Hlavní obsah

Na tohle jsme čekali! Otestovali jsme dostupné elektrické auto do města. Pochopitelně z Číny

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Elektromobilita dává největší smysl ve městech v malých autech, těch se ale prodává minimum nebo stojí nesmysl. BYD Seagull přijíždí z Číny s puncem nejlevnějšího elektromobilu, a i když v ČR nevyjde tak lacino jako ve své domovině, pořád je za skvělé prachy.

Článek

„Chtěl jsem, aby to bylo 299 000 Kč bez DPH a s dotací, ale sankce na čínská auta to trochu pokazila,“ vysvětluje Jakub Geršl ze společnosti Cario, který BYD Seagull na český trh dováží. Celní válka Evropy s Čínou vyšroubovala cenu o 45 tisíc korun, to ale pořád jde, protože cílových 345 tisíc je částka, za kterou mnoho podobných aut neseženete – vlastně jen jedno, jež však oproti BYDu působí jako laciná čínská napodobenina.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Malý Seagull je až překvapivě prostorný a pohodlný, navíc vypadá k světu.

Seagull je samozřejmě také laciný, ale docela chytrým způsobem – má jen jeden přední stěrač (v pohodě pokryje skoro celou plochu malého čelního skla), pulzní stahování oken funguje jen dolů (pouze u okna řidiče jde i nahoru), zadní lavice je sklopná pouze vcelku (stejně z něho nikdo nebude dělat stěhovák) a v kufru mu úplně chybí světýlko (jenže je tak malý, že tu nic neztratíte). Ale řidičova sedačka je plně nastavitelná (dokonce v tomto případě elektricky), také volant si nastavíte výškově i podélně, nade dveřmi jsou madla pro celou posádku, a dokonce i stínítko má vlastní zrcátko s clonou a světýlkem, což jsou obvykle první věci, které se kvůli nákladům ořezávají.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Jednoduše pojatý interiér je však až překvapivě kvalitní a vybavený.

A protože Cario do Evropy dováží tu nejvyšší specifikaci Seagullu, tak se můžete těšit také na šestici airbagů, tempomat, bezklíčový přístup a startování, zadní parkovací senzory a kameru s dynamickými liniemi, klimatizaci, kůží (umělou, ale docela příjemnou) čalouněný volant, sedačky, a dokonce i palubku, k tomu digitální přístrojový panel a 10palcový dotykový infotainment s otočnou obrazovkou, který sice umí jen čínskou SIM, takže většina služeb v Evropě nefunguje (řešením může být mobilní wi-fi hotspot), ale dá se do něj snadno zavést bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay (k tomu se vám bude hodit indukční nabíjení telefonu).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Infotainment není lokalizovaný do češtiny, vlastně i do angličtiny se zatoulaly čínské znaky. Stačí ale připojit Android Auto nebo Apple CarPlay a všechno je vyřešené.

Jenže mnohem důležitější je, že BYD Seagull funguje jako auto. I přes jeho titěrné rozměry v něm najdete dost životního prostoru (pro dospěláka překvapivě i vzadu díky 2,5metrovému rozvoru) a za volantem si snadno uděláte pohodlí, budete mít perfektní výhled a na rohy auta si můžete sáhnout (skoro doslova). Velmi příjemným překvapením je houpavě pohodlný podvozek, který se nenechá rozhodit ani proslulými dlážděním a rozbitým asfaltem pražských ulic.

Ale klidně si můžete troufnout i za hranice města. Seagull sice pohání elektromotor o skromném výkonu 75 koní roztáčejícím přední kola, ale jeho instantní zátah 135 Nm zajistí dostatečně živou akceleraci i v mimoměstských rychlostech. Na dálnici asi nebudete v levém pruhu prohánět služební oktávky, ale těch komfortních 120 km/h tam můžete jet docela pohodlně. A docela dlouho.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Seagull je vlastně docela pohledné auto. A také překvapivě široce použitelné.

Cario totiž do ČR dováží verzi s větší baterií s kapacitou 38,88 kWh (v domovské Číně je v nabídce i 30 kWh) – což vlastně pořád působí dost podměrečně, ale díky skromné spotřebě Seagullu (dálnice umí za 15 kWh / 100 km, ve městě se zase klidně dostanete pod 10 kWh / 100 km) na jedno nabití ujedete pohodlně přes 300 km i ve smíšeném provozu, při pohybu ve městě byste se mohli přiblížit klidně i čtyřem stovkám. Takže někteří majitelé budou Seagull nabíjet ne jednou dvakrát za týden, ale třeba jen jednou nebo dvakrát za měsíc.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Nabíjení není kdovíjak rychlé, a navíc jen skrze čínské konektory, ale baterie má docela skromnou kapacitu a k autu dostanete redukce, takže to zase taková komplikace není.

Což je dobře, protože Seagull se nenabíjí nijak extra vysokým výkonem (to ale kompenzuje menší kapacita baterie), navíc kvůli konektorům čínského standardu potřebujete připojovat ještě redukci.

Tyhle drobnosti jsou však jen malou daní za až překvapivě povedené auto. BYD Seagull totiž dobře vypadá zvenku i uvnitř, je nečekaně prostorný a solidně zpracovaný a kvalita pohonu i jízdy jsou velmi v pořádku. Zvlášť na takhle malé a laciné auto. Ačkoliv laciné…

Takhle vybavený Seagull s větší baterií by se v domovské Číně vešel do (v přepočtu) 300 tisíc korun, tady v ČR už ale se všemi poplatky a daněmi stojí 659 000 Kč. Což je docela ranec peněz. Jestli ale dosáhnete na 200tisícovou dotaci a nakupujete bez DPH, tak těch 345 tisíc je hodně pěkná cena, za kterou dostanete překvapivě kompetentní auto.

Za zapůjčení testovacího vozu děkujeme firmě Cario.

Technické údaje
Motorsynchronní elektromotor
Výkon55 kW (75 k)
Točivý moment135 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 240 kg
Akcelerace 0–100 km/h13,0 s
Maximální rychlost130 km/h
Dojezdaž 320 km
Kapacita baterie38,88 kWh
NabíjeníAC 6,6 kW, DC 40 kW
Kola a pneumatiky175/55 R16
Rozměry (délka/šířka/výška)3 780/1 715/1 540 mm
Rozvor2 500 mm
Objem zavazadlového prostoru300 l
Související témata:
BYD Seagull
Načítám