Hlavní obsah

Nejlepší auto na světě je Range Rover: Jak se z chrochtajícího dělníka stal vrchol automobilismu

Foto: Vojtěch Růta

Range Rover je bez diskuze nejlepším autem na světě. Žádné jiné auto totiž nedokáže zkombinovat praktičnost s okázalostí, účelnost s luxusem, pokoru s nadřazeností, silniční komfort s terénní nezastavitelností. Jak jsme však při setkání s jeho předky zjistily, počátky této automobilové legendy byly až nečekaně skromné…

Článek

Jak málo stačilo dřív lidem ke štěstí – posilovač řízení, klimatizace, kousek dřevěného dekoru v interiéru nebo kožená sedadla. Tyto docela prosté prvky výbavy katapultovaly první Range Rover do ligy luxusních automobilů.

Jenže i ty získal až v průběhu své 27leté existence, na samém počátku byl klasický Range Rover jen o trochu civilizovanějším bratříčkem vyloženě dělnického Defenderu (tehdy se mu ale říkalo prostě Land Rover). To znamená rámový podvozek, plastový interiér a vinylové sedačky, které šly ostříkat hadicí. Přesto byl technicky oproti Defenderu o světelné roky daleko – místo listových per měl vinuté pružiny, k tomu permanentní pohon všech čtyř kol, a dokonce i kotoučové brzdy na obou nápravách.

Foto: Vojtěch Růta

Z dnešního pohledu kabina klasického Range Roveru příliš luxusu nenabízí, ale ve své době (a především v pozdějších verzích) byl pohodlný dostatečně (na offroad)

Není tedy divu, že i řidičský zážitek byl nesrovnatelný. Zatímco jízda s Defenderem připomíná spíš lítý souboj člověka se strojem, za volantem Range Roveru se cítíte uvolněně – z typické „kapitánské“ pozice shlížíte přes nízkou palubní desku i kapotu na silnici před vámi a máte dokonalý přehled, řízení je lehké, řazení přesné a brzdy výkonné, podvozek pohodlný a přitom sebejistý. Tahle drsná čtyřkolka si s asfaltem až překvapivě dobře rozumí a do zatáček ji nemusíte lámat, vlastně z jejích pohybů vnímáte určitou lehkost a samozřejmost.

Foto: Vojtěch Růta

Je to velké a vysoké auto, ale řídí se snadno a cítíte z něj radost z pohybu

Jediné, co celý dojem kazí, je poněkud zemědělské chrochtání 2,5litrového turbodieselu pod kapotou (předchozí 2,4l od VM Motori je ve svém projevu prý ještě horší). Přemýšlím o tom, o kolik lepší dojem by udělal s benzinovým osmiválcem Rover – zátahu by měl určitě méně, ale svým basovým brumláním by dokonale podtrhl charakter celého auta. Range Rover je totiž výjimečná osobnost – od sebejistých pohybů na silnici přes jednoduchý, ale komfortní interiér až po nádherně hranatou karoserii.

Podívejte se pozorně a stejně účelné hrany najdete i na prvním novodobém Range Roveru – třetí generaci s kódovým označením L322. Ta byla vyvinuta již pod dohledem automobilky BMW (vlastnilo Land Rover mezi lety 1994 a 2000), která se rozhodla ještě víc podpořit luxusní charakter Range Roveru, a proto ho našlapala moderní technikou a výbavou často převzatou ze své tehdejší sedmičkové řady.

Foto: Vojtěch Růta

Generace L322 znamenala skutečný skok Range Roveru mezi prémiovou smetánku, pomohla mu k tomu technika a vize BMW, tehdejšího majitele značky

Range Rover L322 tak má samonosnou karoserii, nezávislé zavěšení kol a vzduchový podvozek s měnitelnou světlou výškou, moderní pohonné jednotky (od rozumného šestiválcového turbodieselu, který měla testovaná verze, až po zběsilý kompresorový pětilitrový osmiválec) a sofistikovanou automatickou převodovku, dokonce tu najdete i infotainment, i když jeho grafika je s odstupem dvou dekád k pousmání.

