Článek
Dacia Jogger je aktuálně nejlevnějším sedmimístným autem na českém trhu a nejspíš nejdostupnějším rodinným autem vůbec, takže není divu, že se rychle stala hitem. Jenže pořád stojí půl milionu korun, což není úplně málo. Když chcete skutečně ušetřit, nedávalo by větší smysl sáhnout raději po stejně praktickém, ale ojetém autě za poloviční cenu?
Tím konkrétně myslíme Dacii Lodgy – sedmimístného předchůdce Joggeru v klasickém nudném velkoprostorovém střihu. Pravda, můžete si ji vyšperkovat „dobrodružným“ paketem Stepway (jako byl náš kousek), ale tolik parády jako s fešáckým Joggerem ve vrcholné výbavě Extreme a slušivém hnědém laku Terracotta s ní ani tak neuděláte.
Lodgy ale na oplátku vyniká v té velkoprostorovosti – půdorysem je sice po všech stránkách o pár centimetrů menší než Jogger, jenže dokáže lépe využít prostor a díky vyšší střeše a méně skloněnému čelnímu sklu vytváří dojem vzdušnější kabiny a většího prostoru.
Vlastně to není jen dojem, ale realita – v Joggeru si překvapivě na sedadla druhé a třetí řady pohodlně sedne i dospělák, jenže v interiéru Lodgy máte jako pasažér pro kolena i nad hlavou o pár centimetrů víc. Není to zásadní rozdíl, ale při přímém porovnání si toho všimnete. Kufr je pak v obou autech srovnatelný.
Jogger kontruje většími a kvalitnějšími sedačkami a jejich chytřejším uspořádáním, resp. na rozdíl od Lodgy má ve třetí řadě dvě samostatná sedadla místo jedné lavice, což přináší více možností při využití vnitřního prostoru i snazší manipulaci se sedadly – místo tahání velké lavice (která není extrémně těžká, ale pronese se) můžete sedadla vyjmout individuálně.
Za volant Joggeru se také o trochu hůř nastupuje, protože kvůli vyšší světlé výšce je práh auta o něco výš, jenže si v něm uděláte snáz pohodlí. Místo řidičské pozice jako u jídelního stolu se díky dostupnému prostoru a možnostem nastavení sedačky i volantu (v Joggeru je nastavitelný výškově i podélně, u Lodgy pouze výškově) můžete posadit v Joggeru přirozeněji.
Právě pozice za volantem je jednou z mnoha známek větší dospělosti a „novosti“ Joggeru (přeci jen Lodgy je koncepčně již celou dekádu staré auto) – stojí na moderní platformě a nepoužívá recyklované díly, také má modernější design a výrazně propracovanější interiér, zahrnující příjemnější a kvalitnější plasty, lepší volant a řadičku, látkové čalounění nebo hezčí panel klimatizace. Je tady taky více technických (elektronická ruční brzda, digitální klimatizace, bezklíčový přístup, nový infotainment s lepším displejem a také podporou Android Auto dokonce i v bezdrátové funkci) a bezpečnostních (nouzové brzdění, monitorování mrtvých úhlů, boční a hlavové airbagy i v druhé řadě sedadel, systém e-call) vychytávek.
Hlavně je ta dospělost znát na silnici, po níž se Jogger pohybuje s větší jistotou. Lodgy je naladěné primárně na komfort, takže je trochu rozhoupané a víc plavné. Jogger s mírnými off-roadovými ambicemi musí mít tužší podvozek, z čehož plyne větší jistota a přesnost v zatáčce, přesto je dostatečně komfortní i na typickém českém rozbitém asfaltu a umí jezdit s lepším akustickým komfortem i ve vyšších rychlostech. K tomu mu dopomáhá i šestistupňová převodovka, díky které udržuje motor v cestovních rychlostech nižší otáčky.
Naopak motor Lodgy ukazuje, jak emisní normy proměnily charakter spalovacích jednotek – přeplňovaný čtyřválec se skromným objemem 1,2l určitě není žádný trhač asfaltu, ale poskytuje dostatečnou dynamiku a především má příjemně hladký zátah a živé reakce bez novodobých dusítek šetřících gramy CO2. Jenže taky se může „pochlubit“ zhruba sedmilitrovou spotřebu, což už taková hitparáda není.
To Jogger se svým přeplňovaným litrovým tříválcem dokáže bez problémů jezdit o litr a půl úsporněji – a dokonce ještě laciněji, když do něj pravidelně tankujete LPG, které má navíc ještě o trochu víc výkonu, a také o chlup hladší a tišší chod. Že je při akceleraci trochu hlasitější a musíte ho víc točit, abyste z něj dostali jeho sílu (pohybujete se ideálně mezi dvěma a dvěma a půl tisíci), mu proto nejspíš rádi odpustíte.
Sluší se také zmínit, že pro Jogger je 1,0 TCe jedinou motorizací v nabídce (volíte jen mezi verzí čistě na benzin a tou, která umí spalovat i LPG), Lodgy jste mohli mít kromě testované přeplňované 1,2 TCe také s atmosférickou 1,6l nebo turbodieselem 1,5 dCi.
A jaké je resumé? Po praktické stránce jsou obě auta prakticky rovnocenná – ostatně mají zhruba stejnou velikost a stejný systém uspořádání sedaček, byť Lodgy působí vzdušněji a je o chlup prostornější. Na Lodgy je však také hodně znát o generaci starší původ, naopak Jogger působí jako moderní auto skutečně důstojně – lépe se v něm sedí, lépe se řídí, lépe jezdí a nabídne víc komfortu i výbavy.
Lodgy z druhé ruky pořád odvede spoustu práce, takže pokud potřebujete prostorné druhé auto do rodiny, které toho moc nenajezdí, ale hodně toho odmaká (v týdnu rozvoz dětí do škol a na kroužky, o víkendu třeba odveze i nějaké pytle s cementem), tak po něm bez obav sáhněte. Jestli ale hledáte opravdu plnohodnotné rodinné auto i na dálkové trasy, pak bude nový Jogger (nejen kvůli tříleté záruce s možností rozšíření na pět let) rozhodně lepší volbou.
Novou Dacii Jogger pořídíte již za 398 500 Kč (pětimístná verze), resp. za 421 500 Kč (sedmimístná verze), za výkonnější benzinový motor TCe 110 připlatíte 12,5 tisíce. Oproti tomu ojetou Dacii Lodgy pořídíte zhruba od 120 tisíc, opravdu pěkné kusy se pohybují kolem dvou set tisíc.
Technické údaje | Dacia Lodgy | Dacia Jogger |
---|---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč | řadový tříválec, turbo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 198 cm3 | 999 cm3 |
Výkon | 85 kW (115 k) při 4 500 ot./min. | 74 kW (100 k) při 4 600 ot./min. |
Točivý moment | 190 Nm při 2 000 ot./min. | 170 Nm při 2 000–3 500 ot./min. |
Převodovka | manuální, 5 rychlostí | manuální, 6 rychlostí |
Pohon | předních kol | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 192 kg | 1 327 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 11,1 s | 12,5 s |
Maximální rychlost | 179 km/h | 175 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,0 l/100 km | 6,0 l/100 km benzin, 7,6 l/100 km LPG |
Objem palivové nádrže | 50 l | 50 l benzin, 40 l LPG |
Kola a pneumatiky | 195/55 R16 | 205/60 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 498/1 751/1 682 mm | 4 547/1 784/1 632 mm |
Rozvor | 2 810 mm | 2 897 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 207/827/2 617 l | 212/829/1 819 l |