Článek
Musím říct, že mě dost překvapuje úroveň reakcí, kterou tohle auto vzbuzuje. Přijedu na motocyklovou tiskovku a část lidí se přesune podívat na to, čím jsem přijel. Příslušnice něžného pohlaví se rozplývají nad módní, pastelově šedou barvou – jakkoliv zrovna v tomhle s nimi nesouhlasím, podle mě vypadá, jako kdyby někdo zapomněl dát vrstvu barvy mezi plnič a bezbarvý lak. Ale proti gustu…
Muži se pak mlsně ptají, jaký motor se nachází pod kapotou šedé bestie, a uznale kývají hlavou, když se dozví, že je to twin-turbo šestiválec o objemu 2.9 litru. A tady souhlasím naopak hodně, protože tahle jednotka je mimořádně povedený kus železa. Už to první zlostné zavrčení ještě studeného motoru tak nějak napovídá, že s tímhle bude velká legrace, a to samé říká i pohled do technické specifikace. Podle ní má totiž motor 450 koní a k tomu točivý moment 600 Nm, dostupný v nesmírně širokém pásmu mezi dvěma a pěti tisíci otáček.
Tahle krásně znějící čísla posílá motor na osmistupňovou automatickou převodovku a dále na pohon všech kol, v jehož středu účinkuje elektronicky řízený mezinápravový samosvorný diferenciál. A ta důležitá hodnota – tedy zrychlení z nuly na sto, činí 4,1 sekundy. Což je rychlé… strašlivě rychlé.
Dokáže všechno, všeho má dost a něčeho příliš
Plyn putuje na podlahu, převodovka bleskurychle podřadí, výfuk s otevřenými klapkami ve sportovním režimu přejde z hlubokého mručení do hurónského řevu a Audi se vyřítí vpřed s balistickou dynamikou. Motor, který po městě a při normálním cestování nechává vysoké kvalty a všechno táhne „krouťákem odspodu“, se stejně dobře umí roztočit až k rudému poli otáčkoměru těsně před sedmi tisíci za minutu. Aniž by u toho dával najevo jakékoliv vadnutí. Ochota tohohle motoru pracovat s absolutní přirozeností a rychlou odezvou v jakýchkoliv otáčkách je prostě skvělá.
V pozoruhodné symbióze a s podobnou variabilitou pak funguje i zbytek auta. RS4 se umí postavit do role komfortního dálničního křižníku, bez kompromisů ji můžete používat i na každodenní ježdění po městě, ale jakmile přijde ke slovu jeden ze sportovních režimů, zůstane vám pod rukama nekompromisní sportovní auto. V tuhém podvozku a řízení vnímáte, co se s autem a pod autem děje, brzdný účinek je soustředěný a brutální, a auto umí pracovat v naprosto ukrutných rychlostech s neochvějnou jistotou.
Z čehož vlastně plyne i jediná reálná nevýhoda nekompromisně rychlých a soustředěných Audi s přídomky RS. Svým výkonem, gripem sportovních pneumatik a schopnostmi se dostaly do fáze, kdy se stal jejich potenciál na silnici nevyužitelný. Auto je prostě tak strašně rychlé, dokonale funkční a chováním neutrální, že se v rámci mezí, stanovených zákonem a zdravým rozumem, nelze k limitům ani přiblížit.
Vlastně je úplně jedno, jestli pojedu menší RS4, nebo větší RS6, která ze svého osmiválcového čtyřlitru ždíme o dalších 150 koní víc. Pominu-li akcelerace na plný plyn na těch několika málo neomezených úsecích, které ještě zbyly na německých dálnicích, tak už prostě mimo velký okruh není kde ten výkon využít naplno.
Jenže co si budeme povídat, právě v tom tkví ona „krása nadbytečnosti“ a blažený pocit z toho, že máme k dispozici ohromnou výkonovou rezervu. A vlastně je svým způsobem fascinující, kolik toho RS4 zvládne – i když stojí v pozici toho „menšího“ modelu.
Vnímat RS4 jakkoliv „podružnou“ oproti RS6 by ovšem byla velká chyba. Samozřejmě, RS6 Avant stojí o milion (!) víc a vynaložené peníze jsou vidět, na druhou stranu u RS4 dostanete všechno, co chcete, a jen strašně těžko se na ní hledají chyby. Vedle perfektně funkčního „plnotučného“ pohonu a vyladěného podvozku je tu krásný a prostorný interiér, jehož sportovní sedačky vás přítulně obejmou a jehož kufr odveze všechno, co bude potřeba. V duchu správného Audi auto taky překypuje moderními technologiemi, stále však zachovává citlivé vyvážení dotykového a klasického tlačítkového ovládání.
Jde prostě o auto, které je schopno zastat všechny role, i když se zdánlivě nachází na opačném konci spektra potřeb. A když už jsem jednou nakousl ty peníze, tak ne – skutečně není levné, jakkoliv je o milion levnější než větší sourozenec. Základní suma, kterou si Audi řekne za RS4 Avant, činí 2 393 900 korun, a to je ještě předtím, než roztočíte konfigurátor a přihodíte dalších pár set tisíc ve výbavě na přání.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový vidlicový šestiválec, 4 ventily na válec, umístěný vpředu podélně |
Zdvihový objem | 2 894 cm3 |
Výkon | 450 koní (331 kW) při 5 700 – 6 700 ot./min. |
Točivý moment | 600 Nm při 2 000–5 000 ot./min. |
Plnění | dvě turbodmychadla |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Pohon | všech kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem |
Provozní hmotnost | 1 745 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,1 sekundy |
Maximální rychlost | 250 km/h (elektronicky omezených) |
Spotřeba (kombinovaná) | 12 litrů na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 58 litrů |
Kola a pneumatiky | 275/30 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 782/2 022/1 414 milimetrů |
Rozvor | 2 826 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 495 litrů |