Článek
Žijeme v progresivním světě, snižujeme uhlíkovou stopu a pomalými krůčky přicházíme na chuť alternativním pohonů včetně elektriky a vodíku. Díky tomu vzniká řada technologicky nadupaných aut, o jejichž vlastnostech se nám před pár lety snad ani nesnilo.
Jenže tušíte, že e-mobilita pomáhá udržovat naživu vozy zážehovým či vznětovým motorem, včetně těch vysoce výkonných? Výrobcům, kteří začali sekat elektromobily či hybridy jeden za druhým, zbyl totiž prostor i finance pro poněkud nemravná, hlučná a nepraktická auta.
Mezi takové automobilky patří také BMW, které hodně šlape do e-mobility a své tří, čtyř a šestiválcové motory postupně elektrifikuje. Dokonce i sportovní divize M se vytasila elektrickým vozem, jenž zvítězil v české anketě Auto roku.
A víte proč? Ne z toho důvodu, že by si výsledky BMW zaplatilo anebo ovlivnilo hlasující porotce, ale proto, že i4 je zkrátka skvělé vozidlo.
Jenže ještě je tu jedna sorta lidí, v Česku obzvláště silná, která vyžaduje velevysoký výkon, luxus a hodně řevu. Takoví jedinci sahají po vyšších mnichovských řadách označených 50i, případně M5 a výše.
A když se to všechno sejde – poptávka kupců, prodeje nízkoemisních modelů a chuť výrobce stvořit osmiválcové bestie – vznikne vskutku smysluplný a pro všechny strany rentabilní produkt, jaký si (doufáme) budeme moci užívat ještě několik let po vydání tohoto článku.
Na facelift se nehraje
Představujeme omlazené BMW M850i Cabrio, typického reprezentanta pro náročné s V8 pod kapotou, pohonem všech čtyř kol a atraktivní stahovací střechou.
Facelift tu není takřka znát, přibyla třeba podsvícená maska chladiče, sportovní nárazníky, lepší brzdy, aerodynamické kryty zrcátek z modelů M, větší displej infosystému, volitelná výroční loga BMW M, nové barvy a další cingrlátka. No nic tak podstatného, ba dokonce na první pohled poznatelného.
Upřímně, asi nebudete u kabrioletu M850i sedět a obdivovat jeho úchvatné karosářské tvary, jaké má například Alfa Romeo Disco Volante. Ovšem i tak vás čas od času něco donutí zastavit a poohlédnout se za krásou definovanou bavorskými designéry, dosud neobdařenou obří maskou chladiče ve tvaru ledvin.
O modernizaci tu vlastně tolik nejde, ta není hlavním důvodem, proč je řada 8 natolik fenomenální. Esem v rukávu je zde pochopitelně pohonný agregát skládající se z přeplňovaného zážehového osmiválce 4,4 litru o výkonu 530 koní a z osmirychlostní sportovní automatické převodovky.
To jo to hlavní, navíc doplněné o nadstandardní vlastnosti, jaké u auta s cenovkou od 3,7 milionu korun očekáváte. Komfort, pohodlí, akustika, audio, přesné řízení, on-line služby, adaptivní prvky, hromada nastavení, prestiž. To všechno k BMW patří a vrcholová řada 8 je jeho důstojným představitelem.
A hlavně jde o jedno z malá aut, v němž můžete najít tu výjimečnou osmiválcovou chvíli, kdy pod plným plynem v akceleraci cítíte, s jakým nadšením vývojáři osmičku ladili.
A nejde jen o radost z plného kotle, totiž tu příjemnou atmosféru lze nasávat též při ploužení se městem, kde jste atrakcí především pro děti, zatímco od některých dospělých se dočkáte i nevraživých pohledů. Ale bude vás to štvát? V ten moment patrně ně.
Podobně jako u Octavie RS v bavoráku jen čekáte, až se mapa začne trochu klikatit a okresní silnice s minimálním provozem dají možnost vyřádit se dosyta. Tehdy se skutečně vyplatí navolit si individuální sportovní režim, nastavený zodpovědným řidičem dle jeho schopností.
Podpora elektronické stabilizace je tu velice zásadní. Jít do ostrých manévrů bez asistentů (jen s ABS) chce jinak vážně fištrón. V případě většiny běžných šoférů se to rovná souboji s krajtou, proti níž vytasí zmoklý kartonový meč.
Ale když si to všechno pěkně posedá, promění se 2,1tunový Mnichovan v hravého stabilního žraloka plujícího krajinou, drtícího apexy zatáček a vydávajícího ze sebe to nejlepší, co lze běžnému uživateli nabídnout. To vše navíc s otevřeným nebem nad hlavou.
Ať je teplo nebo zima
Plátěné kabrio je obvykle sezónním autem, takže s ním budete chtít co nejvíc jezdit se staženou střechou, tudíž se do nějakých vyšších rychlostí vesměs pouštět nebudete. A pokud ano, zmizí onen kochací zážitek doplněný vědomím, že tam vpředu pod kapotou to tzv. máte.
