Článek
V Mnichově vyvolali spoustu rozporuplných emocí, když v červnu 2020 ukázali světu novou generaci BMW řady 4 s kontroverzními ledvinkami, připomínajícími bobřími zuby, a liniemi, ze kterých se trochu vytrácí některé podpisové prvky značky, jako je Hofmeisterova křivka. Nejnovější designový jazyk automobilky vyvinul korejský designér Lim Seung-mo, přičemž BMW novým stylingem cílí zejména na asijské trhy.
Nová čtyřka se však pochopitelně prodává i v Evropě. Jen pár měsíců po slavnostním debutu základního dvoudveřového kupé se světu představila i otevřená verze Cabrio a začátkem loňského léta se rodina nového čtyřkového bavoráku rozrostla i o následovníka předchozího čtyřdveřového Gran Coupé, nejprodávanějšího provedení BMW řady 4. V Mnichově mu navíc připravili i sourozence pro ekologicky smýšlející zákazníky, čistě elektrickou variantu se jménem BMW i4.
Čtyřdveřová Gran Coupé jsou jedněmi z nejosobitějších mnichovských modelů současnosti a na novou čtyřku si musíte udělat vlastní názor podle svého osobního vkusu, takže se raději podívejme, jak se praktičtější čtyřdveřová verze odlišuje od standardního dvoudveřového kupé. Z toho technicky vychází, a přestože na své karoserii nese stejné designové prvky jako sourozenci, včetně bezrámových oken, vyjma delší siluety se splývající střechou se odlišuje i jedním maličkým detailem.
Jsou jím aerodynamičtější zapuštěné dveřní kliky, jež se na bavorácích normálně neobjevují, které jsou připomínkou toho, že novinka sdílí karoserii s již zmíněným čistě elektrickým sourozencem BMW i4. A zpočátku je to nezvyk – pokud žijete s BMW, v prvních dnech budete chodit k novému Gran Coupé a marně pohmatu hledat normální bavoráckou kliku, která se v případě nejnovější čtyřky nachází jen na kupé a kabrioletu.
To je naštěstí pouze o zvyku a záleží jen na rychlosti vašeho přizpůsobování se novým věcem. Jakmile pak otevřete dveře, odhalí se vám interiér s typickou nejmodernější architekturou bavoráků – řídíte dobře padnoucím volantem, sedíte v pohodlných sedadlech s nastavitelnou délkou sedáku, koukáte na digitální přístrojový štít a head-up displej a celé auto ovládáte skrze infotainment iDrive 7.0. Z pohledu řidiče i spolujezdce je interiér stoprocentně shodný s dvoudveřovými sourozenci, ale cestující na zadních sedadlech nastupují vlastními dveřmi a mají více prostoru.
Mezigeneračně je nové BMW řady 4 Gran Coupé větším autem než předchůdce – je o 143 milimetrů delší, o 27 milimetrů širší a o 53 milimetrů vyšší, přičemž po přesednutí z předcházejícího Gran Coupé na zadních sedadlech poznáte zejména o 46 milimetrů delší rozvor náprav. Vzadu se pohodlně usadí i pasažéři vysokého vzrůstu a prostorově výraznější postavy, jen se tam musí procpat krátkými dveřmi s relativně malým otvorem pro nastupování a vystupování.
Na českém trhu se nejnovější BMW řady 4 Gran Coupé prodává se třemi zážehovými, dvěma vznětovými a dvěma čistě elektrickými motorizacemi. V návaznosti na českou novinářskou prezentaci při uvedení na náš trh jsem i při týdenním testování znovu usedl za volant nejsilnější benzinové varianty s modelovým označením M440i xDrive a uvědomil jsem si výhody i nevýhody elektrifikace slavných mnichovských šestiválců.
Modelové označení M440i xDrive odkazuje na benzinový třílitrový řadový šestiválec M Twin Power Turbo s 48voltovým mild-hybridním elektrickým systémem, 374 koňmi (275 kW), 500 newtonmetry ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF a bavoráckým pohonem všech kol drive. Standardem všech takto poháněných vozů je i sportovní výfuk a adaptivní M podvozek.
