Článek
Díváte se na RAM 1500. Velký americký pick-up, který je oblíbený zejména pro svoji tažnou sílu a královský životní prostor, proto není divu, že se těmto vozům v našich končinách poměrně daří.
Máloco totiž nahradí ten pocit, když za svoje auto zapřáhnete klidně barák, dovnitř naložíte celou rodinu, na korbu menší sklizeň z biofarmy a po dálnici si to povalíte klidně 170 km/h jen proto, že vás rychleji nepustí omezovač.
Pro rok 2025 přijíždí RAM 1500 v modernizovaném provedení, jehož základem je podle výrobce žebřinový rám vyrobený z 98 % z oceli. Zepředu jde model snadno rozeznat podle upravené přídě s výraznější přední maskou a štíhlejšími diodovými světly disponujícími uvítací animací.
Kromě toho auto dostalo jiné mlhovky. Na víku korby pak najdete nápis RAM, vedle něhož září nová diodová koncová světla. Ale jinak jde o takového berana (anglicky ram), jakého dosud známe.
Také v interiéru nenajdete nic zásadně změněného. Snad jen nový nejvyšší stupeň pro modelový rok 2025 Tungsten zaujme koženými prémiovými křesly s 24 směry nastavení a uši potěší audiosystém Klipsch (takhle vypadá).
Podle výbavy může být RAM 1500 pro rok 2025 vybaven digitálními nebo polodigitálními budíky, velkým vertikálně orientovaným centrálním displejem, displejem pro spolujezdce, head-up displejem nebo digitálním středovým zpětným zrcátkem.
Jinak se pořád bavíme o prostorném paláci s elektricky nastavitelnými pedály, jehož středová loketní opěrka je široká jako rejstřík přestupků přetíženého kamioňáka bez řidičáku a vejde tam i malý nákup.
Zpětná zrcátka mají ještě vypouklé sklíčko, díky čemuž uvidíte více za sebe. Na volantu přibyl přepínač jízdních režimů, pravá páčka tradičně chybí, protože ovládání stěračů a blinkrů je sdružené vlevo. A malém bychom zapomněli na dvě bezdrátové nabíječky mobilů.
Beze změn je to v rámci řazení, které zajišťuje otočný volič nad pravým kolenem. V těchto místech najdete i soubor ovladačů pro volbu pohonu 4 × 4 a redukce.
Pokud jste si zamilovali elektricky otevíratelné zadní okno, tak ani to nechybí. Stejně jako panoramatická střecha, střešní okno a dva kastlíky u spolujezdce. Detailní fotogalerie testované výbavy Laramie Sport vám pak prozradí více.
Srdce na šestou
Hlavní důvod, proč jsme si RAM 1500 od prodejce Tucar Tuklaty půjčili, je ovšem jeho motor. Až dosud se u nás prodávaly v drtivé většině modely vybavené 5,7litrovým osmiválcem HEMI a osmirychlostním automatem. Jenže ten skončil.
Dnes víme, že tento motor V8 mohl přežít, jenže ho osobně zařízl sám (dnes už ex) šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares, kam RAM spadá. A u nového Chargeru se začíná mluvit o tom, že to byla chyba.
Na druhou stranu nová jednotka slibuje o 15 % větší efektivitu než původní, nižší emise, nižší spotřebu a lepší jízdní zážitky. Když jsme osmiválcový RAM 1500 postavili proti Fordu F-150 s vidlicovým 3,5litrovým dvakrát přeplňovaným šestiválcem, na dynamiku vyšla fordka podstatně lépe.
Nástupce RAM V8 HEMI je řadový třílitrový šestiválec nazvaný Hurricane (Hurikán), jejž podporují dvě turbodmychadla. Konstrukčně jde sice o složitější motorizaci, ovšem technické parametry nemá vůbec špatné.
Základní varianta (testovaná) je naladěná na výkon 425,5 koně a sílu 636 Nm, zatímco výkonnější provedení přijíždí nabušené na 548 koní a 705 Nm síly. Pro srovnání, původní vidlicový osmiválec 5,7 litru měl výkon lehce přes 400 koní a krouťák 556 Nm.
Do toho si přidejte hmotnost, kdy RAM 1500 s řadovým šestiválcem váží bez řidiče asi 2,35 tuny, ovšem osmiválcový se dostal klidně na 2,55 tuny.
Pochopitelně jsme to po převzetí testovacího auta nemohli vydržet a během prvního nájezdu na dálnici jsme to jakožto správní řidiči v připojovacím pruhu odpíchli na plno. Očekávajíce lineární tah jako u původního osmiválce jsme však nakonec dostali něco jiného.
