Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Elektromobily nemusí nutně vypadat bizarně. Všechny ty futuristické beztvaré bloby nebo naopak předesignované stroje jak vystřižené ze sci-fi sice vystihují modernost bateriového pohonu, ale mnoho zákazníků chce i s novým pohonem pořád auta, která vypadají jako auta.
Pro ně je tu naštěstí BMW a jeho i5, kterou můžete mít jako poměrně usedlý sedan, nebo dokonce i kombi nápadně připomínající klasickou řadu 5. To proto, že její platforma byla navržena jako multienergetická, tedy kromě spalovacích motorů může mít také plug-in hybridní, nebo dokonce i čistě elektrický pohon.

Vypadá jako normální BMW řady 5, ale jezdí čistě na elektřinu.
Poslední jmenovaný je aktuálně v nabídce v brutální 601koňové verzi M60, která vás vystřelí na stovku za pouhých 3,8 sekundy (jen o 0,3 sekundy pomaleji než benzinová stíhačka M5 s elektrickou forsáží), ale většině lidí bude úplně stačit eDrive40. S jejími 340 koni roztáčejícími pouze zadní kola (případně s 394 koni ve čtyřkolkové variantě xDrive) se rozjede za stále dost svižných šest sekund, takže na silnici určitě nebudete za loudu.

Kde má řada 5 spalovací motor, je u i5 elektronika schovaná pod plastovým krytem.
BMW i5 vás navíc umí hezky vtáhnout do procesu řízení. Ve volantu sice nemáte žádný cit a také je trochu líný vracet se do středové pozice, ale aspoň je připojený na rychlé a přesné řízení. Hlavně má ale i5 výkonný a bleskově reagující elektropohon roztáčející pouze zadní kola, příjemně poddajný, a přitom jistý podvozek a díky bateriovému balíku v podlaze masu soustředěnou nízko a přímo v ose otáčení, takže se jí poměrně zdařile daří maskovat obří rozměry (pět metrů na délku) i hmotnost (2,2 tuny). Točitou okresku si tak za jejím volantem příjemně užijete.

Kabině dominují displeje, kromě dotyku ale infotainment můžete ovládat také pomocí tlačítek a otočného ovladače na středovém tunelu.
Ještě příjemnější je ale běžné ježdění, které zvládá výrazně pohodlněji a tišeji než tolik oblíbené 520d. Je totiž obrovský rozdíl, když motor „skoro neslyšíte“, a když ho opravdu neslyšíte. Také podvozek je vláčnější, protože si musí poradit s o tři a půl metráku vyšší hmotností – to je však pro komfort jízdy spíš výhodou. Elektrická i5 si tak po silnici jen nehlučně pluje a nabízí uklidňující prostředí pro celou posádku jako pravá limuzína.
Akorát k nabíječce budete muset častěji než majitel 520d k čerpačce. Papírový dojezd 499-579 km se v reálu smrskne na nějaké čtyři stovky, protože i5 bohužel neumí být právě úsporná (pod 20 kWh / 100 km se dostanete jen za ideálních podmínek s lehčí nohou). Na druhou stranu to kompenzuje opravdu rychlým nabíjením – i s 400V elektronickou architekturou zvládá výkon až 205 kW (efektivní nabíjení 10-80 % byste tak měli zvládnout za půlhodinku) a za příplatek (30 tisíc) umí dokonce AC 22 kW.
BMW i5 tak přináší všechny výhody elektrického pohonu i konzervativněji založeným řidičům, kteří netouží po futuristickém crossoveru, ale chtějí prostě normální kombík. Jen elektrický. Na trhu jich moc není, ale i5 Touring by i tak patřilo k těm nejlepším – i s čistě elektrickým pohonem zůstává důstojně uklidňujícím, přitom příjemně řidičským autem. A taková máme nejraději.
Testovanou verzi i5 40eDrive Touring pořídíte již od 1 799 200 Kč (tedy o 50 tisíc dráž než sedan), vrcholná i5 M60 xDrive Touring pak vyjde na 2 572 700 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor |
Výkon | 250 kW (340 k) |
Točivý moment | 400 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 255 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,1 s |
Maximální rychlost | 193 km/h |
Dojezd | až 560 km |
Kapacita baterie | 81,2 kWh |
Nabíjení | AC 11 kW (22 kW za příplatek), DC 205 kW |
Kola a pneumatiky | přední 245/45 R19, zadní 275/40 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 060/1 900/1 515 mm |
Rozvor | 2 995 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 570 l |