Článek
MINI má (již od jistých dávných událostí v Monte Carlu) pověst silniční motokáry, obratné a hbité kapesní střely, kterou je radost prohánět po točitých okreskách – všichni nadšení řidiči vám to odkývají. Přiznejme si ale, že velkou část produkce si pořizují lidé, kterým nejde o to dojet někam jako první, ale být při svém příjezdu nepřehlédnutelní!
MINI se totiž ve své moderní podobě stalo symbolem stylu a elegance v balení, které se skoro vejde do kabelky. Důkazem je i tento nenápadný, ale velmi vkusně nakonfigurovaný Cooper S v kabrioletu: šedý lak Rooftop Grey doplněný tmavou skládací střechou s typickým motivem Union Jack, Piano Black doplňky na karoserii a leštěná 18palcová kola Pulse Spoke, k tomu hnědý kožený interiér Chester Malt Brown, který přímo zve, abyste se do něj uvelebili…
Nadšení řidiči by možná skřípali zuby, že místo poctivého manuálu má tohle MINI automat, jenže on řadí tak hladce a chytře, že to vlastně vůbec nevadí (ačkoliv pádla pod volantem by se občas hodila). Tohle totiž není MINI na řezání okresek vejpůl, tohle je stylový módní doplněk na kolech, je to pojízdná radost pro vyvolené, kteří si užívají slunce a jízdu s větrem ve vlasech… a taky se u toho rádi předvádějí (a lidi budou koukat, to mi věřte). Je to prostě auto, které byste koupili své ženě…
A o slunečném dni jí ho vyfoukli pod nosem a jeli se projet – řidičský zážitek „nahoře bez“ je totiž prudce návykový. Užíváte si svěžího vzduchu a tepla slunečních paprsků (když se ochladí, zachrání to vyhřívaná sedadla a výkonné topení), bez pevné střechy nad hlavou nejste uzavření jako sardinky v plechovce, ale jste otevření celému světu kolem, můžete s lidmi lépe komunikovat (nezapomeňte, že řidiči otevřených aut se zdraví mávnutím!)… prostě si tu projížďku víc prožijete a ani nemusíte jet kdovíjak rychle.
Ale když se silnice začne kroutit, MINI nezapře svůj sportovní talent. Pravda, absence střechy ovlivňuje torzní tuhost, ale všimnete si toho jen při občasných otřesech volantu nebo zpětného zrcátka na mizerném asfaltu, jinak je MINI díky miniaturním rozměrům dost pevné. V zatáčkách tak působí naprosto sebejistě a stabilně a prosmýkne se jimi jako tryskomyš, stádo 178 koní pod kapotou pak můžete pořádně prohnat na každé rovince, aniž byste se museli bát o život – nebo alespoň o řidičák. Prostě řidičská radost!
Jak jsem ale řekl již na začátku – pokud vám jde o okreskové ždímání adrenalinu až do sucha, tak potřebujete jinou verzi MINI. Tahle specifikace však udělá radost každému, kdo se rád hezky a svižně sveze, ale přitom potřebuje něco praktického (relativně – na zadních sedačkách je místo sotva pro děti a vstup do kufru připomíná dopisní schránku, výhled přes složenou střechu taky nestojí za nic), a především krásného a vkusného, aby to ladilo s vaším životním stylem. A tohle zadání plní MINI perfektně!
Tedy pokud si ho můžete dovolit – základní cena této verze totiž činí nemalých 913 900 Kč, s příplatky (18“ kola, kožené čalounění, automatická převodovka a další) se přehoupla přes 1,2 milionu. Váš přítel/manžel by tedy měl začít pořádně vydělávat!
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 998 cm3 |
Výkon | 131 kW (178 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 280 Nm při 1 350 – 4 200 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 400 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,1 s |
Maximální rychlost | 230 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 40 l |
Kola a pneumatiky | 205/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 3 850/1 727/1 415 mm |
Rozvor | 2 495 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 215 l (375 l při natažení střechy) |