Hlavní obsah

BMW iX xDrive40: Elektromobil nabízí nerušený komfort, ale také malý dojezd a kufr

Foto: Lukáš Volšický

Futuristické BMW iX je prvním čistě elektrickým modelem značky od zahájení prodeje úspěšného BMW i3

Značka BMW vstupuje do zcela nové éry a se svým nejnovějším SUV iX nám dává ochutnat elektrickou budoucnost. Tohle SUV navíc vyvolává dojem, že předběhlo svou dobu o minimálně deset let a způsobuje rozruch všude, kde se objeví. Připravte se přivítat dobu, kdy vám auta zjednoduší život na maximum.

Článek

V Mnichově zahájili ofenzivu ve světě elektrifikovaných aut začátkem minulé dekády s novou inovativní značkou BMW i, když uvedli městský elektromobil i3 a plug-in hybridní sporťák i8. Následně však představování revolučních elektromobilů utichlo, ale o to hlasitější bylo odhalení ještě více nadčasové studie Vision iNEXT v Paříži v roce 2018. Finální verze následovala po dvou letech, a i když vypadala jako další koncept, byla připravena pro sériovou výrobu.

Futuristické BMW iX je prvním čistě elektrickým modelem značky od zahájení prodeje úspěšného BMW i3, ale jak se mění zájmy, nálady i chutě zákazníků, mění se i trendy vývoje technologiemi našlapaných elektromobilů. Nejmodernější inovace BMW spojilo se zásadními lákadly dnešního automobilismu a představilo vlajkovou loď navazující na rodinu SUV značky s označením X.

Foto: Lukáš Volšický

V továrně BMW v německém Dingolfingu se futuristické elektrické BMW iX vyrábí na stejné montážní lince jako více konvenční modely

Nadčasovým designem přitahuje pozornost zvědavců

Nejnovějším modelům přitahujícím pozornost ke značce se anglicky přezdívá „halo car“ a BMW iX to dokonale vystihuje. S novým čistě elektrickým bavorákem totiž přitahujete pozornost jako s italskými supersporty. Hlavním důvodem je kosmický design, spojující ikonické bavorácké ledvinky s kompletně novými liniemi. Maska se navíc chlubí speciální povrchovou úpravou, samovolně opravující mikroškrábance, a schovává technologie sledující prostor před vozem.

Pro mnichovskou značku je nové BMW iX hlavně pojízdnou laboratoří stojící na zcela nové elektrické platformě. Ta je vysoce kompatibilní se známou architekturou CLAR, aby BMW zvládlo vyrábět speciální iX spolu s normálními modely na stejné výrobní lince v německém Dingolfingu. Důležitým cílem při konstrukci pak bylo zachováno co nejnižší hmotnosti, a tak je BMW iX vyrobeno z vysokopevnostní oceli, hliníku, termoplastů a plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP).

Foto: Lukáš Volšický

Jak velké je BMW iX? Zhruba jako BMW X5, avšak dlouhým rozvorem náprav překonává i největší SUV značky X7

BMW iX je jako elektrické luxusní SUV z budoucnosti, skutečně působící, jako když poprvé vezmete do ruky smartphone. Snaží se, abyste zapomněli na nepříjemnosti předchůdců, protože normální auta se spalovacími motory jsou pro něj minulostí. S elektromobilitou navíc odpadá nutnost se o auta více starat, a tak vám ani nedovolí nahlédnout pod kapotu. S ohledem na cílovou skupinu zákazníků se navíc očekává, že pod kapotu budou potřebovat jen technici v autorizovaných servisech. A co když chcete doplnit kapalinu do ostřikovačů? Nálevka se ukrývá pod předním znakem.

