Hlavní obsah

Na terénní Ford Bronco se stojí fronty. Řídili jsme ho a nedivíme se

Foto: Lukáš Kukla

Vyprodáno ovšem neznamená, že si auto nemůžete koupit. Přinejhorším si rok počkáte…

Jsou auta dobrá, lepší a pak jsou úplně ta nejlepší. A nemusí jít zrovna o superrychlé sporťáky nebo limuzíny prošpikované luxusem, což dokazuje tento dospělý Ford. Modrý ovál s Broncem netrefil jen střed terče, on jej doslova prostřelil naskrz. Pánové, dámy, představujeme to nejlepší, co severoamerický výrobce na poli osobních praktiků může nabídnout.

Článek

Když se vás zeptáme, jaký je nejlepší vůz od McLarenu, patrně odpovíte F1 nebo P1. Půjdeme-li k Lexusu, pak jednoznačně LFA. Tímto stylem bychom mohli obejít všechny výrobce, až bychom dorazili k Fordu, kde máte Mustang, GT, F-150 a Bronco.

Foto: Lukáš Kukla

Nejlepším osobním fordem je… Bronco!

A právě poslední jmenovaný model patří v rámci osobních praktických vozidel typu SUV/off-road k tomu nejlepšímu, co můžete od modrého oválu koupit. Zapomeňte na Kugu, Explorer, Pumu nebo Mach-E – skotačící koník Bronco všechny strčí do kapsy, a to z několika pádných důvodů.

Prvně jde o design, tolik důležitý prvek, který častokrát rozhoduje o (ne)pořízení toho či onoho osobního motorového vozidla. Auťák se musí líbit, což vám odkývají zejména ženy, v jejichž očích mají tvary a barvy obvykle vysokou prioritu.

Foto: Lukáš Kukla

Auto se musí líbit, přičemž Bronco líbivé rozhodně je.

Bronco je však ryze americké, stvořené pro Američany apelující na jejich hrdost, dědictví, historii a motoristické chutě. Moderní vůz svým pojetím navazuje na původní Bronco z 60. let, což se prostě líbí, a nejenom Američanům.

Další peckou je modulárnost karoserie, v našem případě vybavené plátěnou stahovací střechou. Rovněž dveře jsou plně odnímatelné, takže si můžete užívat automobilové svobody v úplně novém pojetí. Volkswagen beach buggy sice může být überstylovka, ale pokud se někam přiřítíte v nahatém Broncu, přitáhnete pozornost mužů, žen, a vlastně i veškeré fauny a flóry na sebe.

Foto: Lukáš Kukla

Střecha je polo i plně stahovací, odejmout můžete ale i dveře.

Interiér pojatý ve stylu Wrangleru zaimponuje všem milovníkům rovných palubních desek a fyzických ovladačů, navíc překrytých gumovými krytkami. To vše proto, aby se při terénních radovánkách bez střechy a dveří nedostal prach i písek pod ony spínače.

Kdo navrhoval tohle auto, skutečně přemýšlel nad lidskou potřebou automobilové ergonomie, která je téměř stejná, ať už jste Středoevropan, Asiat nebo třeba Kanaďan. Kromě rozložení běžných ovladačů se nám líbí horní panel na palubní desce, jehož voliče aktivují terénní funkce typu asistent pro okamžité zatočení nebo uzávěrku diferenciálu.

Foto: Lukáš Kukla

Palubní deska je rovná jako u Jeepu Wrangler.

U Bronca se nabízí čtyři různé typy podvozků pojmenované HOSS 1.0–4.0., které ovlivňují samotný instalovaný hardware (pružiny, tlumiče a další), ale také softwarové terénní funkce. Ty jsou spjaty s 5–7 jízdními profily, opět v závislosti na výbavě. Zkrátka můžete osedlat solidní jedničkový standard, jaký jsme testovali i my, anebo také v podstatě závodní off-roadové odpružení reprezentované řadou 4.0.

Foto: Lukáš Kukla

Tohle je onen magický přepínač jízdních profilů a pohonu.

Pokud jde o infosystém, bavíme se o rozhraní SYNC známém z evropských modelů, v námi testovaném kousku ovšem bez mapových podkladů Evropy tovární navigace. Jenže to vůbec nevadí, jelikož tu máme bezdrátovou konektivitu Apple CarPlay/Android Auto, což pokryje požadavky na navigaci, hudební knihovnu a další potřeby.

Telefonní seznam vylepšení

Vnějším provedením vozidlo připomíná spíše klasický off-road, což v případě testovaného kusu vyladěného pražskou společností Auto Motol Beni (AMB) umocňují obří litá kola, terénní gumy, sportovní výfuk a přední heavy duty nárazník ze série originálních doplňků Ford.

Foto: Lukáš Kukla

Testovaná specifikace se může pochlubit třeba pevnostním nárazníkem.

Řekli byste si, že auto bude takový houpavý cestovní koráb, na pohodu 90 km/h, výfuk si brumlá, střecha je stažená, sláma v ústech řidiče a z rádia se line country… Ani náhodou!

Pohonným srdcem modelu je totiž 2,7litrový zážehový šestiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly, což ve výsledku znamená výkon 224 kW (305 koní) a krouťák 563 Nm přenášený skrze automatický desetikvalt na všechna čtyři kola. Takže žádné country, ale pořádný heavy metal!

Foto: Lukáš Kukla

Síla šestiválci rozhodně nechybí, zvlášť když mu dáte napít benzinu.

Tohle Bronco ve střední výbavě Outer Banks, která odkazuje na souostroví ležící kousek od Severní Karolíny, rozhodně klame tělem. Přestože má vůz v provozním stavu takřka 2,3 tuny, na silnici to není takřka poznat, tedy mimo náhlého dobrzďování.

