Hlavní obsah

BMW X1 xDrive23i: Nejmenší mnichovské SUV s nejsilnější benzinovou motorizací

Foto: Michal Houdek

České Auto roku 2023 se blíží do do finále a mezi šestici nejúspěšnějších soutěžících vozů se letos probojovalo i nejmenší mnichovské SUV nejnovější třetí generace. Jestli zvládne uspět, se teprve ukáže, ale jinak je to parádní auto pro život, které je díky mezigeneračním změnám větší a modernější než předchůdce a umí zastat i roli rodinného vozu.

Článek

Je to jeden z letošních finalistů prestižní české ceny Auto roku 2023. BMW po loňském vítězství s elektromobilem i4 touží po obhajobě titulu a letos vsadilo vše na jediného kandidáta. Nové BMW X1 je vstupenkou do světa prémiových mnichovských SUV a před koncem loňského roku se na českém trhu představilo ve zcela nové generaci, která už podle našich prvních dojmů je dospělejší a technologicky pokročilejší než předchůdce. Jestli si však domu odveze vítězství je zatím ve hvězdách.

Jenže teď tu nové BMW X1 stojí přede mnou a překvapuje mne, že není tak obrovské, jako jsem jej čekal. I když se tomu nechce věřit, na fotkách tohle kompaktní SUV vypadá výrazně větší, než skutečně je. I nadále je vozem zakládajícím na architektuře UKL2 dvou nejnižších modelových řad značky, ale pochopitelně je zase o trochu větší než předchůdci.

Foto: Michal Houdek

Nejnovější BMW X1 zakládá na moderní architektuře UKL2. Platforma je stejná jako u předchůdce, ale nové auto je prostornější

Modernější architektura interiéru i větší kufr než u předchůdce

Jestli BMW X1 z české novinářské flotily něčím opravdu zaujme už na první pohled, tak spojením sportovního M paketu s originální zelenou metalízou Cape York. Chvílemi působí až příliš šedá, ale jakmile na ni dopadají paprsky slunce, vybarvuje se do zelena. Odstín laku nemusí být důležitý, ale zejména v dnešní záplavě bílých, stříbrných a šedých korporátních aut v pražských ulicích je příjemným osvěžením. V Mnichově se barev nebojí a tahle patří k těm opravdu zajímavým.

Dost ale ovlivňování vašeho vkusu, v jaké barvě byste si novou „X-jedničku“ měli koupit. Váš ideální odstín si jistě umíte vybrat sami. Důležitější je skutečnost, že v návaznosti na nárůst vnějších rozměrů se zlepšila také prostornost interiéru. Na předních i zadních sedadlech je spousta místa do všech směrů a zavazadlový prostor se zvětšil o 35 litrů na výsledných 540 litrů. Nová X1 tak umí zastat roli plnohodnotného rodinného auta. Alespoň u spalovací varianty, kvůli baterii nabídnou mild-hybridy jen 500 litrů.

Foto: Lukáš Volšický

V BMW se snaží připravit opravdu zajímavé barvy. Jakmile se do odstínu Cape York opřou sluneční paprsky, začne ukazovat svou pravou tvář

Minimalistická architektura interiéru přitom zakládá na digitalizaci a je vybavena nejmodernějším infotainmentem iDrive 8. Už prvním pohledem na širokou obrazovku s dvojicí 10" displejů digitálního přístrojového štítu a multimediálního systému a konzolu mezi předními sedadly dává najevo, že je připravena hlavně pro elektromobilitu. Dokonce i režim P na voliči převodovky byste hledali marně, protože režim pro parkování se aktivuje spolu s elektrickou ruční brzdou.

Pláč nad nejnovějším trendem nahrazujícím intuitivní klasická tlačítka moderním dotykovým ovládáním bohužel nic nezmění. V nové „X-jedničce“ si jej užijete do sytosti. Několik normálních tlačítek tu přece jen zůstalo, centralizovaných na středovém plovoucím ostrůvku, ale nastavování klimatizace a řadu dalších funkcí už budete ovládat pouze přes displej. O tom, jak bezpečné to je ve chvíli, kdy současně řídíte, můžeme jen pochybovat.

