Článek
Největší sportovní SUV většinou spojuje jeden základní stavební kámen. Když se rozhlédnete bohatou nabídkou, rychle zjistíte, že většinu z nich pohání benzinový vidlicový osmiválec se dvěma turbodmychadly. Ještě do roku 2020 však existovala dvojice unikátních modelů, se kterými se německá značka Audi vydala proti proudu. Ve svých vlajkových rychlých SUV, pojmenovaných SQ7 a SQ8, vsadila na netradiční vidlicový osmiválec TDI s mamutí silou.
Během posledních tří let jsem řídil spoustu zajímavých i nevýrazných aut. Na dvojici nejluxusnějších SUV od automobilky z Ingolstadtu však nelze zapomenout. V dobrém. Vzpomínám si, že jsem s nimi jezdil v chladných podzimních měsících, a ačkoli nejsem zarytým obdivovatelem vznětových motorů, ty studené starty byly fascinující. Robustní naftová strojovna s ohromným charakterem se probouzela k životu s intenzivním duněním a rozkoukávající se silou 435 koní (320 kW) a 900 newtonmetrů.
V dnešních dnech už jsou Audi SQ7 a SQ8 s osmiválcovým turbodieselem minulostí. Už v létě 2020 automobilka oznámila, že obě velká SUV přezbrojí na tradičnější benzinový osmiválec 4.0 TFSI, kterým německý koncern pohání většinu nejrychlejších modelů od Audi přes Porsche až po Bentley nebo Lamborghini. Oficiálně automobilka zareagovala na globální zájmy klientů, preferujících benzinové motory ve velkých SUV. Neoficiálně to byla i reakce na zpřísňující se evropskou emisní legislativu.
Rychlejší dynamika za cenu vyšší spotřeby paliva
Hlavní a jedinou významnou evolucí nejnovějšího Audi SQ7 je právě ten benzinový motor, pojďme se mu rovnou věnovat. Původní osmiválcový turbodiesel nahrazuje dvakrát přeplňovaný zážehový vidlicový osmiválec TFSI s maximálním výkonem 507 koní (373 kW) a vrcholným točivým momentem 770 Nm. Ve výsledku je novější motorizace o přibližně 72 koní (53 kW) výkonnější, ale současně o 130 Nm slabší. Inženýři zachovali osmistupňovou automatickou převodovku ZF s pohon všech kol quattro.
U novějšího benzinového osmiválce to však není pouze o koních, kilowattech a newtonmetrech. Díky lehčí zážehové jednotce se pohotovostní hmotnost vylepšeného Audi SQ7 snížila o 130 kilogramů, z dřívějších 2 395 kilogramů na dnešních 2 265 kilogramů. To pochopitelně zlepšilo celkovou jízdního dynamiku a z původního zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy je nově 4,1 sekundy. Nejvyšší rychlost obou modelů s osmiválci TDI i TFSI je 250 kilometrů v hodině.
Jenže všechna nová síla i rychlost si žádá svou daň. Jednou z nejlákavějších vlastností minulé Audi SQ7 byla nepochybně spotřeba paliva, jen málokdy přesahující kombinovaných 10 litrů na sto kilometrů. U novějšího nástupce je takto příznivá hodnota minulostí. Během testovacího týdne jsem s ním totiž jezdil za kombinovaných 13,2 litru na 100 kilometrů, ale současně připomínám, že pochopitelně záleží na jízdních podmínkách.
Ve stále hustějším provozu na českých silnicích benzinový osmiválec žere doslova i trávu okolo silnic, ale když mu najdete ideální podmínky, jezdí až překvapivě úsporně. Během testování jsem se s ním projel i po českých dálnicích a německých Autobahnech. Zhruba 350 kilometrů dlouhou cestu z Mnichova do Prahy jsem zvládl s kombinovanou spotřebou 11,1 litru na 100 kilometrů a průměrnou rychlostí lehce přesahující 120 km/h. Na neomezených německých dálnicích přitom SQ7 prořezávala vzduch rychlostí až 170 km/h.
Vidlicovému osmiválci k lepší úspornosti pomáhá chytrá funkce Cylinder on Demand, deaktivující polovinu válců při klidném tempu. A tím seznam nejmodernějších technologií pro zpříjemnění života s více než dvoutunovým luxusním SUV teprve začíná. Standardem je i sportovní vzduchové odpružení Adaptive Air Suspension Sport s nastavitelnou světlou výškou a systém řízení všech kol. Zadní kola se díky tomu při pomalejší jízdě natáčí až o 5 stupňů proti kolům předním a zlepšují manévrovatelnost. Od 60 km/h se zadní kola natáčejí ve stejném směru jako přední, což zase zlepšuje stabilitu vozu.
A pokud vám to nestačí, na seznamu volitelných příplatků najdete i podvozkový paket Advanced. Ten disponuje elektromechanickou stabilizací náklonu eAWS s aktivními stabilizátory. Díky elektromotorům, čerpajícím energii ze 48voltové palubní sítě se superkondenzátorem, omezují náklony a „tlačením“ proti karoserii zlepšují funkci podvozku i virtuálně snižují těžiště vozu v zatáčkách.
Charakteristický interiér s karbonovou sportovností
Spojením zážehového osmiválce s nejmodernějšími technologiemi je z Audi SQ7 vynikající cestovní auto. Vysoká spotřeba je pro silná velká luxusní SUV charakteristickým rysem a vy za své peníze budete mít auto, které vás jednoduše bude hýčkat i bavit. Na krátkých i dlouhých cestách vám díky pohodlnému adaptivnímu vzduchovému podvozku poskytne příjemný jízdní komfort.
A ničemu nevadí, že se při poslední modernizaci nijak zásadně vizuálně nezměnilo. Dokonce vypadá skvěle i ve stříbrném laku, pokud jej spojíte s černými doplňky, a je stále moderní na oko. V interiéru má známou architekturu vrcholných Audi s digitálním přístrojovým štítem, dvojicí dotykových obrazovek infotainmentu MMI i velkými lesklými plochami. V testovaném autě navíc interiér zaujme příplatkovými karbonovými dekory, díky nimž SQ7 získává ještě sportovnější auru.
Už v minulosti bylo Audi SQ7 typickým velkým luxusním SUV, ale s benzinovým osmiválcem má nové charisma. Když s ním cestujete a posloucháte ničím nerušící jemné osmiválcové dunění, vždy víte, že máte solidní sílu pro další zrychlení. Ještě větší než u naftového předchůdce. Na německých dálnicích je jedním z těch nenápadně rychlých i komfortních aut, v nichž při necelé dvoustovce sešlápnete plyn až na podlahu a ony jen odpoví „tak jo“ a akcelerují dál.
A na jakou cenu nové Audi SQ7 vyjde? Bohužel na oficiálních internetových stránkách českého importéra v dnešních dnech ještě není základní cena ani konfigurátor. S nejnižší cenou od 1 864 900 Kč tam teď najdete jen klasické Audi Q7.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový vidlicový osmiválec, 2x turbo, umístěný vpředu podélně |
Zdvihový objem | 3 996 cm3 |
Výkon | 507 koní (373 kW) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 770 Nm při 2 000–4 000 ot./min. |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Pohon | všech kol quattro, elektronicky řízený mezinápravový diferenciál |
Pohotovostní hmotnost | 2 265 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,1 sekundy |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 13,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 85 litrů |
Kola a pneumatiky | 285/35 R22 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 067/1 970/1 739 milimetrů |
Rozvor | 2 994 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 803 litrů |