Článek
Tohle není jen další nudný facelift. Nová světla, upravené nárazníky a voilà, tváříme se, že jde o úplně nové auto. Tedy ne, že by elektromobil e-tron nedostal nová světla (na přání s digitální LED technikou, která nejenže neoslňuje, ale také umí zvýraznit jízdní pruhy a malovat na silnici další užitečné obrazce), a nárazníky, ale rozsah úprav byl daleko širší a Audi tím ukazuje budoucí trend – průběžná technická vylepšení.
Nejdůležitější na modernizaci e-tronu je totiž to, co ukrývá pod (designově mírně oprášenou) kapotou. Asynchronní elektromotory mají totiž navýšený počet cívek vinutí, takže jsou nejen silnější, ale také efektivnější. Víc znát je zvýšená kapacita baterie z 95 kWh na 114 kWh, což spolu s optimalizací celého elektropohonu dává výrazně delší dojezd – tabulky místo dřívějších 411 km slibují až 582 km (případně až 600 km pro aerodynamičtější karoserii Sportback). K tomu si přihoďte rychlejší nabíjení (DC až 170 kW a standardní AC palubní nabíječku 11 kW můžete za příplatek 50 tisíc nahradit výkonnější 22 kW) a máte před sebou opravdu značně upravené pohonné ústrojí, což se u faceliftů moc často nestává.
Pozici vlajkové elektrické lodi značky potvrzuje e-tron také přepracovaným interiérem. Palubní infotainment je nejaktuálnější generace a nově umí bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay. U Audi také zapracovali na materiálech a barvách dekorů a čalounění, skvělou atmosféru na palubě podporují povedené detaily jako náladové ambientní osvětlení nebo integrovaný parfém.
To vše dělá z Q8 e-tron ještě příjemnější auto než dříve. Rozvalujete se v nádherné kabině, která vás vyloženě rozmazluje pohodlím a tichem, vzduchový podvozek je úžasně plavný, lehké a nenáročné řízení vám ještě dále usnadňuje automatická rekuperace řešící řadu běžných jízdních situací samočinně (plus armáda jízdních asistentů), zkrátka naprosto luxusní pohoda na palubě.
Jasně, můžete na to i šlápnout a místo poklidného plutí okreskou proletět, síly a hlavně instantního zátahu na to e-tron má dost (663 Nm mají obě verze Q8 e-tron, výkonnější verze označená „55“ ale produkuje o 68 koní víc), ve sportovním režimu má také ostřejší reakci a podvozek je tužší, takže si rychlosti a zábavy užijete opravdu dost (jen si musíte dát pozor na včasné brzdění, fyzikální zákony s moderními technologiemi můžete přiohnout, ale s 2,5+ tuny hmotnosti je prostě neobelstíte).
Z hlediska každodenního soužití je ale důležitější, že si Q8 e-tron stále zachovává příjemné vychytávky jako nabíjecí port na obou stranách auta (vlevo je AC/DC, vpravo jen AC) s elektrickými dvířky nebo přední kufr pro uložení nabíjecích kabelů, naopak digitální zrcátka pořád působí trochu nešikovně (displeje jsou příliš malé a umístěné víc mimo zorné pole než běžná zrcátka) a jejich největším přínosem (kromě pár kilometrů dojezdu navíc) je hlavně možnost chlubit se kamarádům a obchodním partnerům. Když se na ně při objednávání vykašlete, jen na tom vyděláte – a o těch ušetřených 50 tisících ani nemluvě.
Audi tedy svůj pionýrský elektromobil e-tron velmi citlivě a důsledně vylepšilo, takže si nové jméno Q8 e-tron opravdu zaslouží. Díky vylepšené technice pohonu udržuje tempo s dobou a hlavně modernější konkurencí, s níž může směle soupeřit. Dobrá práce, Audi!
Základní Q8 e-tron 50 quattro (340 k) pořídíte již za 2 152 900 Kč, výkonnější Q8 e-tron 55 quattro (408 k) vyjde na 2 379 900 Kč a vrcholný SQ8 e-tron (503 koní) stojí 2 647 900 Kč. Za elegantnější verzi Sportback pak připlatíte 67 tisíc korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× synchronní elektromotor |
Výkon | 300 kW (408 k) |
Točivý moment | 664 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 595 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,6 s |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Dojezd | až 582 km |
Kapacita baterie | 114 kWh (využitelná 105,2 kWh) |
Nabíjení | AC 22 kW, DC 170 kW |
Kola a pneumatiky | 255/50 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 915/1 935/1 633 mm |
Rozvor | 2 928 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 569 l |