Pedál na zem a turba se okamžitě nadechla. Žádná velká prodleva (turbo efekt), jen mrknutí oka a auto s akustickým projevem připomínajícím pilu vystřelilo kupředu. Motor s řadovým uspořádáním zněl ve vysokých točkách podobně jako bavoráky s řadovou šestkou.
Je to stejně lahodný pocit, jako když do míchaných vajíček přidáte ještě lučinu. Absolutně vám nepřijde, že řídíte těžkou pojízdnou stodolu, a nebýt omezovače rychlosti, hrne se beraní pick-up kupředu jako titán Thanos (fiktivní postava Marvel universa).
Ekonomicky jde také o zajímavý posun. Původní atmosférický osmiválec HEMI jezdil za 13 až 14 litrů na sto. Hurikán se šesti hrnečky a dvěma turbodmychadly to zvládá za 11 až 12 litrů na sto. Oba spojeni s automatickým osmikvaltem a možností dálkového startu (v zimě neškrábete okna).
Názor sousedů
Tak je něco, co nám chybí? To víte, že ano. Jedinečný pronikavý zvuk. Vaši sousedé budou za šestiválec radši, protože nedělá takový kravál, a po zahřátí vlastně skoro už žádný (mimo vysokých toček). Brumlavý osmiválec hrající svůj basbaryton? Ten budil ze sna i těžce pracující.
Jestli je lepší motor spíše atmosférický lineární, nebo přeplňovaný s rapidním nástupem, o tom bychom mohli vést polemiky, nicméně nám pro vlečení přívěsů (nejčastější využití RAM) asi více sedí postupný náběh výkonu i krouťáku. Na kouli pak mají 3,5 tuny obě jednotky.
Třetím faktorem je konstrukční složitost. V Tucaru nám dokonce prozradili, že vyšší výbavy RAM 1500 (2025) už využívají pokročilejší komunikaci řídicí elektroniky, se kterou se evropští dovozci zatím seznamují. Tím neříkáme, že je to dobře nebo špatně, ono se zatím pouze neví, co přinese provoz těchto systémů za pár let či pár desítek tisíc kilometrů.
A to samé platí i o šestiválci, který musí postupem času ukázat, co v něm je, jak půjde servisovat a jestli naváže na spolehlivost svého žíznivějšího a línějšího osmiválcového předchůdce. Nabízí se i otázka pohonu LPG, kdy odpovídáme, že přestavba je možná pro obě motorizace.
Ale pokud byste se finálně zeptali nás, jestli jít do šestky, nebo zkusit ještě koupit osmičku, tak za nás říkáme, že do pracovního koně patří osvědčený V8 5,7 litru HEMI. Pokud si RAM kupujete na pět let kvůli daňovým odpočtům, budete s ním spíš jezdit pro rohlíky nebo vozit děti do školy či cestovat dálky většinou bez vleku, tak směle do šestiválce, který je z hlediska agility živější a méně žíznivý.
Vůbec by bylo nejlepší, kdyby si ve Stellantisu po předčasném odchodu hrobníka Tavarese dali kmenovou radu a tolika lidmi (i prodejci) žádanou „vé-osmičku“ do RAM 1500 jednoduše vrátili. Někteří zákazníci jednoduchý osmiválec chtějí a jsou ochotni za něj platit, tak proč jim to nedopřát? Ať mají výběr. O tomhle přece byznys je (měl by být), ne?
Nový RAM 1500 pro rok 2025 koupíte v Tuklatech u Prahy v autosalonu Tucar. Základní model Tradesman vyjde (přepočet cen z EUR) na 1,9 milionu korun s DPH, střední výbava Laramie Sport stojí od 2,05 milionu korun s DPH, off-roadová specifikace Rebel vyjde na 2,25 milionu korun s DPH, za vyšší provedení Limited zaplatíte od 2,77 milionu s DPH a za nejvyšší luxus jménem Tungsten dáte 2,8 milionu korun s DPH. Ale pokud chcete ten původní osmiválcový RAM 1500, pár kousků skladem ještě mají.
Technické údaje | RAM 1500 Laramie Sport |
---|---|
Motor | zážehový řadový šestiválec |
Plnění | 2× turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 2 993 cm³ |
Výkon | 313 kW (425,5 k) při 5 200 ot./min. |
Točivý moment | 636 Nm při 3 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | 4 × 4 |
Pohotovostní hmotnost | 2 363 kg |
Užitečné zatížení | 1 062 kg |
Maximální rychlost | 170 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 12,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 98 l |
Kola a pneumatiky | 275/55 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 903/2 062/1 995 mm |
Rozvor | 3 672 mm |
Objem nákladového prostoru | 1 526 l |