Hlavní obsah

Bratrovražedný souboj i oslava radosti z řízení: Sportování s Toyotou GR třikrát jinak

Foto: Lukáš Kukla

Svézt se s jedním rychlým sporťákem je radost, ale mít hned tři naráz? To je řidičská extáze! Nám to ale hlavně přineslo možnost zjistit, v čem se tahle auta liší a co mají naopak společné.

Článek

Tohle není klasický srovnávací test. Žádný drsný bratrovražedný souboj na ostří nože s jedním jediným vítězem. Tohle je oslava sportovních aut. Poklona automobilce, jež nezapomíná na nadšené řidiče a má v nabídce ne jedno ani ne dvě, ale hned tři sportovní auta, která je radost z řídit. Tak rovnou bez keců skočíme za volant a pořádně si tu jízdu užijeme!

Toyota GR Yaris

A začneme v tom nejmenším, ale rozhodně ne nejpomalejším. GR Yaris je totiž hrdým následovníkem homologačních rallye speciálů, takže se od základní nákupní tašky hodně liší – nejen počtem dveří, ale také designem, pohonem (má specifický nejen motor, ale také se chlubí pohonem všech čtyř kol) a podvozkem. Je to prakticky úplně jiné auto, které si u Toyoty objednal sám Tommi Mäkinen.

Foto: Lukáš Kukla

Tenhle prcek je dobře maskovaný WRC speciál. Víceméně.

A protože jeho hlavním cílem je mistrovský titul ve světové rallye (a také ho loni získal jako tým i pro jezdce Kalleho Rovanperu), jezdí skutečně mistrovsky. Foukaný tříválec ze sebe vymáčkne brutálních 261 koní, které roztáčejí všechna čtyři kola (jízdní režimy mění rozložení točivého momentu ve prospěch přední nebo zadní nápravy), takže po asfaltu letí jako z praku. Sotva vám někdo na okresce bude stačit…

Foto: Lukáš Kukla

Na okresce ho můžete ždímat jako citron, takže s ním budete hodně rychlí!

Jenže nejde jen o drtivou rychlost, ale hlavně o pocit kontroly. Maličké auto se na okresku snadno vejde, takže můžete volit z několika stop průjezdu, snadno ho také budete umisťovat, protože se nechá precizně vést a nic neváží, takže s ním nemusíte bojovat. Řízení je přesné a tak akorát těžké, řazení je lahodně mechanické a motor jde dychtivě za plynem, auto vám pod zadkem žije a perfektně cítíte přenosy hmoty, grip i trakci. Od prvního momentu jste s autem propojení a to vám dodá důvěru i prohloubí zážitek.

Foto: Lukáš Kukla

Pozice za volantem je směšná, výhled nic moc, infotainment jakbysmet, materiály jsou laciné… ale jakmile nastartujete, bude vám to úplně jedno.

Jasně, pořád je to jen hot hatch se vším, co k tomu obvykle patří – laciným interiérem (základní Yaris se prodává už za 425 tisíc), mizernou řidičskou pozicí (moc vysoko na krátké nohy a s nedostatkem místa), horším výhledem (vnitřní zrcátko nejspíš ulomíte a zahodíte) a podměrečným motorem (který to ale dohání kuráží a stíhačkovým syčením sání a výfuků). Tohle všechno však zapomenete po prvních pár ujetých metrech, kdy vás GR Yaris vtáhne do procesu řízení a na konci vás vyplivne unaveného a naprosto šťastného. Je to úžasně efektivní a pěkně nabroušená okresková zbraň!

Toyota GR86

Oproti tomu GR86 je spíš hračka. První generace se proslavila svou ochotou jít do smyku kdykoliv a kdekoliv (kvůli klouzavým „priuskám“ někdy, i když jste tak úplně nechtěli), druhá generace působí o poznání dospěleji. Hned od prvního pohledu, protože její design je vyzrálejší, také má propracovanější a vybavenější interiér, podvozek lépe zvládá delší cesty a motor má víc síly. Ale v jádru je pořád stejně hravá…

Foto: Lukáš Kukla

Pořád je hravá, ale také o kus dospělejší. A rychlejší!

Na brzdách přeneste váhu na předek, namiřte čumák k apexu a naložte tomu – a zadek se ochotně sklouzne do strany. Pomalu, kontrolovatelně a zábavně, ne nečekaně a strašidelně. Tentokrát se však „hachina“ cítí lépe při rychlé jízdě v čisté stopě. Podvozek má víc jistoty a mechanického gripu, také o trochu víc přesnosti a přizpůsobivosti.

