Článek
Avantgardní hatchback DS 4 je spolu s SUV DS 7 prodejním tahounem mladé francouzské značky DS Automobiles. Přestože vůz sdílí platformu s jeho kolegy např. od Peugeotu, Citroënu a Opelu, nabízí několik unikátních prvků, které nikdo z rodiny nemá.
Jedinečný je pochopitelně design, který poměrně jasně definuje fakt, že se v DS snaží spíše více odvázat než držet při zemi. Ono, jak si pak jinak chcete vysvětlit velké světelné kly denního svícení a štíhlé diodové lampy vybavené technologií Matrix, která do segmentu kompaktních vozu proniká docela pozvolna.
A podobně je tomu i zezadu, kde mají své místo geometricky sečené diodové lampy s trojrozměrným efektem, kterým korelují hranaté koncovky výfuku. Zkrátka konvence jde stranou, což koneckonců podpoří ještě výsuvné kliky dveří, známé už z DS 3 či DS 9.
Zajímavou symboliku najdeme i na zadních sloupcích, kde se tyčí logo DS. Podobnou „fíčuru“ měla mimochodem i první generace SUV BMW X2, z níž ovšem dnes vyrostlo prapodivné SUV-kupé. Když dále kouknete na kryty zpětných zrcátek DS 4, objevíte laserem gravírovaný symbol edice Esprit de Voyage. A ten mají jen ediční „dé-esky“.
V čem je jiná DS 4 Esprit de Voyage?
Francouzské umění cestovat v modelu Esprit de Voyage je vyjádřeno jak zvenčí, tak uvnitř, a to specifickými designovými prvky. V exteriéru jde o černé lemování unikátní ediční masky i oken, což tedy v kombinaci s černou metalízou zaniká. Dále vůz nabídne jedinečná kola, zmíněné kryty zrcátek, upravené zadní lampy a černou střechu.
Uvnitř se bavíme o šedém edičním koženém čalounění, podpisu edice vpravo na palubce a o ozdobných prahových lištách.
Rodinné unikáty
Hezké auto však dnes udělá kdekdo, takže to podstatnější a unikátnější najdete uvnitř. Pohledem na palubní desku si sice vybavíte některé tvary a rysy podobné ostatním vozům z německo-francouzské rodiny, ovšem třeba takový head-up displej je samostatnou kapitolou pro DS 4.
Poměrně široký obraz projektovaný na čelní sklo poskytne základní data o rychlosti, ale hlavně vám ukáže před očima mapu i navigaci. Na onen head-up se tak rychle zvyká, což má vliv i na menší rozptylování řidiče během jízdy. Zkrátka v zorném poli šofér ihned vidí, jak rychle jede a kudy.
Důležitou roli v autě má rovněž infosystém, nicméně rozhraní řešené formou widgetů a online navigaci TomTom, podle které se dá mj. slušně jezdit, má už spousta modelů rodiny Stellantis. U DS 4 je tak určitá výhoda schovaná v menším displeji na středovém tunelu, který slouží ke dvěma věcem.
Jednak podporuje psaní textu prstem, takže adresu do navigace lze zadat psaním jako u rozhraní BMW iDrive, a také si do něj můžete nakonfigurovat přístupové zkratky k aplikacím či teplotě. Jednoduše tak dotykem a tahem prstu otevřete menu sedaček, muziky nebo nastavíte teplotu řidiče/spolujezdce třeba na 22 stupňů.
Koho zkratky nelákají, ten se musí smířit s tím, že ladění klimy už řešíte přes dotykové menu. Stejným (dotykovým) způsobem se aktivuje výhřev sedadel, masáž či výhřev volantu. Některé prvky jdou ovšem formou widgetů umístit na hlavní plochu, čímž si opět zjednodušíte život.
Součástí volitelné výbavy je pak i pasivní noktovizor (noční vidění), který ovšem najdete též ve vybraných modelech od Peugeotu. Dále uvnitř nechybí ani masážní odvětrávaná sedadla, nicméně i ta mají své místo v jiných autech Stellantisu.
Zajímavým prvkem vyhrazeným DS 4 (a DS 7, DS9) je volitelné adaptivní odpružení řízené kamerou. Optika umístěná vpředu skenuje vozovku a podle výsledků upravuje v režimu komfort tuhost tlumičů vozu.
