Článek
Už je to dvacet let, co se první BMW X3 objevilo na trhu – a tehdy bylo vážně pro smích. Tedy koncept „zmenšené X5“ byl v pořádku, ale ten čumák s podivně naroubovanými světly byl prostě zvláštní a ještě zvláštnější bylo víko kufru, které jako by patřilo k jinému autu.

Design původního BMW X3 oku příliš nelahodil, přesto se z něj stal prodejní hit. Jednoduše to bylo vážně dobré auto, které trh právě potřeboval.
O dvě dekády a tři generace později se už X3 nikdo nesměje. Jeho příď je sebevědomá bez přehnané arogance větších modelů a uhlazená záď s perfektně zakomponovanými světly patří k tomu nejlepšímu, co jsme od bavorských designérů za ty poslední dvě dekády viděli. A v mezičase se z X3 také stalo nejprodávanější auto značky.

Design X3 je až překvapivě čistý a uhlazený. A v matném šedém laku Frozen Pure Grey mu to ohromně sluší!
Není těžké pochopit proč – kromě stále pohlednějšího designu napříč generacemi jde především o to, že se trefuje přesně do správné velikosti. Je totiž o trochu větší než první X5 (1999), takže bez problémů postačuje všem rodinám. A svým důstojným vzhledem plní i reprezentativní funkci, přitom stojí celkem rozumné peníze (cca od 1,5 milionu, tedy jako lépe vybavený Kodiaq).
To proto, že nabízí vše, kterou potřebujete, ale netopí vás v okázalém luxusu – žádné dřevěné dekory, žádné křišťálové doplňky ani diskotékové ambientní osvětlení. Přesto máte pocit, že vás kabina rozmazluje pohodlím, a platí to zvlášť pro tuhle zcela novou generaci, která podává svou minimalistickou architekturu s mimořádnou grácií, působí vkusně, vzdušně (kromě životního prostoru pro posádku hraje svou roli i prostorná středová konzola) a veskrze kvalitně (velkou parádu dělá v této verzi látkové čalounění palubky a dveří).

Minimalistická architektura s maximalistickými displeji, to je současný styl BMW. V X3 aspoň máte k dispozici otočný ovladač iDrive usnadňující ovládání systému. I tak se v něm nejspíš na začátku ztratíte…
V centru pozornosti jsou dva spojené displeje palubních přístrojů (12,3″; s možností doplnění velkým head-up displejem) a infotainmentu (14,5″) nejnovější generace, který můžete ovládat kromě dotyku také otočným ovladačem a tlačítky na středovém tunelu. Nová generace iDrive prošla stejně velkým a rychlým vývojem jako kdysi úplně první verze, takže je nyní o pořádný kus přehlednější a intuitivnější. Stejně si ale budete muset vyhradit delší volno, abyste se s ní sžili.

Některá úsporná opatření u prémiového auta vážně zabolí – třeba plastové kliky a panely s ovládáním ventilace, zámků a paměti sedaček u nich. Přitom na ně budete sahat při každém pobytu v autě. To se vážně moc nepovedlo.
S autem se však sžijete hned, protože přesně odpovídá DNA značky – perfektně se v něm sedí a velmi přirozeně se řídí, podvozek působí naprosto jistě a čtyřkolka xDrive vás zachrání nejen na sněhu, ale užijete si ji i v zatáčkách, kde zřetelně preferuje zadokolkové chování.
Diesel pod kapotou má spoustu zátahu a je perfektně sehraný s hladce řadícím osmistupňovým automatem. Pod plynem o sobě dá akusticky vědět, ale při klidnější jízdě si jen tichounce přede a z nádrže skromně usrkává. Vlastně je až nevkusně zdrženlivý (i díky podpoře 48V mHEV ústrojí) – takhle velké auto by přece jen nemělo jezdit za nějakých 6,5 litru!

V nabídce motorizací jsou i šestiválce, ale tenhle dieselový čtyřválec bohatě stačí. Je silný, kultivovaný i úsporný (také díky mild-hybridu s výkonem 11 k a 25 Nm, který pomáhá přiostřit reakce na plyn).
Akorát bychom si dvakrát rozmysleli objednání M paketu. Ten totiž obsahuje sportovní podvozek, který je v kombinaci s 20palcovými koly na české tankodromy přece jen zbytečně tuhý. A také se tím zbavíte toho přehnaně tvarovaného volantu se zbytečně tlustým věncem, s nímž má problémy i chlapská tlapa, o drobnějších ženských rukách ani nemluvě. K dieselovému rodinnému SUV se to prostě moc nehodí. Jestli chcete opravdu sportovat, tak si raději našetřete na šestiválcové X3 M50.
Jinak ale X3 není prakticky co vytknout – je to prostorné a praktické rodinné SUV s propracovanou kabinou v prémiovým stylu, vynikajícím pohonným ústrojím a velmi příjemnou řidičskou stránkou, která vás bude bavit i při nudných cestách do práce. Navíc se na něj moc pěkně dívá ze všech možných úhlů, takže vám bude dělat ještě o trochu větší radost než kdy dříve.
Nabídka BMW X3 staví na dvoulitrových čtyřválcích, ten benzinový (208 k) stojí 1 501 500 Kč, naftový (197 k) pak 1 547 000 Kč. Za dieselový šestiválec (X3 40d s výkonem 303 koní) dáte 1 725 100 Kč, výkonný benzinový (X3 M50 produkující 398 koní) vyjde na 2 122 900 Kč. Vedle nich je tu ještě 299koňový plug-in hybrid X3 30e s čistě elektrickým dojezdem až 90 km a cenovkou 1 623 700 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu podél, turbodmychadlo + 48V mHEV |
Zdvihový objem | 1 995 cm³ |
Výkon | 145 kW (197 k) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 1 500 – 2 750 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 965 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,7 s |
Maximální rychlost | 215 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 60 l |
Kola a pneumatiky | 255/55 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 755/1 920/1 660 mm |
Rozvor | 2 865 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 570 l |