Foto: Lukáš Kukla

S GR86 se budete víc bavit i při jízdě ve stopě.

Proč právě Toyota?

Kdysi tak nudná značka vyrábí hned tři sportovní auta v době, kdy všichni ostatní vyklízejí pole? To není žádná náhoda! Morizo – promiňte, myslíme Akia Toyodu, bývalého šéfa největší automobilky na světě – je nadšený řidič a vášnivý závodník a toužil dát značce Toyota víc sex appealu a jejím řidičům víc radosti. Proto se zasadil o vývoj této trojičky sporťáků. Paradoxně mu k tomu dopomohla flotila hybridů, které aktivně snižují flotilové emise, a japonská automobilka si tak i na evropském trhu může stále dovolit nabízet méně ekologické modely. Takže díky, Toyoda sane, a díky, Priusi a ostatní!

Foto: Toyota

Nebýt úspěchu Priusu, tak dnes Toyota nemůže v Evropě prodávat tři sporťáky naráz. Děkujeme!

A konečně také víc síly, byť pořád z úžasně ječivého a bleskurychle reagujícího atmosférického motoru. Plochý čtyřválec má nyní o čtyři deci větší objem a 34 koní navíc, což zkrátilo čas na stovku o podstatných 1,3 sekundy. Hlavně ale zátah posílil o 45 Nm a lépe se rozprostřel do celého pole otáček, takže už vás nenachytá nepřipravené. GR86 tak působí citelně rychleji – jako opravdový sporťák.

Foto: Lukáš Kukla

Kabina kvalitou i výbavou významně poskočila, což oceníte každý den.

GR86 teď prostě působí víc… kompletně. Toyota nechala ty věci, které fungovaly (kompaktní velikost, perfektní sportovní posez, brilantně naladěný podvozek a ovládací prvky), a dotáhla drobnosti, jež pokulhávaly (vybavenost interiéru, charakter motoru, nedostatek rychlosti). Zkrátka perfektní sportovní kupé, kterému nechybí vůbec nic. Možná trochu víc dramatu…?

Toyota GR Supra

A proto je tu Supra, nejnovější následovník slavného rodu. Tedy ona to už taková novinka není, ale nyní jsme ji konečně mohli vyzkoušet s manuální převodovkou a… ANO… ta tomu autu skutečně chyběla! Je to příklad přesně potvrzující pravidlo, kdy s automatem jste sice o něco rychlejší (podle tabulek zvládá zrychlení na stovku o 0,3 sekundy), jenže s manuálem je řidičský zážitek hlubší a intenzivnější.

Foto: Lukáš Kukla

Supra není žádná horká novinka, ale jedno překvapení pro nás má…

Není to jen o samotných třech pedálech a jedné páce na hraní, jde hlavně o to, jak má spojka akorát tuhý pedál a krátký chod a jak je páka řazení úžasně přesná a mechanická – což je ve srovnání s gumovým chodem výchozího manuálu od BMW velmi příjemné překvapení. Ve výsledku je tak ohromná radost prohánět motor napříč otáčkoměrem a řezat tam meziplyny jen tak pro radost (případně to Supra ochotně udělá za vás) a kvůli tomu prskání do výfuku.

Foto: Lukáš Kukla

Manuální řazení Supru doslova proměnilo, naprosto ukázkově vás vtáhne do procesu řízení.

Jó, šestiválec, to je prostě jiná liga. Nejde jen o tu mohutnou sílu (340 koní a 500 Nm zadupe ostatní auta do země), kterou vnímáte nejen drtivou akcelerací, ale celý svým tělem při chvění auta pod plynem, nýbrž také o hladké vytáčení a bouřlivé burácení. Jasně cítíte, že tenhle vůz vyžaduje respekt a pevnou ruku…

Foto: Lukáš Kukla

Supra je zoufale nedoceněné auto! Zapomeňte na kecy o spojení s BMW, Supra jezdí úplně jinak než Z4 a vděčí za to pečlivosti a vášni lidí z Gazoo Racing.

A v zatáčkách si to jen potvrdíte, protože spousta výkonu na zadních kolech a takřka čtvercový půdorys znamenají, že se věci mohou začít dít velmi náhle a velmi rychle. Také jste díky rychlosti všude o trochu dřív, než byste možná čekali. Na to si však velmi rychle zvyknete a pak je Supra skvělým parťákem na okreskovou zábavu. Hlavně s tím manuálem!

