Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
S dvojčaty je to zvláštní: Stejná genetická výbava, stejné předpoklady, stejná výchova… a přitom se z jednoho může stát světec a z druhého padouch. Podobné je to s auty, jak dokazuje srovnání Kamiqu i Scaly. Tahle dvě vozidla jsou prakticky stejná – totožné rozměry, technika i výbava – ale Kamiq přesto v prodejích překonává Scalu v poměru 2 : 1. Je to vážně jen proto, že jeden z nich je módní crossover…?
Tahle dvojčata nejsou jednovaječná, takže je od sebe snadno rozeznáte už na první pohled. Šedá Scala je nižší a delší, bílý Kamiq je díky seseknuté zádi fyzicky i opticky kratší a o trochu vyšší. Příď Scaly je pojatá klasičtěji (Nudněji? Ačkoliv s faceliftovanými čelními světlomety trochu prokoukla.), zatímco Kamiq zaujme (Nebo odradí?) dělenými světly, záď má zase díky protaženému sklu pátých dveří zajímavější Scala, u Kamiqu se designéři naopak moc nepředřeli.
Na další rozdíly si už musíme vzít lupu a tabulku technických dat. Obě auta stojí na platformě MQB-A0 (čili koncernové modulární platformě upravené pro menší vozy), takže jejich technický i rozměrový základ je shodný – a rozvorem a rozchodem definuje shodný půdorys interiéru (totožný rozchod a rozvor určuje délku a šířku prostoru v kabině).
Do obou aut si tak pohodlně (opravdu velmi pohodlně na kompaktní pojetí obou aut) sednou čtyři dospělí a hravě zvládnou i delší cestu. Rozdíly tu jsou, ale všimnete si jich, jen když máte na hlavě klobouk nebo trvalou. Prostor nad hlavou v Kamiqu je v obou řadách o pár centimetrů vyšší – ale vážně jen o dva centimetry.
Kupodivu s objemem kufru je to přesně naopak, než jak zákazníci předpokládají. Crossover má totiž menší základní objem (400 vs. 467 l) i rozšířený objem (1 410 vs. 1 395 l) po sklopení sedadel dělených v poměru 60 : 40 – delší zadní převis Scaly totiž prodlužuje ložnou plochu (880 vs. 743 mm). Obě auta mají elektrické víko kufru, jeho horní hrana se vyklopí v obou případech do stejné výšky, tu spodní má ale Scala o chloupek výš.
Což je trochu paradoxní, protože Kamiq má jako správný crossover vyšší světlou výšku (188 vs. 149 mm). Z toho pramení také pozice za volantem, která je v Kamiqu pocitově o trochu výš a s lepším nasedáním i výhledem na silnici. Ale rozdíl je vážně jen pár centimetrů, protože do sedačky řidiče ve Scale nepadáte až dolů k asfaltu, jako v některých autech (stejně jako v Kamiqu si nepřipadáte jako na bidýlku) – v obou autech se za volantem sedí velmi ergonomicky a cítíte se být součástí vozu.
Což určuje i řidičský zážitek, který je prakticky shodný. V obou kompaktech si můžete užívat jejich kompaktní rozměry, lehkost (Kamiq je v průměru jen o 20 kilo těžší než Scala) a hbitost. Při přeskakování z jednoho auta do druhého byste si všimli lepší poddajnosti a vyšší přesnosti nižší Scaly, ale v Kamiqu si rozhodně nebudete připadat jako v neposedné lodi – rozdíly jsou naprosto minimální.
Motorizace jsou pro obě auta zcela stejné (1,0 TSI 70 a 85 kW a 1,5 TSI 110 kW, přičemž oba silnější motory můžete mít kromě manuálu také se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem) a zcela stejně i působí. Pro srovnání jsme si vybrali bestseller v podobě silnějšího 1,0 TSI s manuálem a věřte, že nic lepšího potřebovat nebudete.
Litrový tříválec je kurážný a silný, ale také se umí vyklidnit a jen tiše vrnět pod kapotou a přitom usrkávat z nádrže nějakých 5,5 litru na sto. Papírové předpoklady Kamiqu mu přisuzují spotřebu o dvě až tři deci horší, ale to se snadno ztratí v rozdílnosti řidičských stylů a typů tras, takže ani tohle není vyloženě rozdílové hledisko.
A víte co? Ani po takhle zevrubném srovnání jsme pořád nenašli zásadní argument pro to či ono auto. Scala má o trochu větší kufr a o maličko lépe jezdí, Kamiq zase nabídne o chlup víc nad hlavou a vyšší řidičskou pozici. Ani jedno auto nepřináší zásadní prvek, který by to druhé nemělo, ani jedno neumí oproti sourozenci nic navíc. Tedy pokud nechcete vozidlo nalakované v oranžové Phoenix, to pak musíte sáhnout jedině po Kamiqu…
Ten nejzásadnější rozdíl je v ceníku. Za Kamiq tak Škodovce zaplatíte vždy o 20 tisíc víc, přitom rozsah výbavy je shodný. Obě auta také můžete mít ve výhodné výbavě Drive, kdy ke slušně vybavenému Selectionu (na testovaných vozech) dostanete navíc 17" litá kola, vyhřívané čelní sklo, interiér Dinamic, kožený multifunkční volant a pár dalších milých drobností.
Takže které si vyberete?
Nejlacinější Scala (1.0 TSI 70 kW v základní výbavě Selection) stojí 459 900 Kč a Kamiq pořídíte za 479 900 Kč, výhodnější je ale připlatit si za akční výbavu Drive – testovaná auta tak vyjdou na 519 900 Kč (Scala), resp. 549 900 Kč (Kamiq).
Technické údaje | Scala 1.0 TSI | Kamiq 1.0 TSI |
---|---|---|
Motor | přeplňovaný zážehový tříválec | přeplňovaný zážehový tříválec |
Zdvihový objem | 999 cm³ | 999 cm³ |
Výkon | 85 kW (115 k) při 5 500 ot./min. | 85 kW (115 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 200 Nm při 2 000–3 500 ot./min. | 200 Nm při 2 000–3 500 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 216 kg | 1 233 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,5 s | 9,7 s |
Maximální rychlost | 202 km/h | 196 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,2 l/100 km | 5,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l | 50 l |
Kola a pneumatiky | 205/55 R17 | 205/55 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 362/1 793/1 471 mm | 4 241/1 793/1 531 mm |
Rozvor | 2636 mm | 2651 mm |
Světlá výška | 149 mm | 188 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 467/1 410 l | 400/1 395 l |