Hlavní obsah

Audi A6 Allroad 55 TFSI quattro – Kombík s duší limuzíny

Foto: Lukáš Volšický

Jak vypadá rodinný kombík s duší luxusní limuzíny? Dokonalou ukázkou toho je nejnovější Audi A6 Allroad, které i s jediným dostupným zážehovým motorem umí sloužit jako dálniční křižník při služebních cestách i jako dobrodružný parťák, s nímž se nemusíte bát jet na kraj lesa. Jak si však stojí ve srovnání se „smysluplnějším“ nejsilnějším turbodieselem?

Článek

Jaké je nejlepší auto pro rodinu, když nakupujete s neomezeným rozpočtem? Odpověď na tuhle otázku záleží na osobních preferencích každého z nás, ale ukážu vám jedno auto, které by nikdy nemělo chybět na seznamu těch nejlepších. Ostatně, asi neexistuje nikdo, kdo by se někdy nesetkal s Audi A6 Allroad – luxusním kombíkem, padnoucím jako oblek na míru, s nímž se ani nemusíte bát vyrazit na kraj lesa.

Asi to zní trochu zvláštně, ale tohle přirovnání dokonale vystihuje základní principy nejnovějšího Audi A6 Allroad, jakožto jednoho z nejlepších rodinných aut na dnešním trhu. V loňském roce se kolega Dominik Valášek rozepsal o zjištění, že nejlepším SUV je zvýšený kombík, když se nechal okouzlit Allroadem s nejsilnějším turbodieselem. A když jsem s ním později jezdil i já, zamiloval jsem si tu šikovnou univerzálnost – odveze věci na chalupu i vás na služební cestu.

Foto: Lukáš Volšický

Audi A6 Allroad je největším kombíkem značky a spojuje praktičnost s luxusem limuzín

Nepochybně jsou zastánci myšlenky, že když si můžete vybrat „audinu á-šestku“ s neomezeným rozpočtem, bez váhání byste měli sáhnout po supersportu v rodinném balení – ohromující Audi RS6 Avant. Existují však důvody, proč je zrovna Allroad tou nejlepší z „lepších“ variant. A jedním z nich je i skutečnost, jak vypadá. Tenhle člen rodiny A6 totiž nevypadá, jako by vám chtěl jednu vrazit.

Audi RS6 Avant je jako auto dvou osobností, je jako pouliční rváč s duší dobráka. „Chceš ránu? A chceš pomoct s nákupem?“ Jakýkoli Allroad působí přátelštěji, a i přestože ten s turbodieselem zaujal tajemnou kombinací šedého laku s černými doplňky, vedle rozzlobeně vypadající RS6 Avant by nevyhlížel nijak zle. A když jsme s Dominikem nedávno testovali další Allroad, tentokrát s jediným benzinovým motorem, všiml jsem si, jak tohle auto umí připomínat limuzínu s batohem.

Foto: Lukáš Volšický

Vzduchový podvozek je standardem a poskytuje špičkový komfort i ve spojení s 21palcovými koly Audi Sport

Je jako oblek v automobilovém světě – kombinuje typický styling limuzín s nenápadnou přitažlivostí kombíků, díky čemuž vypadá senzačně. Je to dlouhé a široké kombi s decentním oplastováním, kontrastujícími chromovými doplňky a hliníkovými střešními ližinami. Zejména v černém laku je to dokonale elegantní spojení, které ve spojení s 21palcovými koly Audi Sport vyvolává jistou majestátnost.

Pocitu, že nesedíte v rodinném kombi, ale spíše v limuzíně, se pak nezbavíte ani v luxusním interiéru. Ten stojí na architektuře interiérů vrcholných modelů Audi s virtuálním kokpitem a dvojicí nad sebou umístěných displejů infotainmentu MMI, z nichž ten spodní slouží výhradně k ovládání některých jízdních asistentů, klimatizace a komfortní výbavy. Posádku hýčkajícímu vnitřku zkrátka není co vytknout – je kvalitní, prostorný a skvěle odhlučněný na dlouhé cestování.

Foto: Lukáš Volšický

I s jediným dostupným benzinovým motorem umí fungovat jako dálniční křižník. S nejsilnějším turbodieselem však dojedete o něco dál

A to Audi A6 Allroad zvládne i s jedinou zážehovou motorizací 55 TFSI – s mild-hybridním přeplňovaným motorem 3.0 V6 TFSI o 340 koních (250 kW) a 500 newtonmetrech. Vznětový šestiválec 55 TDI s „osmilitrovou“ spotřebou sice slibuje zhruba 800kilometrový dojezd, ale ani benzinová verze s průměrnou spotřebou okolo 10 l/100 km se při křižování evropskými dálnicemi neztratí – s klidnějším jízdním tempem jsem se při testování dostal na přibližně 600 až 700 kilometrů dojezdu.