Foto: Lukáš Volšický

Architektura interiéru nám jasně připomíná, že BMW vzhlíží k elektromobilitě. V nejnovějším BMW X1 si už ani nevypnete systém stop-start

S manuálním overboostem si zjednodušíte předjíždění, ale vlastně jej nepotřebujete

Nejnovější „X-jedničkou“ chce BMW oslovit co nejvíce zákazníků, a tak si ji můžete objednat s tradičnějšími zážehovými a vznětovými motorizacemi, ale také jako plug-in hybridní verze nebo čistě elektrickou variantu iX1. A já jsem se během klasického testovacího týdne mohl sžít s nejsilnější spalovací variantou, jakou v ceníku najdete – benzinovou motorizací xDrive23i s volitelným M paketem.

Základem její techniky je turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o 204 koních (150 kW) a 320 newtonmetrech. Ten je dále spojený se sedmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol xDrive, díky němuž dosahuje solidní dynamiky. Nejvýkonnější spalovací BMW X1 je současně i nejrychlejší a z 0 na 100 km/h akceleruje za 7,1 sekundy, přičemž umí jet maximální rychlostí 233 km/h.

Foto: Lukáš Volšický

S mild-hybridním dvoulitrovým čtyřválcem má nejnovější BMW X1 xDrive23i solidní dynamiku, kterou si můžete ještě vylepšit

V každodenním provozu je však mnohem důležitější pružná dynamika, s níž můžete nejsilnější spalovací „X-jedničce“ sami pomoci. Technologie „overboostu“ není v moderních autech žádnou novinkou, ale v X1 xDrive23i můžete krátkodobé zvýšení výkonu ovládat ručně. Kratičkým zatažením levého „minusového“ pádla aktivujete režim Sport Boost a elektronika vám následně dává deset sekund na zvýšení tlaku na pedál akcelerátoru.

Následně máte po omezenou dobu k dispozici maximální výkon motoru, se kterým si zjednodušíte nejedno předjíždění. Ne, že by nejsilnější X1 bez overboostu neměla dost síly na předjíždění sama o sobě, ale každý koník navíc přijde vhod. Vděčí za to 48voltovému mild-hybridnímu s elektromotorem o 19 koních (14 kW) a 55 newtonmetrech. Ten při normální jízdě ulehčuje spalovacímu motoru, pomáhá vozu plachtit, slouží jako startér-generátor a rekuperuje energii při brzdění.

Foto: Lukáš Volšický

Manuální overboost si aktivujete „minusovým“ levým pádlem řazení a trvá to přibližně 2 sekundy

S volitelným M paketem se jen musíte připravit na skutečnost, že vaše sportovnější „X-jednička“ nebude dokonale komfortní. Pohodlí hledejte spíše u obyčejnějších výbav, ale tvrdší adaptivní M podvozek s frekvenčně selektivním tlumením vozu napomáhá při sportovní jízdě. Je až překvapivé, jak nadšeně se X1 xDrive23i vrhá do zatáček a je v nich stabilní, přičemž při jedovatějším odlehčení plynu umí být i trochu přetáčivá. A za kolik jezdí? Během testovacího týdne jsem na zimních pneumatikách jezdil za kombinovaných 7,5 litru a na mých cestách nechyběla ani dálnice.

Nové BMW X1 tak svou prostorností a praktičností ukazuje mezigenerační zlepšení, přičemž fanoušky nejmodernějších technologií zaujme pokročilým infotainmentem iDrive8. Díky široké nabídce pohonných jednotek i výbav si vybere snad každý – od maminek s malými dětmi po tatínky, co vysadí ratolesti ve školce a po zbytek dne si budou užívat sportovněji naladěné auto. Není tak divu, že se objevuje na seznamu finalistů letošního Auta roku. Zvládne však obhájit titul značky? Na to si ještě musíme počkat.

Nové BMW X1 se v Česku prodává se základní cenou od 899 600 Kč. Za testovanou nejsilnější zážehovou motorizaci xDrive23i pak zaplatíte nejméně 1 138 800 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, benzin, turbodmychadlo, 48V mild-hybrid
Zdvihový objem1 998 cm3
Výkon150 kW (204 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment320 Nm při 1 500–4 000 ot./min.
Převodovkaautomatická, 7 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 730 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,1 s
Maximální rychlost233 km/h
Spotřeba (kombinace)7,2 l/100 km
Objem palivové nádrže45 l
Kola a pneumatiky205/65 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 500/1 845/1 642 mm
Rozvor2 692 mm
Objem zavazadlového prostoru500 l
Načítám