Článek
Zažil jsem to už stokrát, ale tentokrát je to předávání testovacího auta vážně hodně jiné. Vcházím do showroomu Tesly, který svým minimalistickým a čistým pojetím spíš než prodejnu aut připomíná prodejnu Applu. Místo klasického převzetí klíčku si stahuji mobilní aplikaci, kde mám auto plně pod (vzdálenou) kontrolou přes internet (přístupová čipová karta je jen nouzovka). Při příchodu k autu jsou dveře již odemčené (ani po telefonu nemusím šmátrat v kapce a něco řešit v aplikaci) a „nastartované“ (jinde už také nemačkáte tlačítko, ale musíte auto aktivovat usednutím do sedačky). Stačí tedy hned usednout a jet…
Jenže já se musím nejdřív rozkoukat v kabině, kde chybí podezřele mnoho věcí, které dělají auto autem – přístrojový panel před řidičem (ani průhledový displej) nebo středová konzola posetá tlačítky, páček pod volantem je také nějak málo a na volantu jsou jen dvě nenápadná kolečka. Kabina Modelu Y je pojatá stejně minimalisticky a čistě jako showroom Tesly, z hladké palubní desky vystupuje jen volant a velká obrazovka.
Srdce estéta zaplesá, jenže řidič znejistí – nepřehnala to tu uklízečka s vysavačem až moc? Nenajdete tu totiž ani běžné ovládací prvky pro přepínání světel, nastavení zrcátek nebo volantu, na páčce pod volantem není cyklovač stěračů, zmizely dokonce i ovladače výdechů klimatizace nebo tlačítko otevírání schránky před spolujezdcem. To vše (a ještě mnohem víc) je totiž ukryté v infotainmentu!
Tesla se už v roce 2012 stala s Modelem S průkopníkem centralizace ovládacích prvků na ploše infotainmentu a v nejnovější generaci produktů to dotáhla do maxima. Plochu 15palcové obrazovky zabírá z jedné třetiny (při vertikálním dělení) informace o autě, zbylé dvě třetiny jsou vyhrazeny mapě, audiu a další zábavě, případně nastavením vozu, jejichž layout až nápadně připomíná zařízení značky Apple. A právě na tomto systému pochopíte, co je na Tesle skvělé a problematické zároveň.
Zase měl pravdu!
Když Elon Musk v roce 2021 tvrdil, že se Model Y může stát nejprodávanějším autem na světě, veřejnost se smála a odborníci kroutili hlavami. Že by elektromobil od stále se ještě rozvíjející automobilky mohl předstihnout oblíbené spalovací modely zavedených značek? Absurdní! Jenže už loni se Model Y probojoval na třetí příčku (za Toyotami Corolla a RAV4) a letos má po prvním kvartálu našlápnuto na první místo. Kdo se směje teď…?
Hloubka možností nastavení palubních systémů je skutečně úžasná a v automobilovém světě nevídaná, jenže „mobilní“ rozložení (tedy s miniaturními tlačítky, přepínači a lištami) a ovládání (různé swajpování, zooming dvěma prsty atd.) vás nutí je zkoumat spíš v zaparkovaném autě než při jízdě. Základní funkce nahmátnete ještě docela snadno, ale jakákoliv detailnější nastavení vyžadují větší než malé množství pozornosti. Filozofie Tesly je, že stejně budete mít všechno nastavené na automatiku, takže to při jízdě nebudete řešit – to by ale stěrače v automatickém režimu nesměly čas od času naprázdno hoblovat čisté sklo nebo ikonka odemykání vozu nemohla mít rozměr menší než bříško vašeho ukazováčku.
Tesla se zkrátka pořád víc zaměřuje na technologie a software, automobilová stránka je odsunutá tak trochu stranou. To ostatně cítíte i z ovládání a jízdy – řízení je sice přesné, ale bez života, podvozek je stabilní a relativně poddajný (dvacetipalcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami jsou na českých silnicích docela na hraně – ušetřete 60 tisíc a klidně zůstaňte u 19“), ale chybí mu finesa v nastavení. Auto zkrátka zatáčí a drží se silnice, ale nezprostředkovává řidiči žádné dojmy, které by si mohl užívat.