Silný vidlicový šestiválec sdílí se sportovně laděnou Audi S7, takže se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem S Tronic a pohonem všech kol quattro teoreticky svádí k rychlé jízdě, ale v praxi je úplným opakem. Se solidní dynamikou sice umí vládnout levému dálničnímu pruhu a prorážet si cestu vpřed, když se pro to rozhodnete, ale nejvíce vás bude bavit plout krajinou a užívat si spící sílu pod kapotou. Nejpříjemnější je v něm jízda lehce dynamičtějším tempem s nezpochybnitelným komfortem a bezpečím.

Foto: Lukáš Volšický

Luxusní interiér zakládá na architektuře nejnovějších vrcholných Audi

Ostatně k tomu vyzývá i samo auto. Jednou z nejotravnějších vlastností nejmodernějších Audi, alespoň tedy pro někoho, je skutečnost, že vás nenechají chvíli na pokoji. I v základním režimu jízdních asistentů je jich občas až příliš – neustále sledují vaše řízení a tu a tam vás lehce praští přes prsty. Vrcholem pak je „zpětná vazba“ plynu, naštěstí vypínatelná, jež vás každou chvíli „sekýruje“ vibrací pedálu, abyste zpomalili. A to ani nemusíte jet jako blázni – stačí jet i sedmdesát na devadesátce.

Jenže nepřetržitý dohled asistentů je asi jediným subjektivním negativem nejnovějšího Allroadu, pozitiva jednoduše převládají. Ani převodovka vám nevnucuje svůj software, dovoluje vám svobodně řídit a umožňuje motoru zrychlovat silou. Nejprve motoru umožňuje roztáhnout auto „krouťákem“, využívá přirozené síly šestiválce a podřazuje teprve až při silnějším sešlápnutí plynu. Zapomeňte tak na prodlevu na začátku akcelerace, při níž převodovka hledá nejvhodnější kvalt.

Foto: Lukáš Volšický

Styl digitálního přístrojového štítu odpovídá designu vozu – zakládá si na přehledné jednoduchosti

Ve spojení s pečlivě naladěným quattrem a standardním adaptivním vzduchovým podvozkem tak získáte luxusní rodinný kombík, který se pohybuje s parádní dynamikou, jemně žehlí nerovnosti na silnici a bez obav s ním můžete vyrazit i na lesní nebo polní cestu, protože disponuje elektronicky nastavitelnou světlou výškou. Na dálnicích požírá kilometry po desítkách a zatáčkami na okreskách projíždí s lehkostí díky systému řízení všech kol.

Audi A6 Allroad je ideální ukázkou auta, které umí nabídnout všechno, jen ne řidičskou zábavu za volantem. Jediným nestranným negativem je pouze pořizovací cena, ale jak s oblibou říkám, „drahost“ auta záleží na finančních možnostech každého z nás. A jak si jediná benzinová motorizace stojí vedle smysluplnějšího nejsilnějšího turbodieselu? S naftovým motorem má Allroad lepší osmistupňový automat ZF, o trochu lepší dynamiku a nižší spotřebu s vyšším dojezdem, ale zase je o trochu dražší.

Při nahlédnutí do ceníku zjistíte, že základní Audi A6 Allroad se vznětovou motorizací 40 TDI quattro stojí od 1 729 900 korun, s nejsilnějším turbodieselem 55 TDI quattro stojí od 2 018 900 korun a za testovanou verzi s jediným nabízeným zážehovým motorem zaplatíte částku od 1 961 900 korun.

Technické údaje
Motorzážehový vidlicový šestiválec, turbo, mild-hybrid, umístěný vpředu podélně
Zdvihový objem2 995 cm3
Výkon340 koní (250 kW) při 5 000–6 400 ot./min.
Točivý moment500 Nm při 1 370–4 500 ot./min.
Převodovkasedmistupňová dvouspojková
Pohonvšech kol quattro, elektronicky řízený mezinápravový diferenciál
Pohotovostní hmotnost1 945 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h5,5 sekundy
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinovaná)10 litrů na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže73 litrů
Kola a pneumatiky245/40 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)4 951/1 902/1 497 milimetrů
Rozvor2 925 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru565 litrů
Související témata:
Načítám