Článek
Když jsem si loni v létě užíval novou vlajkovou limuzínu Audi A8 L, žil jsem s pocitem, že už ani nemůže být lepší. Velká majestátní silniční jachta plula pražským centrem s kultivovaným osmiválcem pod kapotou, doslova žehlila nerovnosti asfaltu inovativním aktivním vzduchovým podvozkem a v luxusním interiéru poskytovala prvotřídní komfort. Byla to absolutní dokonalost. A jakkoli to působí až nepřekonatelně, v portfoliu Audi přece jen najdeme ještě lepší variantu cílící zejména na zájemce o maximální pohodlí spojené s lepší dynamikou.
Uznávám, že na tuhle luxusní hračku z Ingolstadtu jsem se vážně těšil. Se sportovnějším derivátem Audi S8 jsem se poprvé setkal už v dětství, když jsem zahlédl její první generaci v americkém akčním thrilleru Ronin s Robertem De Nirem a Jeanem Renem. Dnes, o pětadvacet let později, se „es-osmička“ prodává už ve čtvrté generaci, která koncem předloňského roku prošla decentním vylepšením přinášejícím modernější styling a novou technologickou výbavu.
Decentní modernizace exteriéru, prvotřídní luxus interiéru
Svou premiéru s novým Audi S8 mám až dnes. Upřímně, nových specifických prvků proti standardním „á-osmičkám“ je tu minimum. Technickým základem sportovnější „es-osmičky“ je standardní kratší karoserie, varianta L s prodlouženým rozvorem je v Evropě vyhrazena výchozí Audi A8. Nově ji přitom v Audi vybavili nejmodernějšími předními světlomety s technologií Digital Matrix LED s 1,3 milionu mikrozrcadel a digitálními koncovými svítilnami s organickými světelnými diodami (OLED).
Designovou osobitost sportovnějšího Audi S8 vedle standardních modelů A8 poznáte zejména podle malých detailů. Jedním z hlavních poznávacích rysů je i specifický motiv dekoru masky chladiče. Když následně otevřete dveře, odhalí se vám luxusní interiér vybavený už známou architekturou vlajkových modelů značky. Zakládá na nejmodernějším infotainmentu MMI se třemi obrazovkami. Posaďte se do masážních křesel, osahejte si kvalitní dílenské zpracování a probuďte k životu srdce výkonné „es-osmičky“.
Jenže než si přiblížíme techniku, ještě chvilku budeme sedět v kabině. Je natolik komfortním a útulným místem, že si to musíme užít. Je to jedno z těch aut, v jakých po zhasnutí motoru budete ještě chvíli sedět, pokud tedy nikam nespěcháte. Spolu s aktivní ventilací sedadel, prvotřídním audiem Bang & Olufsen se zesilovačem o výkonu 1920 W, masážemi a spoustou prostoru tu máte k dispozici i 230voltovou zásuvku a příplatkovou ledničku do kufru. Ten má základní objem 505 litrů.
Nejvýkonnější spalovací limuzína Audi na dnešním trhu
Nejvýznamnější specifikum vrcholného Audi S8 se objevuje až pod kapotu. Srdcem vozu je přeplňovaný čtyřlitrový benzinový vidlicový osmiválec s 48voltovou mild-hybridní technologií. Výsledkem je solidních 571 koní (420 kW) a 800 newtonmetrů. Je výrazně silnější než standardní osmiválec 60 TFSI se „slaboučkými“ 460 koňmi (338 kW) pro standardní silnější A8. Kompletní výčet techniky pak uzavírá osmistupňový automat Tiptronic a pohon všech kol quattro se samosvorným středovým diferenciálem a sportovním diferenciálem vzadu.
Jízdní dynamikou se nejnovější Audi S8 opravdu přibližuje supersportům, protože zvládá akceleraci z 0 na 100 km/h za pouhých 3,8 sekundy. Jezdí elektronicky omezenou maximální rychlostí 250 km/h. V reálném světě tak neexistuje situace, kdy by „es-osmička“ neměla dost síly. Dvoustovkou jede skoro okamžitě, na dálnicích požírá kilometry po desítkách, a když chcete jet rychleji v zatáčkách, prostě ji přepnete do sportovního jízdního režimu. Celá se přiostří a vy začnete využívat její jízdní schopnosti naplno, a to i velmi pokročilého šasi a dynamického řízení zadních kol.
Konečně se tak přibližujeme k nejzajímavějším technologiím. Základem Audi S8 je prediktivní aktivní vzduchový podvozek s elektromechanickými aktuátory pro každé kolo. Klasické stabilizátory jsou minulostí. Technologie vyrovnává náklony v zatáčkách, a když jedete po silnici, kamera nepřetržitě sleduje cestu před vozem. Jakmile si všimne nerovnosti, jako jsou třeba retardéry, připraví vůz pro co nejhladší přejezd. Vy mu jen musíte dát čas a nejet příliš rychle (řekněme do 35 km/h). Městské zpomalovací nástrahy „es-osmička“ přejíždí stylem, kdy nechá zaplout kola do podběhů a udržuje karoserii v co nejklidnější poloze. Podvozek přitom vydává specifický zvuk.
Celkově to je nejpokročilejší technologie vzduchových podvozků pro koncernové limuzíny, a to včetně prestižnějšího a majestátnějšího Bentley. Audi S8 se jízdně velmi přibližuje i pocitově luxusnějšímu Audi A8 L s prodlouženým rozvorem. A ačkoli byste při přímém srovnání našli odlišující drobnosti, samostatně působí stejně. Dokonce i sportovnější varianta nabízí ten nejlepší jízdní komfort. A můžete ji důvěřovat i při rychlé sportovní jízdě, protože ji umí zkrotit výkonnými karbon-keramickými brzdami.
I díky tomu se bezstarostně můžete zabavit na techničtějších a klikatých okreskách, kde si musíte ohlídat zejména svou šířku dosahující 2130 milimetrů. S více než pětimetrovou délkou problém není, protože i takováto limuzína je překvapivě obratná a agilní. Řízení zadních kol ji virtuálně zkracuje a zmenšuje průměr otáčení o až 1,1 metru. Technici Audi zapracovali na perfektním celkovém naladění, aby Audi S8 bylo vysoce komfortní, extrémně rychlé i praktické při každodenním cestování po městech i dálnicích.
Nejmodernější Audi S8 je dokonalou ukázkou inženýrského umění dnešního automobilového průmyslu. Je jedním z vysoce pokročilých unikátních aut, na nichž se jen těžko hledají objektivní nedostatky. Zaujme svou rychlostí i pohodlím při cestování, za něž vděčí technologiemi nabytému podvozku. A překvapivě ani není příliš drahé, protože za základní výbavu zaplatíte přibližně stejné peníze jako za námi nedávno testované sportovní kombi BMW M3 Touring. A to je zajímavá ukázka toho, co můžete mít za necelé čtyři miliony korun.
Faceliftovaná vlajková luxusní limuzína Audi S8 se v Česku prodává se základní cenou od 3 780 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový osmiválec, uložený vpředu podélně, zážehový, turbodmychadlo, 48V mild-hybrid |
Zdvihový objem | 3 996 cm3 |
Výkon | 420 kW (571 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 800 Nm při 2 050–4 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 295 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 3,8 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 10,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 82 l |
Kola a pneumatiky | 265/35 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 190/2 130/1 475 mm |
Rozvor | 2 998 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 505 l |