Hlavní obsah

Auto, jaké jste ještě neviděli: Výstřední Lexus LM vypadá jako MPV, ale jde o VIP klub na kolech

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Vypadá jako praktická osobní dodávka, ale uveze jen čtyři lidi. A nemá ani moc velký „nákladní“ prostor. Přesto stojí 4 miliony korun, nejvíc ze všech současných modelů značky Lexus. Seznamte se s LM 350h, luxusním private jetem na kolech.

Článek

Lexus LM, 5 130 milimetrů dlouhý vůz s třímetrovým rozvorem, původně vznikl pro čínský trh. Japonská značka se však nedávno rozhodla, že ho nabídne také v Evropě. Jméno modelu představuje zkratku výrazu „Luxury Mover“, což můžeme přeložit jako „luxusní stěhovák“. Popis je to opravdu výstižný.

V českém ceníku najdeme dvě verze, které se liší uspořádáním kabiny. Zatímco provedení Luxury ještě v pohodě snese označení MPV nebo minivan, testovanou variantu Luxury VIP už za víceúčelové vozidlo nebo osobní dodávku považovat nedokážu.

Prvně jmenovaná verze totiž nabízí sedmimístný interiér s konfigurací sedadel 2+2+3, takže o ní ještě můžeme mluvit jako o praktickém autě. Jenže Luxury VIP sází na přepážkou oddělený vnitřek, jehož zadní část poskytuje pouze dvě samostatná sedadla. Toto provedení prostě podřizuje všechno maximálnímu pohodlí pro velevážené pasažéry vzadu.

Luxus pro dva

Ti tu najdou nejen spoustu místa a navíc řadu vymožeností, které jim výrazně zpříjemní cestování. Základem jsou tedy dvě samostatné sedačky – i když slovo „sedačky“ je v tomto případě možná urážka, Lexus totiž nabízí vyloženě luxusní křesla s širokými možnostmi nastavení. Upravit si u nich můžete nejen sklon opěradla, ale také polohu sedáku nebo použít opěrku na nohy. Křesla dokonce umí lůžkovou úpravu.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Tohle je středobod auta - dvě komfortní křesla nabízejí parádní pohodlí.

To však pořád není všechno, komfortní sedadla jsou nejen vyhřívaná a ventilovaná, ale také nabízejí dokonce i masážní funkci. K odpočinku se dále hodí možnost zavřít a zneprůhlednit okénko vedoucí ke kabině nebo zastínit vnitřek pomocí roletek.

Vzadu se ovšem dá i pracovat, sedadla jsou totiž vybavena praktickými skládacími stolečky, nebo se bavit. K zábavě poslouží velká 48palcová obrazovka, zabírající prakticky celou šířku přepážky oddělující prostor vzadu od kabiny. Využít lze nejen sledování pořadů streamovacích služeb, ale díky přítomnosti dvou HDMI portů k ní můžete připojit v podstatě jakékoli zařízení – od mobilu přes počítač až po herní konzoli. Zajímavou funkcí displeje je možnost rozdělit obraz na dvě části, jež každému cestujícímu umožňuje sledovat jiný obsah. Zážitek navíc umocní výborný audiosystém Mark Levinson.

Pod televizí se ještě ukrývá solidně velká chladnička, takže cestující si mohou přesun zpříjemnit i nějakým důstojným občerstvením.

VIP pasažéři si pochopitelně mohou hrát také s teplotou, zadní část má vlastní okruh klimatizace. A váže se k ní dokonce jedna zajímavost. Její součástí jsou infračervené senzory, které sledují teplotu povrchu těla. Klimatizace pak podle toho upravuje teplotu nebo intenzitu.

Pohodlný přístup ke křeslům zajišťují elektricky posuvné boční dveře na obou stranách, které by se ale mohly otevírat přece jen o trochu rychleji.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Kufr není tak velký, jak by se mohlo podle vnějších rozměrů vozu zdát.