Foto: Lukáš Kukla

Vůz má čtyři dveře a pět míst k sezení, to páté je ale spíše provizorní.

Zastavěný šestiválec je nejenom točivý, ale díky turbu i dostatečně agilní na to, aby tuhle hromadu plechu vybičoval k úctyhodným výkonům. Jestliže jste nikdy neviděli splašenou krabici, představujeme vám její základní provedení. Pakliže narazíte na vrcholové Bronco Raptor, půjde o tu nejschopnější a nejvýkonnější osobní terénní věc na čtyřech kolech, jakou Ford momentálně nabízí.

Foto: Lukáš Kukla

Dveře kufru se otevírají výhradně do boku.

Co autu musíte místy odpustit, je jeho dílenské provedení, jelikož sem tam nějaký plast povrzává, tu a tam se hýbou sedáky, plátěnou střechu musíte dobře utěsnit suchými zipy, jinak profoukne… Jsou to takové drobné starosti, navrch doplněné tím, že vůz přece jen stojí na rámovém základu, má zadní tuhou nápravu a dodatečně instalovaná gigantická kola.

Na druhou stranu jde o takové maličkosti, které potenciálním kupcům rozhodně vadit nebudou, jelikož předností má automobil opravdu celý ruksak, možná batoh, vlastně celou turistickou krosnu.

Foto: Lukáš Kukla

Originálních i neoriginálních doplňků pro Bronco existuje skutečně mnoho.

Protože jde o severoamerickém provedení upravené a schválené pro provoz v Evropě, máte zde zachovanou plnou kompatibilitu s oficiálně nabízenými doplňky. A že jich Ford pro Bronco má opravdu nespočet – od koberečků, organizérů a dekorativních plátů po pevnostní nárazníky, šnorchly, zahrádky, střešní stany a další praktickou výbavu. A to jmenujeme jen originály, jelikož trh s aftermarketovým vybavením pro Bronco by vydal rovnou na celou knihu.

Šetříme na koníka

Určitou nevýhodou pro ekonomicky smýšlejícího Evropana může být spotřeba, která se snadno vyhoupne nad 10 litrů na sto kilometrů. Nicméně u nás nelze na Bronco pohlížet jako na vozidlo denního užití pro masy, jelikož na starém kontinentu jde o vytříbenou stylovku podobně jako Mustang nebo F-150.

Foto: Lukáš Kukla

Bronco sice disponuje Eco režimem, ale nízkou spotřebu od něj nečekejte.

Vozidlo ovšem splňuje všechna kritéria, aby mohlo dostat samolepku nejlepší z chovu. Je hodně praktické, s dobře utěsněnou plátěnou střechou je také komfortní, má výkonný motor, nadstavbové asistenční systémy, vysokou bezpečnost, modularitu, dostatečně objemný kufr a stovky možností vylepšení. Bronco je prostě cool.

Foto: Lukáš Kukla

Bronco je nepřehlédnutelná osobnost, každý se za ním otočí.

Není tedy divu, že za oceánem klientela neváhala a Ford zahltila objednávkami, proto modrý ovál hlásí už od loňska dočasně vyprodáno. Z toho důvodu může být čekací doba na nově specifikovaný vůz do výroby i rok.

Foto: Lukáš Kukla

Bronco je velmi stylové, ale také má svou cenu – začíná na dvou milionech.

Neznamená to ovšem, že vám představujeme něco, co nejde koupit. Dle slov zástupců Auto Motol Beni, které modely Bronco a Bronco Sport (přestrojená a vylepšená Kuga) do České republiky individuálně dováží, jde model zajistit i v řádech týdnů, jelikož se jich po EU a na cestě do EU pár desítek pohybuje. Svůj showroom mají v Praze na Ořechu, na každý vůz se standardně vztahuje tříletá záruka limitovaná nájezdem 75 000 km.

Cenově dospělé Bronco začíná od necelých dvou milionů korun s daní, přičemž námi testovaná výbava Outer Banks lze bez příplatkových prvků pořídit za 2,35 milionu korun včetně DPH.

Případně můžete ještě chvíli počkat, jelikož se určitá kvóta uvolnila i pro evropské trhy, tudíž takové Bronco s šestiválcovým motorem bude možné koupit a servisovat u kteréhokoli autorizovaného dealera Fordu. Nicméně zde budete omezeni evropskou specifikací a jasně danými výbavami, zatímco individuální dovoz severoamerické varianty pak přece jen bude znamenat větší svobodu výběru.

A hlavně až evropské kvóty dojdou, Ford jednoduše zavře krám a model vyřadí z nabídky. Cesty individuálního dovozu by však měly být otevřené i potom, takže si nemusíte teď hned brát hypotéku, ale ještě chvíli můžete střádat korunky do pokladničky ve tvaru skotačícího koníka.

Technická dataFord Bronco Outer Banks
Karoseriečtyřdveřová, pětimístná
Motorpřeplňovaný vidlicový šestiválec
Palivobenzin
Kompresní poměr10,0:1
Zdvihový objem2 687 cm3
Max. výkon224 kW (305 k) při 5 250 ot./min.
Max. točivý moment563 Nm
Převodovkadesetirychlostní, automatická
Přídavná převodovkadvoustupňová, redukční
Pohonpřipojitelný, 4×4
Provozní hmotnost2 260 kg
Nebrzděný přívěs450 kg
Brzděný přívěs1 587 kg
Max. rychlost180 km/h
Světlá výška221 nebo 292 mm (dle pneu)
Brodivost850 mm
Délka4 810 mm
Šířka1 927 mm
Výška1 854 mm
Rozvor2 948 mm
Objem palivové nádrže78,7 l
Načítám