektřinu jezdit umí a plní legislativní požadavky.
A vůbec ne špatně! Akumulátor s využitelnou kapacitou 25,7 kWh totiž vozu vystačí dle WLTP protokolu na 76 až 81 lokálně-bezemisních kilometrů, což je reálně dosažitelné číslo, pokud nevyrazíte na dálnici.
Horší už je to s nabíjením. Jednak se vůz nabíjí výhradně pomalu skrze AC konektor, přičemž u takhle velké baterky už by mělo být rychlonabíjení povinností (a třeba X5 ho umí!) a jednak má palubní nabíječka výkon jen 7,4 kW, takže se auto z wallboxu nabije do plna až za 4,5 hodiny. Dlouho, dlouho, dlouho.
Přitom využívat čistě elektropohon není vůbec na škodu. Máte sice k dispozici výkon jen 197 koní a točivý moment 280 Nm, nicméně na to městské courání jde o hodnoty naprosto dostačující.
Tomu pak odpovídá i zimní kombinovaná spotřeba, která může být klidně 22 kWh na 100 km a 6 litrů benzinu na sto k tomu. A to je vzhledem k hardwaru vozidla spotřeba takříkajíc směšná. Jestliže auto řádně proženete po dálnicích, tak jako my při cestě z Hradce do německého Řezna, poměr spotřeby se upraví na 7,2 kWh a 12 litrů benzinu na sto. Což je ale pořád na více než pětimetrové a skoro třítunové SUV dost dobrá hodnota.
Nicméně když přepnete do hybridního režimu, máte nabitý akumulátor a osmiválec dosáhne provozní teploty, pak se můžete těšit na krásných 653 koní a točivý moment 800 Nm posílaný na všechna čtyři kola. A ten zvuk, obzvláště když se otevřou aktivní klapky výfuku, to se namísto dynamických Red Hot Chilli Peppers rozezní syrový Rammstein.
Čekáte tedy, že po sešlápnutí pedálu akcelerátoru vyletíte ke hvězdám jako kdysi Aneta Langerová? Inu, ne. Jde sice o skutečně slušný odpich, ale formule 1 to navzdory očekávání není. Totiž nesmíte zapomenout, že XM s papírovým zrychlením z nuly na sto za 4,3 sekundy váží takřka 2,8 tuny! To jsou dvě nadupané octavie…
Tento neduh má zčásti řešení, které se jmenuje vrcholové provedení Label, jež nabídne celkem 748 kobyl a krouťák 1 000 Nm, nicméně pořád se bavíme o téměř třítunové rozzuřené SUV krabici, která je od podvozku po střechu natřískaná špičkovou technikou a stabilizátory.
Přesto všechno jde o model M, což znamená, že by měl být sportovní. Inu, řízení, motor, převodovku i podvozek do sportovního módu přepnout můžete, ale jezdit s tím pak po našich cestách úplně nechcete. I na komfortní režim na 21palcových pneu je auto poměrně tvrdé, takže na volitelných letních 23 je to ještě krapet nepohodlnější.
BMW XM tak trpí stejným neduhem jako X6 M Competition, je zkrátka tvrdé a v zatáčkách nakonec vítězí fyzika, byť svou hmotnost umí auto do jisté míry hodně dobře maskovat.
Štěstí má svou cenu
Takže pokud si to shrneme, XM je obří, prostorné a vysoce opulentní SUV, které s nabitou baterkou umí jezdit za na svůj pohon ucházející (ale ne nijak zázračnou) spotřebu. Má sice sportovní hardware a ladění od mistrů oboru, nicméně hmotnost 2,8 tuny si vybírá svoji daň. Navíc auto není na našich silnicích dostatečně komfortní, a to ani na menších kolech.
Interiér je převzatý z levnější modelů, nabíjení pomalé, kufr střídmější, ale sedačky perfektní, ergonomie povedená, audiosoustava luxusní, mapové podklady s online navigací reálně použitelné.
XM je tak vlastně velmi kontroverzní bavorák, který si najde své skalní příznivce i zaryté odpůrce. Technicky však jde o špičku, jež naráží na fyzikální zákony, bojuje s vlastní sportovností a také není úplně pro každého, protože stojí fakt šílené peníze.
Základ XM 50e s šestiválcem o celkovém výkonu 476 koní vyjde na 3 240 900 Kč, zatímco prostřední (testovaná) osmiválcová varianta o 653 koních stojí od 4 405 700 Kč. Vrcholové V8 provedení XM Label naladěné na 748 koňských sil je za 5 053 100 Kč. Tedy BMW XM je skutečné různorodé a může měnit své tváře podle aktivního pohonu, ale smysl? Tak ten jsme v něm opravdu nenašli, což ovšem neznamená, že by nutně šlo o špatné auto. Je jenom své…
Technické údaje | BMW XM |
---|---|
Motor | zážehový V8 + elektromotor |
Zdvihový objem | 4 395 cm3 |
Výkon | 360 kW (489 k) při 5 400–7 200 ot./min. |
Točivý moment | 650 Nm při 1 600–5 000 ot./min. |
Elektromotor | 197 k a 280 Nm |
Kombinovaný výkon | 653 k a 800 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 785 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,3 s |
Maximální rychlost | 250 km/h (140 km/h na el.) |
Komb. spotřeba (WLTP) | 1,9–1,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 69 l |
Kapacita baterie | 25,7 kWh (využitelná) |
Elektrický dojezd | 76–81 km |
Nabíjení | AC 7,4 kW |
Kola a pneumatiky | 285/45 R 21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 110/2 005/1 755 mm |
Rozvor | 3 105 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 527/1 820 l |