Minimalistický luxusní interiér dává ochutnat budoucnost

Silnější pocit ze života s autem budoucnosti nabydete, jakmile nasajete atmosféru minimalistického interiéru. BMW našlo odvahu a přeneslo futuristické interiéry konceptů ze světových autosalonů do sériového modelu a vytvořilo fantastický obývák. Sedíte v pohodlných sedadlech, prohlížíte si na dotek příjemné materiály a prohlížíte si konzoli dekorovanou ekologickým dřevem. Luxusní dojem vytvářejí i ovladače z broušeného křišťálového skla a nad hlavou máte panoramatickou střechu, která se díky tekutým krystalům umí automaticky ztmavovat.

Foto: Lukáš Volšický

Minimalistický interiér spojuje nejmodernější technologie s ekologickým dřevem a křišťálovým sklem

V rukou přitom držíte nezvyklý šestiúhelníkový volant a při pohledu dopředu sledujete dvojici obrazovek s 12,3palcovým virtuálním kokpitem a 14,9palcovým displejem infotainmentu iDrive, sdružujícího ovládání vozu i multimédií a využívajícího neustále 5G připojení pro aktualizaci dat a stahování over-the-air updatů. Oblíbený iDrive se nadto v BMW iX představuje v nové verzi s nově rozčleněným menu – z původního přehledného nastavování se totiž stala plocha se spoustou ikon jako aplikací, v nichž si přizpůsobujete nastavení jednotlivých funkcí.

Jedním z nejdůležitějších prvků komfortu je i celková prostornost. Pokud potřebujete odpovídající srovnání reálné velikosti elektrického BMW iX, je mírně větší než BMW X5, přičemž s třímetrovým rozvorem náprav přesahuje i větší BMW X7, vrcholného zástupce tradičních SUV od BMW. Díky tomu je v obou řadách sedadel bohatě prostoru, ale iX bohužel zklamává zavazadelníkem, protože 500 litrů objemu je pro pětimetrové auto zkrátka málo.

Foto: Lukáš Volšický

Skvěle promyšlený infotainment iDrive se v elektrickém BMW iX představuje jako plocha se spoustou ikon, která potřebuje zvyk

Slibuje dojezd až 425 kilometrů, ale jaká je realita?

Moderními technologiemi nabité BMW iX s novou generací pohonu eDrive zakládá na 400voltové elektrické architektuře, přičemž výkon dvojice elektromotorů, kapacita akumulátorů (dojezd) a maximální nabíjecí výkon závisí na konkrétní verzi, jakou si vyberete. U autorizovaných prodejců si elektrické SUV iX objednáte ve variantách xDrive40, xDrive50 a M60 a všechny vám umožní typické nabití 10–80 % za zhruba půl hodiny.

Při našem testování jsme vyzkoušeli základní provedení xDrive40 se dvěma elektromotory pro pohon všech kol o kombinovaném výkonu 240 kW (326 koní), točivém momentu 630 newtonmetrů a s menším 76,6 kWh akumulátorem (s využitelnou kapacitou 71 kWh). Silnější varianty xDrive50 a M60  nabízejí větší baterii o kapacitě 111,5 kWh (využitelná 105,2 kWh).

Foto: Lukáš Volšický

Elektrické BMW iX je vyrobeno z vysokopevnostní oceli, hliníku, termoplastů a plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP)

Využitelná kapacita akumulátoru a s ní spojený maximální dojezd bude pro většinu budoucích majitelů BMW iX rozhodujícím faktorem při výběru nejvhodnější varianty, takže jak si základní verze stojí? Oficiální parametry slibují až 425 kilometrů dojezdu, avšak v ideálním provozu a klimatických podmínkách. S BMW iX xDrive40 jsem jezdil ve dnech, kdy se venkovní teploty pohybovaly od 2 do 10 stupňů Celsia a přiblížil jsem se reálnému dojezdu přibližně 330 kilometrů.