Jet 200 km/h bez střechy po německé dálnici může být pro mnohé snem, jenže realita je spíš taková, že vás proudící vzduch bije do obličeje a vy neslyšíte ani svoje myšlenky. Situace se změní po natažení kvalitního plátna nad vaši hlavu, pak můžete frčet i elektronicky limitovaných 250 km/h a vlastně vám to ani tak rychlé nepřijde.
O symfonii v otevřeném modelu nebudete ochuzeni ani večer, kdy se patřičně ochladí. Zásluhu na tom mají zejména vyhřívaná sedadla, vyhřívané loketní opěrky, vyhřívaný volant a foukání teplého vzduchu za váš krk. Takže venku může být klidně 19 nad nulou, ale uvnitř bavoráku bude stále příjemně – bez použití klasického kabinového topení.
Dalším tmu rozbíjejícím faktorem jsou laserové světlomety kombinované s LED diodovými. Lasery totiž dosvítí až 650 metrů, aktivují se od 60 km/h a pracují v potkávacím i dálkovém adaptivním režimu. Jejich práci řídí jak poloha volantu, tak poziční systém GPS. Laicky řečeno, jde o jedno z nejlepších aktuálně dostupných automobilových osvětlení.
Kdybyste chtěli na osmičce hledat nějaké chyby, patrně půjde jen o detaily či drobnosti. Tedy až na větrolam. Možná si vzpomenete na náš retrospektivní test dvou nahatých mercedesů, kde figurovala stará žehlička a minulá generace Třídy S Cabriolet, tedy přímá konkurence BMW 8 Cabrio.
Moderní mergl nás tehdy potěšil integrovaným elektricky ovládaným větrolamem a střešním spojlerem. Pravda, v konfiguraci S 63 AMG šlo o model za cenu převyšující sedm milionů, jenže proč u bavoráku v naší specifikaci za celkem 4,4 milionu korun není něco alespoň podobného?
Navíc samotný větrolam, manuálně instalovatelný za přední sedadla, nepůsobí nijak honosně. Samozřejmě víme, jde o kus plastu a síť, jenom u sousedů ve Stuttgartu se s tím zkrátka poprali lépe. Na druhou stranu řada lidí tuhle vychytávku nepoužívá (ona není ani moc hezká) a Mercedes momentálně Třídu S bez střechy nenabízí.
Bezpečný koutek pro V8
Závěrem se hodí zmínit i spotřebu, kterou však stejně reální majitelé otevřených osmiček s V8 řešit nebudou. Pokud se couráte a obdivujete krajinu, pak si auto řekne o necelých 9 litrů benzinu na sto, jestliže budíte všechny čerty kolem, pak počítejte 12 litrů a více.
Nelpíte na motoru a výbavě? Základní benzinový šestiválec (333 koní) stojí necelé tři miliony, zatímco šestiválcový diesel xDrive (340 koní) 3,14 milionu. Chcete naopak ještě více? Pak se nabízí sáhnout po M8 Cabrio (600 koní) za 4,4 milionu, případně jít do TOP provedení Competition (625 koní) za takřka 4,9 milionu korun. V každém případě si napište Ježíškovi, protože tyhle sumy jsou ve všech pádech vysoké.
Tak či onak vězte, že u bavoráku můžete najít bezpečný koutek, kde se mimo bzučících bestií schází rovněž nabušení osmiválcoví plnokrevníci, které my Češi jako národ máme obzvláště rádi, kupujeme je ve slušných počtech, jezdíme s nimi a dělají nám radost. Snad nám tedy vydrží ještě hodně dlouho, protože určité druhy radostí jsou zkrátka nenahraditelné a práce objemných benzinových motorů patří mezi ně.
Technická data | BMW M850i xDrive Cabrio |
---|---|
Karoserie | dvoudveřová, kabriolet |
Motor | přeplňovaný vidlicový osmiválec |
Palivo | bezolovnatý benzin (min. N95) |
Zdvihový objem | 4 395 cm3 |
Max. výkon | 390 kW (530 k) při 5 500–6 000 ot./min. |
Max. točivý moment | 750 Nm při 1 800–4 600 ot./min. |
Převodovka | osmirychlostní, automatická |
Pohon | automaticky připojitelný, 4×4 |
Objem palivové nádrže | 68 l |
Objem kufru | 350/280 l |
Provozní hmotnost | 2 125 kg |
Max. rychlost | 250 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 4,1 s |
Průměrná spotřeba (WLTP) | 11,0–10,7 l/100 km |
Délka/šířka/výška | 4 851/1 902/1 345 mm |
Rozvor náprav | 2 822 mm |
Zákl. cena 840i Cabrio | 2 945 800 Kč |
Zákl. cena M850i xDrive Cabrio | 3 725 800 Kč |
Cena testovaného modelu | 4 398 699 Kč |