Není to souboj, ale…

Uf, je čas se vydýchat. Svézt se všemi třemi rychlými toyotami hned po sobě je velký zážitek, zároveň skvělá příležitost porovnat jejich charaktery. A každá je vážně úplně jiná! GR Yaris za maskou neškodného hot hatche ukrývá náturu brutální okreskové zbraně hromadného ničení, která si svou propracovaností a nabroušeností nezadá s legendami třídy homologačních speciálů – STiEvem. Reálně nejrychlejší auto tohoto testu? To si pište!

GR86 je zase hravé a poslušné kupé, které však má v jádru nejblíž k silniční legendě M3 E30. To, jak se s ní propojíte, jak si všechno musíte zasloužit a jak poslouchá na slovo, na to upřímně ani skoro čtyři dekády stará ikona nedokáže najít odpovědi. Nejlepší zábava na okresce? Bezkonkurenčně!

Foto: Lukáš Kukla

„Každé auto má svého řidiče“ je příšerně otřepané klišé, ale v tomto případě naprosto pravdivé. Každý sporťák jde na radost z řízení jinak, takže bude záviset hlavně na vašich preferencích. Důležité je, že máte na výběr!

Big daddy je ale GR Supra, pravé dvoumístné kupé s velmi sexy designem a mocným šestiválcem je auto pro velké kluky, kteří už skutečně vědí, co dělají. Za váš talent vás odmění ohromnou porcí rychlosti, vzrušení a intenzivních řidičských zážitků, které z ostatních dvou nevydolujete.

Všechna auta jsou fantastická v ryzích řidičských zážitcích, i když každé k nim jde trochu jinou cestou. Je to možná otřepané klišé, ale každé auto má svého řidiče. Což potvrzuje věty v úvodu tohoto článku – nejde o souboj…

Ale kdyby to souboj byl – a přiznejme si, že při konečné diskusi padlo nějaké to ostré slovo, a dokonce možná i facka – pak bychom domů odjeli v GR86. Nejlevnější, nejslabší a nejpomalejší auto testu? Jo, ale nezbláznili jsme se. Ona je GR86 prostě TAK AKORÁT. Tak akorát velká, tak akorát silná, tak akorát rychlá, abyste si ji mohli naplno užít kdykoliv a kdekoliv. Zážitek za volantem je ryzí oldschool zaměřený na řízení jako takové, z něj pramení největší radost. Neschovává se za divoký řev, brutální rychlost ani jiné pozlátko, je to prostě čistě řidičské auto, ve kterém je největším požitkem točit volantem, kvedlat řadičkou a tančit po třech pedálech… a smát se u toho jako smyslů zbavený, protože právě o tom radost z řízení je. Nejzábavnější auto, jaké si za normální prachy můžete pořídit? Naprosto bezpochyby!

Tahle okresková zábava není ani kdovíjak drahá: Na GR Yaris visí základní cenovka 999 000 Kč, GR86 je v ceníku uvedená s částkou 950 000 Kč a GR Supra se šestiválcem stojí 1 835 000 Kč (pokud se však spokojíte s také povedeným čtyřválcem, ušetříte 550 tisíc!). Problém je, jestli tyto vozy vůbec seženete, kvóty pro český trh jsou totiž dost přísné a často vyprodané. Zkuste obvolat pár dealerů, případně se poohlédněte za hranicemi, tahle auta za trochu snahy rozhodně stojí.

Technické údajeGR YarisGR86GR Supra
Motorřadový tříválec, uložený vpředu napříč, turbořadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, atmosférické plněnířadový šestiválec, uložený vpředu podél, turbo
Zdvihový objem1 618 cm32 387 cm32 998 cm3
Výkon192 kW (261 k) při 6 500 ot./min.172 kW (234 k) při 7 000 ot./min.250 kW (340 k) při 5 000-6 500 ot./min.
Točivý moment360 Nm při 4 000 ot./min.250 Nm při 3 700 ot./min.500 Nm při 1 600-4 500 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňůmanuální, 6 stupňůmanuální, 6 stupňů
Pohonvšech čtyř kolzadních kolzadních kol
Pohotovostní hmotnost1 290 kg1 290 kg1 793 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,5 s6,3 s4,6 s
Maximální rychlost230 km/h226 km/h250 km/h
Spotřeba (kombinace)8,2 l/100 km8,7 l/100 km8,8 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l50 l52 l
Kola a pneumatiky225/40 R18215/40 R18255/35 R19 a 275/35 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)3995/1805/1460 mm4265/1775/1310 mm4379/1854/1292 mm
Rozvor2 558 mm2 575 mm2 470 mm
Objem zavazadlového prostoru141 l226 l290 l
Načítám