Článek
Elektromobily nemusí nutně vypadat bizarně. Všechny ty futuristické beztvaré bloby nebo naopak předesignované stroje jak vystřižené ze sci-fi sice vystihují modernost bateriového pohonu, ale mnoho zákazníků chce i s novým pohonem pořád auta, která vypadají jako auta.
Pro ně je tu naštěstí BMW a jeho i5, kterou můžete mít jako poměrně usedlý sedan, nebo dokonce i kombi nápadně připomínající klasickou řadu 5. To proto, že její platforma byla navržena jako multienergetická, tedy kromě spalovacích motorů může mít také plug-in hybridní, nebo dokonce i čistě elektrický pohon.
Poslední jmenovaný je aktuálně v nabídce v brutální 601koňové verzi M60, která vás vystřelí na stovku za pouhých 3,8 sekundy (jen o 0,3 sekundy pomaleji než benzinová stíhačka M5 s elektrickou forsáží), ale většině lidí bude úplně stačit eDrive40. S jejími 340 koni roztáčejícími pouze zadní kola (případně s 394 koni ve čtyřkolkové variantě xDrive) se rozjede za stále dost svižných šest sekund, takže na silnici určitě nebudete za loudu.
BMW i5 vás navíc umí hezky vtáhnout do procesu řízení. Ve volantu sice nemáte žádný cit a také je trochu líný vracet se do středové pozice, ale aspoň je připojený na rychlé a přesné řízení. Hlavně má ale i5 výkonný a bleskově reagující elektropohon roztáčející pouze zadní kola, příjemně poddajný, a přitom jistý podvozek a díky bateriovému balíku v podlaze masu soustředěnou nízko a přímo v ose otáčení, takže se jí poměrně zdařile daří maskovat obří rozměry (pět metrů na délku) i hmotnost (2,2 tuny). Točitou okresku si tak za jejím volantem příjemně užijete.
Ještě příjemnější je ale běžné ježdění, které zvládá výrazně pohodlněji a tišeji než tolik oblíbené 520d. Je totiž obrovský rozdíl, když motor „skoro neslyšíte“, a když ho opravdu neslyšíte. Také podvozek je vláčnější, protože si musí poradit s o tři a půl metráku vyšší hmotností – to je však pro komfort jízdy spíš výhodou. Elektrická i5 si tak po silnici jen nehlučně pluje a nabízí uklidňující prostředí pro celou posádku jako pravá limuzína.
Akorát k nabíječce budete muset častěji než majitel 520d k čerpačce. Papírový dojezd 499-579 km se v reálu smrskne na nějaké čtyři stovky, protože i5 bohužel neumí být právě úsporná (pod 20 kWh / 100 km se dostanete jen za ideálních podmínek s lehčí nohou). Na druhou stranu to kompenzuje opravdu rychlým nabíjením – i s 400V elektronickou architekturou zvládá výkon až 205 kW (efektivní nabíjení 10-80 % byste tak měli zvládnout za půlhodinku) a za příplatek (30 tisíc) umí dokonce AC 22 kW.
BMW i5 tak přináší všechny výhody elektrického pohonu i konzervativněji založeným řidičům, kteří netouží po futuristickém crossoveru, ale chtějí prostě normální kombík. Jen elektrický. Na trhu jich moc není, ale i5 Touring by i tak patřilo k těm nejlepším – i s čistě elektrickým pohonem zůstává důstojně uklidňujícím, přitom příjemně řidičským autem. A taková máme nejraději.
Testovanou verzi i5 40eDrive Touring pořídíte již od 1 799 200 Kč (tedy o 50 tisíc dráž než sedan), vrcholná i5 M60 xDrive Touring pak vyjde na 2 572 700 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor |
Výkon | 250 kW (340 k) |
Točivý moment | 400 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 255 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,1 s |
Maximální rychlost | 193 km/h |
Dojezd | až 560 km |
Kapacita baterie | 81,2 kWh |
Nabíjení | AC 11 kW (22 kW za příplatek), DC 205 kW |
Kola a pneumatiky | přední 245/45 R19, zadní 275/40 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 060/1 900/1 515 mm |
Rozvor | 2 995 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 570 l |