Článek
Tedy alespoň pokud nemáte podivnou zálibu ve studiu barevných provedení karoserie. Jestli náhodou ano, pak víte, že součástí zmíněné modernizace bylo rozšíření nabídky lakování. A v tom případě jste si asi také všimli, že náš testovaný kombík dostal právě nový lak. Modrý odstín se jmenuje Arctic Race Blue. BMW jinak kromě palety laku rozšířilo také nabídku designů kol.
Na výraznější novinku narazíme až v interiéru, kde se objevuje nový volant. Výrobce řadu 3 zbavil volantu s klasicky kulatým věncem a místo něj nasadil jakýsi osmiúhelníkový tvar. Sice si říkám proč, praktický přínos této změny nevidím, ale na druhou stranu musím uznat, že jsem si v pohodě zvykl. Líbí se mi navíc sympaticky tlustý věnec.
S novým volantem pak souvisí ještě jedna drobná změna. Zatímco na předchozí se vešlo tlačítko ovládající vyhřívání věnce, nový volant ho postrádá. Nyní tuhle příjemnou funkci najdete jen na displeji infotainmentu. Naštěstí je k ní díky ikoně na spodní liště obrazovky snadný a rychlý přístup – podobně BMW řeší také vyhřívání předních sedadel.
Prostě kvalita
Samotný palubní systém funguje bez překvapení, je to taková bavorácká klasika z posledních let. Infotainment tedy běhá svižně, má působivé grafické prostředí, které na displeji s vysokým rozlišením vypadá na pohled skvěle, jenže také – i proto, že v sobě ukrývá spoustu možností – působí trochu nepřehledně. Některé funkce prostě budete, minimálně ze začátku, chvíli hledat. V BMW řady 3 naštěstí stále zůstává otočný ovladač iDrive, který pohyb v systému a práci s ním významně usnadňuje, přestože aktuální generace infotainmentu je navržena zejména pro dotykové ovládání.
Obrazovku palubního systému doplňuje velký digitální přístrojový panel, který umí zobrazit řadu užitečných informací, navíc přehledně a čitelně. Skvělým doplňkem je také head-up displej.

Nový volant nemá klasicky kulatý věnec. Na zvláštní tvar se ale dá snadno zvyknout.
Z dalších novinek pak mohu jmenovat ještě nové ambientní osvětlení nebo možnost ozdobit si kabinu ovládacími prvky z křišťálu. A to je asi „alles“. Jinak zůstalo všechno při starém, což znamená například prvotřídní zpracování, slušnou nabídku míst, kam si odložit drobnosti, nebo solidní prostornost a v případě testovaného kombíku nadprůměrnou praktičnost. Zadní lavice je dělená v poměru 40 : 20 : 40, kufr má základní objem 500 litrů a po sklopení opěradel pobere až 1 510 litrů. Zůstalo také dělené víko umožňující otevřít jen okno pátých dveří.
Řidičské naftové kombi?
Aktuální BMW řady 3 si i v praktickém provedení Touring ponechává širokou paletu pohonných jednotek, jež zahrnuje čtyřválce, šestiválce, zážehové motory, diesely i plug-in hybridy.
Naši verzi 320d xDrive pohání turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový vznětový čtyřválec, poskytující maximální výkon 140 kW (190 koní) a nejvyšší točivý moment 400 Nm. Součástí ústrojí je také 48V mild-hybrid se startér-generátorem o 8 kW (11 k), který už před lety přinesl zvláštnost v podobě nevypínatelného systému stop-start. Jediný způsob, jak zamezit motoru ve zhasínání, představuje aktivace sportovního jízdního režimu.
Manuální převodovku už BMW pro řadu 3 (pokud nepočítáme „základní“ provedení sedanu M3) nenabízí, takže i pro 320d je standardem automat, v tomto případě osmistupňový. Přídomek xDrive značí přítomnost pohonu všech kol.

Řada 3 sice v rámci střední třídy nepatří k přeborníkům v disciplíně „prostor na zadních sedadlech“, místa je tu ale stále dost.
Celé to funguje hodně sympaticky. Přestože dvoulitrový turbodiesel nenabízí kdovíjak dramatický výkon, v českém provozu s ním samozřejmě problémy mít nebudete. Jen nesmíte očekávat zázraky. Na sešlápnutí plynu motor reaguje ochotně a táhne velice solidně, takže se s ním svezete svižně, když to bude třeba – nebo když zkrátka budete chtít. Dobrý dojem podtrhuje pohotově řadící převodovka, která skvěle využívá slušný krouťák přeplňovaného dvoulitru – a ten je silný především ve středním pásmu otáček.
Pohonné ústrojí navíc působí kultivovaně, takže výborně doplňuje celkově vyspělé chování tohoto kombíku. BMW 320d xDrive Touring je auto, které je sice civilizované a pohodlné, současně si ale do velké míry ponechává část vlastností typických pro vozy bavorské značky.
A to jednoduše znamená, že se skvěle řídí. Celé auto působí na kombi střední třídy úžasně pevně. Podvozek, který dokonale kombinuje tuhost se schopností tlumit nerovnosti, drží karoserii pod kontrolou a nepřipustí jakékoli nepatřičné pohyby, stejně tak drží spolehlivě kola v kontaktu s vozovkou – i na méně kvalitním povrchu.

Kufr je fajn. V základu pojme 500 litrů, po sklopení zadních opěradel kombík uveze až 1 510 litrů.
Bavorák naprosto poslušně následuje pokyny od volantu a stáčí se spolehlivě tam, kam ho chcete poslat. Řízení je navíc přesné a pěkně strmé. A protože pohon všech kol preferuje zadní nápravu, můžete mít v obloucích takový ten příjemný pocit, že auto cosi tlačí tím správným směrem, případně si můžete pohrát s vrozeným sklonem k přetáčivosti.
BMW 320d xDrive Touring po drobné modernizaci zůstává mimořádně povedeným autem s hromadou pozitivních vlastností - má kvalitní a vcelku praktický interiér, slušně vyřešené ovládání nebo praktický kufr, ale hlavně se s ním skvěle jezdí. Dvoulitrový turbodiesel s výkonem 190 koní potěší kombinací solidního výkonu, kultivovanosti a spotřeby. Po týdenním testu jsem ostatně kombi vracel s dlouhodobým průměrem 6,1 l / 100 km.
A samostatnou kapitolu představuje jízdní projev, který je celkově působivě vyvážený - kombinuje totiž nadprůměrný komfort s parádní ovladatelností a „řidičskostí“. I proto se nebojím svoje dojmy ukončit tvrzením, že BMW 320d xDrive Touring patří mezi nejpříjemnější auta, která jsem v uplynulých měsících šoféroval.
Zbývají nám už jen ceny. BMW řady 3 Touring startuje na částce 1 138 800 Kč, testované provedení 320d xDrive stojí od 1 391 000 Kč. Zadokolka je o 66 300 korun levnější.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vznětový řadový čtyřválec, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 995 cm³ |
Výkon | 140 kW (190 k) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 800 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,5 s |
Maximální rychlost | 225 km/h |
Spotřeba WLTP (kombinace) | 5,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 59 l |
Kola a pneumatiky | 225/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 713/1 827/1 445 mm |
Rozvor | 2 851 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 500 - 1 510 l |