Pro DS 4 je navíc specifické kožené čalounění rozeseté po celé kabině včetně sedadel, výplní dveří i palubní desky, kde se vpravo nachází ediční symbol Esprit de Voyage. A nutno podotknout, že v rámci čalounění jde u DS o ruční práci, nikoli strojovou.
Vraťte zpátky žehličku
Samotný jízdní komfort edice Esprit de Voyage se od běžného provedení nikterak neliší. Přední zavěšení je nezávislé, vzadu najdete klasickou klikovku, z čehož vyplývá, že DS 4 nabídne výhradně přední pohon. Každopádně podvozek je i v obyčejném provedení bez řídicí kamery laděn na komfort, takže se ozve, jen když vymetete hlubší nerovnost.
Sportovní ambice u auta nehledejte. Nabídne sice 225 koní a osmirychlostní automat, nicméně v této vrcholové verzi jde o plug-in hybrid, kde hraje prim zejména spotřeba. Té slušné dosáhnete jedině tak, že budete pravidelně nabíjet a pak s elektrickou energií smysluplně nakládat.
Jasně, pokud víte, že budete courat jen po městě a okolí a najedete plus minus 35 km od nabíjení k nabíjení, pak má smysl odjet trasu na baterku. Na delší cesty je záhodno vyjíždět s plným akumulátorem, ovšem automobil přepnout do hybridního módu a dát mu pomocí navigace vědět, kam máte namířeno.
Vůz si dle mapových podkladů rozvrhne sám distribuci elektřiny uložené v trakčním akumulátoru o hrubé kapacitě 12,4 kWh. Na rovinu, na dnešní dobu jde o malou baterii. Vůz této třídy by si zasloužil o něco šťavnatější energetické úložiště.
I tak se s vozem dá kombinovaně, v našem případě s převážným zapojením dálnic, jezdit kolem pěti litrů na sto, což je na elektrifikovanou benzinovou šestnáctistovku s turbem slušný výsledek. Pokud uberete na dálnicích, palivový apetit auta ještě více klesne, a to klidně na čtyři na sto.
Krom malé baterky a úbytku fyzických tlačítek byste asi hledali máloco, co by vám na autě vysloveně vadilo, nicméně pokročilí uživatelé plug-in hybridů budou přece jen kvůli jedné věci naštvaní. Mnoho modelů bývalého koncernu PSA (Peugeot, Citroën, DS, později Opel) totiž přišlo o řadicí páku automatu ve tvaru žehličky. Ovladač nahradil kompaktní posuvník, nicméně aktivace silné rekuperace (režim B) se přesunul na tlačítko.
A to je velmi neergonomické, zvlášť když chcete režim B užívat jakožto motorovou brzdu, tj. efektivně rekuperovat tam, kde to má smysl (šetří brzdy, palivo…). Zatímco za žehličku stačilo takřka poslepu zatáhnout a B režim byl aktivní, při lovení tlačítka už je obvykle nutné odvrátit zrak na středový tunel a hledat ono aktivační tlačítko. Inu, zlatá žehlička…
V Česku se DS 4 drží ve svém segmentu kompaktních aut na konci druhé desítky (ze 32 pozic) s necelou stovkou prodaných kusů tento rok. Auto zaměřené spíše na individualisty, pro které je důležité nejen auto jako takové, ale i historie a filozofie značky, stojí se základním 130koňovým benzinovým tříválcem 1,2 litru 825 000 Kč, zatímco 130koňový čtyřválcový diesel 1,5 litru je o 50 tisíc dražší. Nejlevnější plug-in hybrid E-Tense 225 koní poté vyjde na 1 205 000 Kč, kdežto ve vybaveném edičním provedení Esprit de Voyage od 1 514 000 Kč.
Technické údaje | DS 4 E-Tense 225 |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec + elektromotor |
Palivo | benzin |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Výkon | 133 kW (180,8 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 750 ot./min. |
Elektromotor | 110 k a 320 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 225 koní a 360 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | předních kol |
Provozní hmotnost | 1 653 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,7 s |
Maximální rychlost | 233 km/h |
Objem palivové nádrže | 40 l |
Kapacita baterie | 12,4 kWh |
Elektrický dojezd | 54 km |
Kombinovaná spotřeba normovaná | 1,2–1,3 l/100 km |
Nabíjení | 3,3 kW, volitelně 7,4 kW |
Kola a pneumatiky | 205/55 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 400/1 866/1 490 mm |
Rozvor | 2 675 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 390 l |