Článek
Sportovní modely z Ingolstadtu se jen zlepšují a v dnešním širokém portfoliu výkonnějších modelů Audi si vyberou všichni milovníci rychlých aut. Němci novým i věrným klientům nabízí nejen pěti-, šesti- a osmiválcové modely, ale dokonce i extrémně rychlý elektromobil RS e-Tron GT i poslední edici desetiválcového supersportu R8 s technikou od Lamborghini.
Je tu však i jedno „dostupnější“ vozidlo - elegantní liftback Audi RS 5 Sportback.
Ten je sourozencem tradičnějšího dvoudveřového kupé RS 5 a cílí především na lidi, kteří hledají kompromis mezi praktickým a stylovým autem, a chtějí si užívat pořádnou rychlost na silnicích i dálnicích.
Zakládá na aktuálním normálním Audi A5 Sportback, uvedeném do prodeje už v roce 2016, a vylepšuje jej silným šestiválcem, dramatickým designem i luxusní vybavou. Náročnější zákazníci toužící po větším vnitřním prostoru si pak zřejmě raději vyberou rychlé kombi RS 4 Avant.
Tajemně černá „RS-pětka“ je diskrétní, ale probouzí i zvědavost
První Audi RS 5 s ikonickým 4,2litrovým osmiválcem se představilo na začátku minulého desetiletí. Tehdy se vyrábělo pouze jako klasické kupé. Bylo sportovním autem řidičských fajnšmerků, jenže v Audi rychle pochopili, že rozumnějším obchodním rozhodnutím bude i budoucí uvedení praktičtějšího Sportbacku. Ten se poprvé ukázal v roce 2018 a už v následujícím roce prošel faceliftem spolu se všemi „pětkovými“ Audi.
Chutě lidí už tradičně následují nejnovější trendy. Ve standardním vzorníku odstínů laku má Audi jen pár „opravdových“ barev, přičemž jde zákazníkům naproti se stále oblíbenějšími a žádanějšími odstíny šedé.
Vrcholnou „pětku“ od Audi Sport nepřehlédnete díky agresivnějším liniím. U kompletně černého vozu v odstínu Mythos vzbuzují i jistou tajuplnost. Jedinými výraznými prvky jsou obrovské červené brzdy a červená ploška emblému RS, doplněné červeným prošíváním a dekorováním interiéru. Ten zaujme hlavně semišovým volantem, sportovními sedadly a karbonovým obložením. Jinak je věrný standardním „A-pětkám“.
Šestiválec o solidních 450 koních a 600 Nm
Audi RS 5 Sportback je spolu s tradičnějším kupé RS 5 a kombíkem RS 4 Avant zlatou střední cestou. Ve slabších sportovních vozech RS najdeme přeplňované pětiválce, v silnějších pak přeplňované osmiválce.
Všechny rychlé audiny zakládající na moderní Audi A4 tak spojuje dvěma turbodmychadly přeplňovaný 2,9litrový vidlicový šestiválec s osmistupňovým automatem Tiptronic a charakteristickým pohonem všech kol quattro.
V Audi RS 5 Sportback svou pravou nohou drezírujete stádo 450 zdivočelých koní (331 kW) a necháváte pneumatiky zakusovat se do asfaltu točivým momentem až 600 newtonmetrů od 1 900 ot./min. Už teď víte, že současná „RS-pětka“ je brutálně rychlá, ale teprve až jejím volantem poznáte, co opravdu znamená rychlost.
Zrychlení z nuly na 100 km/h za 3,9 sekundy a maximální rychlost 250 km/h totiž neumí dokonale přiblížit celkovou jízdní dynamiku.
Každé předjíždění je jen kratičkou chvilinkou a na dálnicích si zamilujete přirozenou sílu „velkoobjemového“ šestiválce. Ten sice nemá ani půllitru zdvihového objemu na jeden válec, jenže v dnešním světě jsou skoro tři litry už celkem dost.
Jen lehce zrychlíte a už se pohybujete nelegálními rychlostmi. Je to jedno z rychlých německých aut, jaká si skvěle užijete na zbývajících rychlostně neomezených kilometrech Autobahnů.
Stovkou jede hned, stopadesátkou o chvilku později a dvoustovkou na přání.
„RS-pětka“ je impozantní stroj s bohatou nabídkou technických příplatků. Audi vám umožňuje vylepšit ji karbon-keramickými brzdami, sportovními výfuky i dynamickým paktem se čtyřkolkou se sportovním diferenciálem, variabilním řízením, sportovním adaptivním podvozkem Dynamic Ride Control a zvýšením nejvyšší rychlosti z 250 na 280 km/h. Díky tomu si ze své RS 5 Sportback vytvoříte každodenní auto, se kterým se i velmi rychle svezete na dálnicích a také okreskách.
Dokonce i na techničtějších klikatých okreskách je Audi RS 5 Sportback až extrémně rychlé a připomíná, že časy starých těžkopádných Audi jsou už minulostí. Na suchém asfaltu se k jízdním limitům přiblíží jen zkušení sportovní řidiči a těm s velkým pudem sebezáchovy se bude zdát až šíleně rychlá. Jak už však je u nižších vrcholných sportovních Audi RS tradicí, ani RS 5 Sportback není v městských ulicích dokonale komfortní.
Se silným benzinovým šestiválcem se následně musíte připravit i na vyšší spotřebu vysokooktanového benzinu. I když umí spalovat běžnou „pětadevadesátku“, nejraději má dražší „stovku“.
Audi RS 5 Sportback v normálním městském provozu jezdí za minimálně 10 l/100 km a jen málokdy se přiblížíte příznivější spotřebě paliva. Snad jen při dynamicky plynulých mimoměstských cestách se s lehkou nohou zvládnete přiblížit devíti litrům, ale to je spíše vzácností.
Na lepších silnicích mimo města si totiž budete užívat hlavně jízdních schopností vozu, s nimiž je rychlý, ale bohužel ne moc zábavný. Upřímný úsměv a radost za volantem musíte hledat někde jinde, třeba u ještě levnějšího nového pětiválcového Audi RS 3.
Současné Audi RS 5 si v Česku koupíte jako standardní dvoudveřové kupé nebo pětidveřový liftback Sportback. Oba modely mají stejnou základní cenu začínající od od 2 495 900 Kč. Za silné karbon-keramické brzdy si připlatíte 190 100 Kč a sportovní paket Dynamik je za další příplatek 172 300 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový šestiválec, uložený vpředu podélně, 2x turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 2 894 cm3 |
Výkon | 331 kW (450 k) při 5 700 ot./min. |
Točivý moment | 600 Nm při 1 900 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech kol quattro |
Pohotovostní hmotnost | 1 870 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 3,9 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 9,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 58 l |
Kola a pneumatiky | 275/30 ZR20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 783/1 866/1 387 mm |
Rozvor | 2 826 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 465 l |