Jediný šestiválec pro čtyřkové Gran Coupé má již tradičně slušnou porci síly, s níž M440i xDrive zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a jezdí až elektronicky omezených 250 km/h, ale jak funguje zejména v normálním provozu? S kultivovaným chodem a hutným zvukem běží s příjemnou jemností, už při malém zrychlení zabírá snadno dostupným točivým momentem a poskytuje solidní dynamiku při každém předjíždění.
Jen spojení s mild-hybridním systémem občas nefunguje tak, jak byste chtěli – šestiválec se zhasíná nejen při plachtění, ale také při každém zastavení, což občas působí zbytečně. Pravidelně se stává situace, že ve městě přijíždíte k červené na semaforu, zpomalujete, začíná padat oranžová, zelená, skoro zastavujete kvůli stále stojícímu autu před vámi, které se v tu chvíli rozjíždí a vy se snažíte znovu zrychlit, avšak již s uspaným motorem. Elektronika náhle startuje motor do vyšších otáček než volnoběžných a bavorák se znovu rozjíždí s cuknutím.
Bohužel je to nepříjemnost chování pohonu, závisející na konkrétních jízdních situacích, jen těžko ovlivnitelných řídicím systémem, ale trochu kazí dokonalost jinak sametového hnacího ústrojí. Jediným způsobem, jak „vypnout“ automatické zhasínání motoru, je jízda ve sportovním režimu, vyžadujícím více paliva. Moderní technologie se pak projevila i na spotřebě paliva, jež vlastně není tak vysoká, jak byste od silného přeplňovaného třílitrového šestiválce možná očekávali. Automobilka udává kombinovanou spotřebu paliva okolo 8,5 l/100 km, takže jaká je realita?
I se silným benzinovým BMW M440i xDrive Gran Coupé se v normálním provozu jednoduše vejdete do 10 l/100 km. Během týdenního testování jsem s ním jezdil s kombinovanou spotřebou okolo 8,8 l/100 km a největší překvapení si pro mne šestiválcový bavorák připravil poslední den testování. Na cestě z Prahy do Karlových Varů jsem s ním na dálnici D6, při normální rychlosti 130 km/h na adaptivní tempomat, v nejekonomičtějším jízdním režimu Eco Pro dosáhl spotřeby 7,5 l/100 km.
Vzhledem k objemu i síle motoru a pohotovostní hmotnosti vozu je to fantastický výsledek, ze kterého máte pocit, že jezdit levněji už snad nejde. Delší jízda po dálnici navíc ukázala kvality čtyřkového Gran Coupé jako cestovního auta – s komfortním, příjemně tuhým a jemně tlumícím adaptivním M podvozkem a až dokonalým odhlučněním je ničím nerušícím společníkem ve městě i na dlouhých cestách. A když náhodou pojedete po okreskách, s variabilním strmým řízením a preferencí zadní nápravy si v zatáčkách užijte i řidičskou zábavu.
Během testování jsem o novém BMW M440i xDrive Gran Coupé dost přemýšlel a závěr je jednoduchý – je to prostě bavorák. Pravdou totiž je, že se vám nemusí stoprocentně líbit, ale funguje skvěle a nabízí všechno, co od nejmodernějších bavoráků očekáváte. Má moderní interiér i nejnovější technologie, umí nabídnout pohodlí i rychlost a vnější vzhled vás vlastně ani nemusí zajímat, protože zevnitř na něj stejně nevidíte. A kdo ví, s odstupem času možná dnešní „bobří“ ledvinky oceníme podobně, jako kontroverzní „Bangleovskou“ éru.
Nové BMW řady 4 Gran Coupé v Česku startuje se základní cenou od 1 258 400 korun za základní zážehovou motorizaci 420i, přičemž testovaná nejsilnější benzinová motorizace M440i xDrive stojí od 1 820 000 korun. Nejlevnější vznětová motorizace 420d začíná od 1 314 300 korun a nejdostupnější elektrickou verzi i4 eDrive40 koupíte za cenu od 1 453 400 korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový šestiválec, turbo, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 2 998 cm3 |
Výkon | 275 kW (374 k) při 5 500 ot./min |
Točivý moment | 500 Nm při 1 900 - 5 000 ot./min |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 825 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,7 s |
Maximální rychlost | 250 km/h (el. omezeno) |
Spotřeba (kombinace) | 8,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 59 l |
Kola a pneumatiky | 225/40 R19 vpředu, 255/35 R19 vzadu |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 783/1 852/1 442 mm |
Rozvor | 2 856 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 470 l |