Článek
Není to závoďák ani český Caterham. Vyhlídkový roadster Kaipan 16 sjíždějící z dílen podhorské Smržovky se rodí formou přestavby z dvojkové fabie, o čemž napovídají zejména hlavní světla definující poněkud netradiční design vozidla.
Takřka každý model je stavěný zakázkově, na míru zákazníkovi, proto nebude úplně snadné najít dva plně totožné automobily. Ne snad vnějším provedením, které musí odpovídat schválení, ale především kabinou.
Zde se totiž ladí sedadla, pedály i volant tak, aby danému řidiči plně vyhovovaly. Smůlu tedy nemají ani dlouhonozí, kteří si zde budou mít kam složit svá chodidla, na rozdíl od Kaipanu 57. Za příjemnou lze považovat také šířku interiéru, případně volitelnou výbavu zahrnující například tempomat, výhřev sedadel, topení, dveře nebo střechu.
Otevřete-li přední kapotu, pak zjistíte, že přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,2 TSI 77 kW je zastavěný hodně vpředu a pohání výhradně přední kola. Zbytek dlouhého čumáku vyplňuje mimo jiného též úložný prostor pro dveře a střechu.
Za dvoumístnou kabinou pak najdete ochranné oblouky, klasický uzamykatelný kufr, rezervní kolo a víčko palivové nádrže. Testovaná specifikace se honosila ještě přídavným průhledným větrolamem.
Magie nízké hmotnosti
Jak ale kombinace motoru úplně vpředu a řidiče sedícího takřka vzadu může fungovat? Překvapivě dobře, a to i v zatáčkách. Je potřeba vzít v potaz, že pohotovostní hmotnost auta činí 750 kilogramů, takže i malá benzinová dvanáctistovka s turbem umí předvést zajímavé divadlo ve smyslu dynamické akcelerace.
K tomu si přidejte pětirychlostní manuál a fakt, že nemusíte neustále řadit (po rozjezdu vám obvykle stačí trojka a pětka), spojte vše dohromady a vyjde vám průměrná spotřeba lehce nad pět litrů, my konkrétně jezdili za 5,2 litru na sto.
Jenže jen o spotřebě tento výletní roadster není, protože kromě kochačky nabídne i svou specifickou sportovnost. Jednak je to dané nízkou hmotností a jednak řízením bez posilovače spojeným s kompaktním volantem.
Nejde tedy o drtiče okresek v duchu nějakého hot-hatche, ale i tak je velice příjemné zdolávat serpentiny se sevřeným věncem v rukou a úsměvem na rtech. Jen je to kolikrát makačka na ruce, abyste nastalé vracáky ukroutili za pomoci malého volantu.
Kaipan 16 vám rovněž velice realisticky ukáže, jak moc jsou zničené některé naše silnice prvních a druhých tříd. Vzhledem k laminátovému tělu a nízkému posezu fyzicky cítíte každou podstatnější nerovnost, což jde ruku v ruce s prací samotné karoserie, což místy vytváří nelichotivou zvukovou kulisu.
Ono celkově v Kaipanu bez jakéhokoli odhlučnění objevíte zvuky, jaké jste nikdy předtím v autě nezaznamenali. Je to zkrátka takový trochu jiný motoristický svět.
Jednoúčelová záležitost
Kaipan 16 pochopitelně patří mezi letní auta, nicméně nepochybujte o možnostech posledních podzimních vyjížděk. Stačí nasadit dveře, případně zapnout topení a neopomenout čepici i jezdecké brýle. V takové konfiguraci se vnější teploty v rozmezí 12–20 stupňů Celsia snáší poměrně pohodově.
Pokud si tuhle jednoúčelovou hračku budete chtít pořídit, musíte si nejprve obstarat dárcovskou fabii II s předepsaným typem motoru 1,2 TSI 63 kW či 77 kW. Z té vám totiž konstruktéři ze Smržovky udělají Kaipan 16, a to za cenu 556 000 Kč.
Jestliže jste zruční, nabízí se možnost koupi dvou typů stavebnic – první za 195 400 Kč a druhé za 289 600 Kč. Po samokompletaci dle přiloženého návodu na vás čeká ještě finální kontrola v Car Factory Smržovka naceněná na 35 000 Kč, než k autu dostanete techničák.
Otevřený Kaipan 16 postavený na základech druhé fabie je autem ryze pro radost, k němuž potřebujete ještě místo na uskladnění, ideálně garáž. Má sice kontroverzní design, přeplňovaný maloobjemový motor a volant jako z herního automatu, nicméně svému primárnímu účelu – svižnému kochání s nebem nad hlavou – slouží více než věrně.
Jak jsme uvedli na začátku, nejde o závoďák ani o tuzemský Caterham. Šestnáctka je jedinečným vozidlem své vlastní kategorie, dá se říci ryzí českou specialitou pro vybrané motoristické gurmány, kterým neotřelý sportovní roadster ze Smržovky prostě chutná, ať už na první pohled působí jakkoli.
Technické údaje | Kaipan 16 |
---|---|
Karoserie | dvoumístná, roadster |
Motor | přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Zdvihový objem | 1 197 ccm |
Max. výkon | 77 kW (104,6 k) při 5 000 ot./min. |
Max. točivý moment | 175 Nm při 1 550–4 100 Nm |
Kompresní poměr | 10,0:1 |
Palivo | N95 |
Pohon | předních kol |
Převodovka | pětirychlostní, manuální |
Délka | 3 815 mm |
Šířka | 1 670 mm |
Výška | 1 240 mm |
Pohotovostní hmotnost | 750 kg |
Provozní hmotnost | 825 kg |
Max. rychlost | nikdo neví |
Max. doporučená rychlost | 189 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 6,9 s |
Kombinovaná spotřeba | 5,4 l/100 km |
Naměřená komb. spotřeba | 5,2 l/100 km |
Brzdy | kotoučové, ABS |
Cena kompletní přestavby | 556 000 Kč |