Tedy kromě úžasně tiché a hladké jízdy a úderného zrychlení, které k elektromobilům patří – zvlášť v případě této dvoumotorové verze s výkonem 514 koní, která umí z klidu na stovku vystřelit za pouhých pět sekund. Akcelerace vás tak na každé pobídnutí plynu zamáčkne do sedačky a auto okamžitě vystřelí vpřed, což je nejen zábavné, ale také to podporuje bezpečnost jízdy (každé předjíždění nebo připojování do rychlejšího pruhu je bleskové a zcela precizně kontrolovatelné). Jenže až se toho nasytíte, přistihnete se, že si místo aktivního řízení daleko častěji zapínáte Autopilota a necháváte se vézt.
A tohle je další fascinující aspekt Tesly – práci Autopilota můžete sledovat na obrazovce, kde se zobrazuje dění kolem auta, jako jsou pohybující se vozidla, motorkáři a cyklisté nebo třeba i dopravní kužely, semafory s příslušnou svítící barvou nebo pevné překážky. Autopilot se totiž chlubí nejen tím, že vás zvládne provést dopravou na dálnici a hlavních tazích a umí změnit jízdní pruh (i když to vyžaduje dost prostoru a klidu, ale především velmi citlivý prstoklad při blikání a ovládání volantu – při silnějším zatáhnutí za volant systém častěji vypnete, než se to naučíte), on umí podle trasy naplánované v navigaci z dálnice také sjet příslušným exitem a automaticky řídit i na okreskách, zastavit na červenou nebo na stopce.
Jenže jeho chování mimo bezpečné prostředí dálnic a hlavních tahů je dost nejisté a nevyzpytatelné, takže příliš důvěry nebudí. Spíš názorně demonstruje, jak dlouhá cesta zcela autonomní systémy ještě čeká – a že tohle rozhodně v tuto chvíli není jeden z nich (na to mu chybí lepší senzorická výbava a chytřejší mozek s větším množstvím řidičských zkušeností), stále jde jen o systém podpory řidiče. Těch 200 tisíc (!) za nejsofistikovanější variantu si tedy klidně ušetřete a spokojte se s méně pokročilou variantou s cenovkou 100 tisíc (která však také umí jezdit podle navigace, změnit jízdní pruh nebo samočinně zaparkovat, případně si auto můžete „přivolat“ přes telefon).
Pořád to zní jako ohromný ranec, ale věřte, že si to budete moci dovolit. Tesla totiž tlačí ceny svých aut až na samotné dno, a Model Y tak můžete mít už za 1 165 490 korun – tedy hluboko pod cenami srovnatelné konkurence (třeba za srovnatelný Enyaq iV byste museli připlatit minimálně dvě stě tisíc – a to, ještě než začnete připlácet za výbavu). Vlastně agresivně útočí i na konkurenci se spalovacími motory…
A to je tak zajímavá nabídka, že se nejspíš vyrovnáte i s méně zajímavým řidičským zážitkem (který bude většině majitelů stejně ukradený), trochu nešikovným ovládáním (na to si časem zvyknete) nebo stále poněkud problematickou kvalitou a servisem (berlínská továrna produkuje o pořádný kus lepší auta). Tesla tak už sice neláká zákazníky nejpokročilejší technikou na trhu (zavedené automobilky její náskok rychle dohánějí), ale argumentů pro její koupi je pořád dost a dost. Takže stane se Tesla vaším prvním elektrickým autem…?
Nabídka Tesly je poměrně jednoduchá. Základní verze Modelu Y s cenovkou 1 165 490 Kč má pohon zadních kol, ujede až 455 km a stovku zvládne za 6,9 sekundy. Testovaná verze Long Range má větší baterii (dojezd až 533 km), vyšší výkon (stovka za 5,0 s) a pohon všech čtyř kol – to vše za 1 355 490 Kč. Nejvýkonnější verze Performance sice ujede jen 514 km, ale zato zvládne stovku za 3,7 sekundy a peláší až 250 km/h, přitom stojí „jen“ 1 455 990 Kč.
I ve výbavové politice je Tesla jiná než ostatní. Na rozdíl od jiných značek je výbava prakticky kompletní už v základu, připlácet můžete jen za větší kola, jiný než bílý lak, světlý interiér, tažné zařízení nebo Autopilota, případně si můžete přikoupit wallbox. A to je celé. Vše si naklikáte na internetu a objednáte. Snadnější to už ani být nemůže.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor vzadu a asynchronní vpředu |
Výkon | 378 kW (514 k) |
Točivý moment | 493 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 670 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,0 s |
Maximální rychlost | 217 km/h |
Dojezd | až 533 km |
Kapacita baterie | 78,1 kWh (využitelná 75 kWh) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 250 kW |
Kola a pneumatiky | 255/40 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 751/1 921/1 624 mm |
Rozvor | 2 890 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 854 l |