V úvodu jsem naťukl zavazadlový prostor. Přestože objem 752 litrů vypadá takhle na papíře výborně, ve skutečnosti kufr moc praktický není. Je sice především díky nízké nakládací hraně a vysoké karoserii vysoký, postrádá však trochu šířku a délku.

A co za volantem?

Přestože Lexus LM Luxury VIP existuje především proto, aby nabídl maximální komfort dvěma cestujícím vzadu, výrobce nešetřil ani v přední části kabiny. Řidič i spolujezdec si mohou vychutnávat prvotřídní materiály, skvělé zpracování a bohatou výbavu zahrnující například měkoučkou kůží čalouněná pohodlná sedadla s vyhříváním a chlazením, vyhřívaný volant nebo dvouzónovou automatickou klimatizaci. A také už zmíněné audio Mark Levinson tu hraje moc hezky.

Dobrá je i ergonomie. LM sice v kabině nemá mnoho tlačítek a ovládání většiny funkcí obstarává dotykový displej infotainmentu, protože však obrazovka nabízí 14palcovou úhlopříčku, poskytuje současně obrovskou „pracovní plochu“. Její součástí je navíc samostatný „panel“ nastavení klimatizace zahrnující také otočné ovladače pro regulaci teploty.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Přední část interiéru ohromí zpracováním i použitými materiály.

Infotainment navíc umožňuje dostat se rychle do menu často používaných funkcí, což ovládání významně usnadňuje. V nabídce si například můžete snadno vypnout upozornění na překročení rychlostního limitu (které tu je stejně jako v jiných vozech občas nepřesné a často otravné) nebo udržování v jízdním pruhu. Bohužel jsem však nepřišel na podobně snadný způsob, jak deaktivovat monitorování pozornosti řidiče, které je mimořádně vlezlé. Stačí na moment upřít zrak na obrazovku multimediálního systému nebo se podívat trochu stranou a okamžitě začne pípat. Uvítal bych větší toleranci. Anebo alespoň snadné vypnutí, ideálně jednou provždy. Standardně se aktivuje po každém nastartování.

Samotný infotainment celkově není špatný. Uměl bych si sice představit lepší využití obrovské plochy displeje, ale alespoň je vcelku přehledný (rozhodně poté, co si ho důkladně „prolezete“) a funguje příjemně svižně.

Specifickou vlastností čtyřmístného Lexusu LM je poněkud omezený výhled dozadu a šikmo vzad. Brání mu přepážka mezi kabinou a zadní částí interiéru, která k průhledu nabízí jen úzké okno. Za volantem jsem tak hodně spoléhal na zpětná zrcátka a jako velice užitečný prvek výbavy se ukázalo digitální zrcátko promítající obraz ze zadní kamery.

Uhlazený, úsporný a komfortní

Lexus model LM do Evropy přivezl pouze ve slabší verzi 350h s hybridním pohonem, který tvoří atmosféricky plněný čtyřválec o objemu 2,5 litru a dva elektromotory. Spalovací jednotka poskytuje maximální výkon 140 kW, přední elektromotor má 134 kW a zadní 40 kW. Celkový systémový výkon pak dosahuje 184 kW, tedy 250 koní.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Cestující vzadu mají k dispozici masivní obrazovku. A také ledničku.

Více než 2,3 tuny vážící luxusní přepravník proto není vyloženě rychlým autem. Z klidu na stovku se dostane za 8,7 sekundy a rozjede se maximálně na 190 km/h. Ono to vlastně ani nevadí. Smyslem Lexusu LM není jezdit rychle a sportovně, tohle auto je tu od toho, aby přepravilo co nejpohodlněji VIP cestující uvelebené v zadních sedadlech.

A k tomu se hybridní pohonné ústrojí doplněné o bezestupňovou převodovku docela hodí. Hybrid potěší takovým specificky uhlazeným projevem, jemuž pomáhá plynulý nástup elektrické části soustavy a který nenarušuje řazení převodovky.