Foto: Vojtěch Růta

Zážitek za volantem je již ryze moderní

Zážitek za volantem je však zcela moderní – zvlášť po přesednutí z prvního Range Roveru, který nedokáže skrýt datum narození na konci 60. let. Už nesedíte „na autě“, ale „v autě“ – bytelná karoserie kolem vás vytváří dojem pevnosti. Řízení je ještě snazší, na zařazení redukovaného převodu vám stačí stisknout tlačítko (stejně jako pro mnoho dalších funkcí, ostatně proto je tu tolik tlačítek), šestiválcový diesel pod kapotou si jen přede a automat hladce žongluje s kvalty. Jste daleko lépe izolováni od okolí i od nerovností, komfort vzduchového odpružení skutečně připomíná jízdu na obláčku.

Dojem absolutního luxusu na čtyřech kolech nejnovější Range Rover, letos představená pátá generace, dále rozvíjí – a to s podporou té nejmodernější techniky. Vzduchový podvozek doplňují aktivní stabilizátory pro ještě jistější chování, aktivní natáčení kol zadní nápravy přispívá obratnosti, řízení vám usnadňuje velký balík sofistikovaných jízdních asistentů, ticho na palubě zajišťuje systém aktivního potlačování hluku, spalovacím motorům ulehčuje práci (větší či menší) podpora elektřiny – všem až na tento přeplňovaný osmiválec o výkonu 530 koní, který z Range Roveru nedělá závoďák, ale poskytuje mu dostatečnou výkonovou rezervu, aby nikdy nepůsobil zadýchaně.

Foto: Vojtěch Růta

Na trhu nenajdete mnoho komfortnějších aut

Jízda je tak úžasně relaxovaná, že už to o moc lépe ani nejde – rozvalujete se v pohodlném koženém křesílku, užíváte si špičkově zpracovaný a prostopášně vybavený interiér, zkoumáte široké funkce infotainmentu a vychutnáváte si dokonalý zvuk hi-fi Meridian. Jako z královského trůnu shlížíte na hemžení kolem a přemýšlíte, proč jsou všichni tak vystresovaní a uspěchaní. Jestli vám má luxusní auto něco přinést, je to pocit výjimečnosti přinášející vnitřní klid – Range Rover ho přímo vyzařuje a rád vás jím zahrne.

Foto: Vojtěch Růta

Nejmodernější technika, nejkvalitnější materiály, špičkové zpracování. Zkrátka perfektní luxusní produkt

Více než půl století trvající příběh Range Roveru je tak ukázkou fascinujícího technologického pokroku, který změnil auta skoro k nepoznání. Přesto všechny jeho generace, jak jsme si dnes potvrdili, mají mnoho společného: kapitánskou pozici za volantem pro dokonalý přehled, promyšlenou praktičnost, jedinečný mix samozřejmé lehkosti jízdy na asfaltu s dobře skrývanou off-roadovou drsností.

Více než půl století trvající příběh Range Roveru je také příkladem neobyčejného kariérního růstu – relativně obyčejný civilizovaný offroad se přes fázi vyzyvatele prémiových značek postupně propracoval až na samotný vrchol automobilismu. Jsou auta dražší a jsou také auta luxusnější, ale žádné jiné se nedokáže postarat o vaši rodinu, ohromit obchodní partnery, rozvézt děti do školy, odvézt vás do opery a dobýt horský vrchol v takovém stylu. Platilo to před půl stoletím a platí to i dnes – Range Rover je prostě jenom jeden.

Za zapůjčení dvojice starších Range Roverů děkujeme Jiřímu Hladíkovi z prodejní galerie YoungtimerClassic.

Bývaly časy, kdy si u Land Roveru netroufali říci za svůj Range Rover více než tři miliony. Dnes na téhle částce (konkrétně 3 328 415 Kč) nový Range Rover začíná a nabízí spoustu svůdných příležitostí, jak výslednou cenovku vyšroubovat na dvojnásobek. Ale věřte, že stojí za každou utracenou korunu…

Načítám