Při každodenním nabíjení doma tak s BMW iX zvládnete celodenní provoz, a jak jsme si nedávno vyzkoušeli se škodovkami, s naplánovanou trasou lze s elektromobilem vyrazit i do zahraničí. Navíc jednu vlastnost prostě nemůžete na elektromobilech kritizovat, a tou je okouzlující jízdní komfort. Až geniálním odhlučněním, pohodlným podvozkem a svižnou dynamikou s úžasně měkkým nárůstem zrychlení je BMW iX dokonalou ukázkou toho, proč Rolls-Royce vidí budoucnost v elektrických limuzínách.

Foto: Lukáš Volšický

Během testování jsme nabíjeli na „rychlonabíječce“ Ionity, ale nikdy jsme nedosáhli maximálního nabíjecího výkonu architektury elektromobilu

I nabíjení je klíčovou vlastností elektromobilů a BMW iX xDrive40 při připojení k „rychlonabíječce“ DC zvládá nabíjecí výkon až 150 kW, přičemž verze s větší kapacitou baterie umí až 200 kW. Abych to vyzkoušel v reálném provozu, hned dvakrát jsem vyrazil na nabíjecí stanici Ionity s maximálním výkonem až 350 kW, ale ani jednou jsem nevyužil plný potenciál elektrické architektury vozu. Nejvyšší nabíjecí výkon totiž nejnovější elektrické bavoráky vyvinou jen krátkodobě s téměř vybitou baterií.

Kvůli prvnímu nabíjení jsem přijel na Ionity s 37 % stavu nabití, a pokud bych si vystačil s nabitím na 80 %, odjížděl bych za necelou půlhodinu. Doma však nedisponuji vlastní nabíječkou, a tak jsem při neefektivním nabíjení do 100 % čekal rovnou hodinu a dobil jsem 47,1 kW. Při druhém čerpání elektřiny jsem vůz připojil k nabíječce s 43 % baterie a dobíjení do 100 % trvalo jen o 5 minut kratší čas než to první. Celý týden jsem pak jezdil s kombinovanou spotřebou elektrické energie 23 kWh na 100 kilometrů.

Foto: Lukáš Volšický

Při nabíjení se zabavíte různými způsoby, ale jen vzácně se stává, že vedle vás zastaví a začne nabíjet testovací prototyp nového BMW i7

Upřímně říkám, že nejsem zastánce elektromobility, ale přiznám se, že nové BMW iX je první elektromobil, který jsem si při týdenním testování oblíbil. Hlavním důvodem je nejen špičkový jízdní komfort a klid na palubě, ale i skutečnost, že se jedná o fascinující technologickou hračku inženýrů. Otevřením dveří se vám odhalí panely z karbonových kompozitů, a když nakouknete do interiéru, ihned poznáte, jak budou vypadat auta za pár let.

Z dnešního pohledu BMW iX přebíhá svou dobu, ale BMW si už s předcházejícími elektrifikovanými modely i3 a i8 úspěšně vyzkoušelo, že když je udělá futuristické, o to méně je bude muset modernizovat v dalších letech životního cyklu. Největší překvapení na vás ale čeká v oficiálním ceníku, protože BMW iX stojí od přibližně dvou milionů korun, ale na okolí působí jednou tak dražší.

Základní cena elektrického BMW iX v Česku začíná od 2 067 000 Kč za nejnižší variantu xDrive40. Silnější BMW iX xDrive50 stojí od 2 628 600 Kč a za vrcholné provedení M60 zaplatíte částku od 3 315 000 Kč.

Technické údaje
Motor2× synchronní elektromotor s elektricky buzeným statorem a rotorem
Výkonpřední elektromotor: 190 kW (258 k), zadní elektromotor: 200 kW (272 k), kombinovaný výkon 240 kW (326 k)
Točivý moment630 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 440 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,1 s
Maximální rychlost200 km/h
Dojezd425 km
Kapacita baterie76,6 kWh (využitelná 71 kWh)
NabíjeníAC až 11 kW, DC až 150 kW
Kola a pneumatiky255/50 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)4 953/1 967/1 695 mm
Rozvor3 000 mm
Objem zavazadlového prostoru500 l
Načítám