Hybridní pohon díky elektrické pomoci hezky reaguje na plyn, a když akcelerátor přišlápnete až na podlahu, dokáže luxusní stěhovák zatáhnout nakonec docela důstojně - a hlavně pružně. Zrychlení akorát doprovází charakteristické monotónní hučení v otáčkách vytočeného motoru, které je pro hybridy z dílen Toyoty a Lexusu typické. Pozitivní je, že nepříjemný zvuk slyší víc řidič a spolujezdec vpředu, VIP pasažéři vzadu od něj jsou díky systému aktivního potlačování hluku mnohem lépe izolováni.

Příjemným překvapením pro mě byla spotřeba. S LM jsem jezdil spíše na pohodu a spěchal velice výjimečně, možná i proto jsem vůz vracel s dlouhodobým průměrem 6,4 l / 100 km. To mi připadá skvělé.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Ventilace, vyhřívání nebo masážní funkce. Zadní sedadla opravdu dokážou VIP pasažéry rozmazlovat.

Cestování v LM je celkově hodně sympatický zážitek. A to i za volantem. Velká „dodávka“ se samozřejmě řídí jinak než osobní auto, je potřeba si zvyknout na výraznější rozměry, pomalejší a delší řízení, menší obratnost nebo rychlejší nástup nedotáčivosti, na druhou stranu sofistikovaný podvozek s adaptivními tlumiči, skvělé odhlučnění, tuhá karoserie a luxusní zpracování řízení pozvedají na vyšší úroveň. Auto je krásně pohodlné a dovede si poradit s většinou nerovností.

Stoprocentní komfort však nenabízí. Bohužel to více pocítí právě cestující vzadu, tedy ti, pro než Lexus LM Luxury VIP vznikl. Přestože vůz nabízí speciální jízdní režim zaměřený na poddajnost zadní nápravy, občas se stane, že se právě záď na rozbité silnici rozpohybuje víc, než bych si přál.

A protože jsou sedadla umístěna v podstatě nad zadní nápravou, znamená to, že se společně se zádí začnou pohybovat také pasažéři v nich usazení. Není to nikdy nic hrozného, LM je skutečně velice pohodlným autem, ale v klasické limuzíně se sedanovou karoserií by se to nestalo. Na druhou stranu, LM taková vozidla válcuje komfortem spojeným s osobním prostorem.

Lexus LM 350h Luxury VIP je hodně specifické auto zaměřené na úzkou skupinu uživatelů. Jde o ideální volbu do flotily vozidel zaměřených na převoz důležitých a vážených osob, například různých celebrit nebo významných byznysmenů. A tuhle roli zvládá brilantně, díky pohodlí, luxusní výbavě nebo prémiovému zpracování opravdu působí jako private jet na kolech.

A tomu odpovídá i cena. Ve čtyřmístném provedení LM stojí 3 990 000 Kč. Pokud byste raději praktičtější sedmimístnou verzi, tedy luxusní MPV, pak vězte, že sice trochu ušetříte, ale i tak za vůz budete muset zaplatit hodně peněz: LM se třemi řadami sedadel vyjde na 3 290 000 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec + 2x elektromotor
Zdvihový objem2 487 cm³
Výkon140 kW (190 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment239 Nm při 4 300 - 4 500 ot./min.
Elektromotor vpředu134 kW (182 k)
Elektromotor vzadu40 kW (54 k)
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí184 kW (250 k)
PřevodovkaCVT
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost2 345 - 2 355 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,7 s
Maximální rychlost190 km/h
Spotřeba (kombinace)7,0 - 7,4 l/100 km
Kola a pneumatiky225/55 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)5 130/1 890/1 945 mm
Rozvor3 000 mm
Objem zavazadlového prostoru752 l
Související témata:
Načítám