Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Je učiněná radost jezdit v sexy sportovním kupé, za kterým se každý ohlédne. Jenže pojďme si na rovinu přiznat, že tyhle krásky jsou také pěkně nepraktické – sedíte až u země a zadní sedačky jsou dobré jen na odložení tašek, protože se tam kvůli absenci druhého páru dveří nikdo kromě malých dětí nenasouká. Proto prodeje kupátek poslední roky rychle upadají. Naštěstí přišly automobilky s alternativou…
Možná vás to nepotěší, ale módní SUV-kupé, jako je právě X2 od BMW, je dokážou zastoupit docela přesvědčivě. Umí také vypadat sexy (nebo aspoň agresivně), přitom jsou skutečně čtyřmístná (vzadu se pohodlně uvelebí i dospělák) a mají velký kufr, k tomu mírně zvýšenou řidičskou pozici pro lepší přehled na silnici a snazší nastupování.
Za volantem si přitom pořád připadáte jako „uvnitř auta“ a ne „na autě“, intimní interiér vás příjemně objímá a volant s tlustým věncem musíte pevně sevřít prsty, takže se s autem hned propojíte a můžete zkoumat jeho dynamiku v přímce i na točitých okreskách.
V přímce má síly dost, dokonce i bez spalováku – elektrická iX2 totiž disponuje stádem 313 koní (vrcholná benzinová X2 M35 jich má „jen“ 300), které spojenou silou 494 Nm roztáčejí všechna čtyři kola (na každé nápravě je jeden elektromotor). Z klidu na stovku tak vystřelí za pouhých 5,6 sekundy, což je sice o dvě desetiny sekundy pomaleji než X2 M35, ale v pružném zrychlení mu to elektrická iX2 nandá kdykoliv a kdekoliv díky brutálnímu pružnému zrychlení bez čekání.
To ale u elektrické verze nepřekvapí. Naopak dost překvapí, že v iX2 objevíte nadšeného sportovního parťáka libujícího si ho ve vymetání pavučin ze zaprášených apexů. Adaptivní podvozek totiž ve sportovním režimu příjemně přituhne, což spolu s nízkým těžištěm daným bateriovým balíkem v podlaze dává iX2 fůru jistoty i trakce, zatáčkami se tak prosmýkne až nečekaně hbitě a obratně.
Při poklidném tempu (a zvoleném normálním režimu) se ale auto vyklidní a podvozek trochu povolí, takže si můžete užívat tichou a komfortní jízdu, dokonce i na horším asfaltu. A docela dlouho. BMW slibuje dojezd na jedno nabití baterie s využitelnou kapacitou 64,8 kWh až 449 kilometrů v kombinovaném režimu a v reálu při spotřebě kolem 16 kWh / 100 km není velký problém se k ní dopracovat. Efektivní nabíjení přitom zabere cca půlhodinku, takže ani delší cesty nejsou problém.
Nové BMW X2 je tak velmi příjemným překvapením. Přebírá to nejlepší z povedené X1, oproti svému předchůdci se však od ní výrazněji odlišuje nejen designově, ale také jízdně. Zvládá jezdit na pohodu, ale můžete ji také pěkně prohnat a nudit se u toho vážně nebudete.
Základní benzinové BMW X2 sDrive20i pořídíte již za 1 073 800 Kč a dieselové Xdrive20d za 1 150 500 Kč, zatímco výchozí elektrická verze iX2 eDrive20 vyjde na 1 110 200 Kč. Za testovanou silnější iX2 xDrive30 si dost připlatíte, stojí totiž 1 388 400 Kč, je však pořád lacinější než vrcholná X2 M35i xDrive s cenovkou 1 492 400 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× synchronní elektromotor |
Výkon | 230 kW (313 k) |
Točivý moment | 494 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 020 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,6 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Dojezd | až 449 km |
Kapacita baterie | využitelná 64,8 kWh |
Nabíjení | AC 22 kW, DC 130 kW |
Kola a pneumatiky | 245/40 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 554/1 845/1 560 mm |
Rozvor | 2 692 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 525 l |