Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Chtěl jsem, aby to bylo 299 000 Kč bez DPH a s dotací, ale sankce na čínská auta to trochu pokazila,“ vysvětluje Jakub Geršl ze společnosti Cario, který BYD Seagull na český trh dováží. Celní válka Evropy s Čínou vyšroubovala cenu o 45 tisíc korun, to ale pořád jde, protože cílových 345 tisíc je částka, za kterou mnoho podobných aut neseženete – vlastně jen jedno, jež však oproti BYDu působí jako laciná čínská napodobenina.
Seagull je samozřejmě také laciný, ale docela chytrým způsobem – má jen jeden přední stěrač (v pohodě pokryje skoro celou plochu malého čelního skla), pulzní stahování oken funguje jen dolů (pouze u okna řidiče jde i nahoru), zadní lavice je sklopná pouze vcelku (stejně z něho nikdo nebude dělat stěhovák) a v kufru mu úplně chybí světýlko (jenže je tak malý, že tu nic neztratíte). Ale řidičova sedačka je plně nastavitelná (dokonce v tomto případě elektricky), také volant si nastavíte výškově i podélně, nade dveřmi jsou madla pro celou posádku, a dokonce i stínítko má vlastní zrcátko s clonou a světýlkem, což jsou obvykle první věci, které se kvůli nákladům ořezávají.
A protože Cario do Evropy dováží tu nejvyšší specifikaci Seagullu, tak se můžete těšit také na šestici airbagů, tempomat, bezklíčový přístup a startování, zadní parkovací senzory a kameru s dynamickými liniemi, klimatizaci, kůží (umělou, ale docela příjemnou) čalouněný volant, sedačky, a dokonce i palubku, k tomu digitální přístrojový panel a 10palcový dotykový infotainment s otočnou obrazovkou, který sice umí jen čínskou SIM, takže většina služeb v Evropě nefunguje (řešením může být mobilní wi-fi hotspot), ale dá se do něj snadno zavést bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay (k tomu se vám bude hodit indukční nabíjení telefonu).
Jenže mnohem důležitější je, že BYD Seagull funguje jako auto. I přes jeho titěrné rozměry v něm najdete dost životního prostoru (pro dospěláka překvapivě i vzadu díky 2,5metrovému rozvoru) a za volantem si snadno uděláte pohodlí, budete mít perfektní výhled a na rohy auta si můžete sáhnout (skoro doslova). Velmi příjemným překvapením je houpavě pohodlný podvozek, který se nenechá rozhodit ani proslulými dlážděním a rozbitým asfaltem pražských ulic.
Ale klidně si můžete troufnout i za hranice města. Seagull sice pohání elektromotor o skromném výkonu 75 koní roztáčejícím přední kola, ale jeho instantní zátah 135 Nm zajistí dostatečně živou akceleraci i v mimoměstských rychlostech. Na dálnici asi nebudete v levém pruhu prohánět služební oktávky, ale těch komfortních 120 km/h tam můžete jet docela pohodlně. A docela dlouho.
Cario totiž do ČR dováží verzi s větší baterií s kapacitou 38,88 kWh (v domovské Číně je v nabídce i 30 kWh) – což vlastně pořád působí dost podměrečně, ale díky skromné spotřebě Seagullu (dálnice umí za 15 kWh / 100 km, ve městě se zase klidně dostanete pod 10 kWh / 100 km) na jedno nabití ujedete pohodlně přes 300 km i ve smíšeném provozu, při pohybu ve městě byste se mohli přiblížit klidně i čtyřem stovkám. Takže někteří majitelé budou Seagull nabíjet ne jednou dvakrát za týden, ale třeba jen jednou nebo dvakrát za měsíc.
Což je dobře, protože Seagull se nenabíjí nijak extra vysokým výkonem (to ale kompenzuje menší kapacita baterie), navíc kvůli konektorům čínského standardu potřebujete připojovat ještě redukci.
Tyhle drobnosti jsou však jen malou daní za až překvapivě povedené auto. BYD Seagull totiž dobře vypadá zvenku i uvnitř, je nečekaně prostorný a solidně zpracovaný a kvalita pohonu i jízdy jsou velmi v pořádku. Zvlášť na takhle malé a laciné auto. Ačkoliv laciné…
Takhle vybavený Seagull s větší baterií by se v domovské Číně vešel do (v přepočtu) 300 tisíc korun, tady v ČR už ale se všemi poplatky a daněmi stojí 659 000 Kč. Což je docela ranec peněz. Jestli ale dosáhnete na 200tisícovou dotaci a nakupujete bez DPH, tak těch 345 tisíc je hodně pěkná cena, za kterou dostanete překvapivě kompetentní auto.
Za zapůjčení testovacího vozu děkujeme firmě Cario.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor |
Výkon | 55 kW (75 k) |
Točivý moment | 135 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 240 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 13,0 s |
Maximální rychlost | 130 km/h |
Dojezd | až 320 km |
Kapacita baterie | 38,88 kWh |
Nabíjení | AC 6,6 kW, DC 40 kW |
Kola a pneumatiky | 175/55 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 3 780/1 715/1 540 mm |
Rozvor | 2 500 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 300 l |