Článek
Cestování, poznávání cizích kultur nebo přespávání v lokalitách mimo civilizaci je stále populárnější volnočasovou aktivitou většiny dobrodružných lidí a zejména v uplynulé dekádě jsme si ve svobodném světě zvykli, že nám v našem prozkoumávání zahraničí nikdo nebránil. Jenže pak přišla již tolik diskutovaná celosvětová epidemie koronaviru a cesty do zahraničí začaly být zase složitější.
I proto Češi a Evropané celkově začali znovuobjevovat kdysi oblíbený způsob trávení dovolené – kempování v obytných autech. Zájem o obytňáky raketově vzrostl, prodejci hlásí vyprodáno, tržní ceny těch zánovních nebo ojetých výrazně vzrostly a lidé začali brát všemi deseti cokoliv, co má s obytným autem společné alespoň nejnutnější minimum – schopnost jezdit a nabídnout místo na spaní.
Plnohodnotná auta se však vyplatí zejména nadšencům a milovníkům cestování a kempování, vyrážejícím za dobrodružstvím a klidnou atmosférou v přírodě každý volný víkend. Ale jaké je nejzajímavější řešení, když plánujete kempovat pouze jednou nebo nanejvýš párkrát do roka, přičemž upřednostňujete komfort a soukromí vlastního zázemí před vypůjčeným autem z půjčovny? Češi z Egoé nest mají zajímaví řešení.
Vesničan z města vyráží na čundr
Jak se vám líbí myšlenka osobáku se stanem na střeše a s chytrou praktickou zástavbou se základním vybavením v zavazadlovém prostoru? Tím se konečně dostáváme k testovanému Mini Countryman se sportovní motorizací Cooper S, zábavné stylovce do města, která se díky obytné zástavbě od Egoé nest neztratí ani na čundru v přírodě. Udělat z Mini malý obytňák asi napadne jen málo lidí, ale šikovné české ručičky to umí.
Mini Countryman (v překladu „vesničan“) je v současnosti jakožto crossover největším modelem značky, ale nalijme si čistého vína – bohužel to neznamená, že je v něm spousta prostoru pro obytnou přestavbu. Zejména zástavba v kufru výrazně omezuje počet zavazadel a věcí, jež si s sebou na výlet vezmete. Věřím však tomu, že lidé se správným zapálením pro kempování se rádi smrsknou a zvládnou si víkend užít i v omezených podmínkách.
Vestavba Nestbox Camper je v zavazadlovém prostoru pouze položená a ukotvená, usazení nebo vyndání zvládnou dva lidé, aniž by museli vrtat nebo šroubovat do samotného auta. Většinu roku tak můžete jezdit s normálním autem, a když budete vyrážet za dobrodružstvím, vybavíte jej obytnou sadou, kterou po zbytek roku máte uskladněnou v garáži. Zajímá vás, co všechno obytný Countryman svým hostům umožňuje?
Obytná zástavba se ze zavazadelníku vytahuje jako šuplík a zahrnuje pracovní plochu, plynový vařič, který lze vyndat a přenést, tekoucí vozu a úložný prostor. S vestavbou se snadno manipuluje, takže „kuchyňku“ zvládne rozbalit jeden člověk během pár okamžiků. Celá váží zhruba 75 kilogramů, tudíž nijak zásadně nepřetěžuje auto, přičemž je kvalitně zpracovaná.
V Mini Countryman (a ve většině normálních aut) je pak obytná zástavba vhodná zejména pro dvojici dobrodruhů. V přídavném stanu na střeše se vyspí dvě osoby, a pokud by počasí nepřálo kempování, součástí přestavby je i skládací rošt s matrací pro sestavení vnitřní postele uvnitř vozu. To vyžaduje sklopení zadních sedadel a posunutí předních sedadel co nejvíce dopředu, ale kvůli omezenému prostoru mezi matrací a střechou je vnitřní postel spíše nouzovým řešením.
Countryman Cooper S je sportovní Mini každým coulem
Ani se sportovně střiženým Countrymanem Cooper S s obytnou zástavbou se při hledání místa na přespání s okouzlující atmosférou nemusíte bát vyjet mimo silnici – díky zvýšenému podvozku a pohonu všech kol All4 se podíváte na místa, kam s obyčejným obytňákem nezajedete. Když následně přespíte v přírodě, sbalíte obytnou vestavbu a vyrazíte k domovu, na klikatých okreskách si užijete opravdovou řidičskou radost za volantem.
I s obytnou zástavbou a stanem na střeše umí Countryman S poskytnout zábavné svezení a do zatáček se vrhá s velkým nadšením. Častokrát se přistihnete, jak projíždíte jeden oblouk za druhým s úsměvem na tváři. Naladění podvozku a jeho tuhost navíc nabízí povedený kompromis mezi pohodlím pro každodenní jízdu a tuhostí pro sportovní svezení. A jak se chová při jízdě se stanem na střeše? Ten má vliv na zvýšené těžiště a pochopitelně také na celkovou aerodynamiku – ve větrných dnech poznáte každé fouknutí.
Označení motorizace Cooper S nám dává najevo, že tenhle Countryman je skoro ten nejlepší – výkonnější už je jen vrcholný John Cooper Works. S největším Mini s provozní hmotností 1 645 kg pracuje přeplňovaný benzinový dvoulitrový čtyřválec TwinPower Turbo o 178 koních (131 kW) a 280 Nm, s nímž Countryman standardně zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy, ale se stanem na střeše je jízdní dynamika o trochu horší.
Ani s obytnou zástavbou však není Mini pomalým autem a má slušnou dynamiku. Čtyřválec se ochotně vytáčí, nejsilnější je ve středním pásmu a s narůstajícími otáčkami se zarývá pod kůži naštvaným řevem. Kombinovaná spotřeba se stanem na střeše se pohybuje okolo 8 l/100 km, se sportovním jízdním stylem hlad po benzinu stoupá, ale za ten zážitek to stojí. Spojení s osmistupňovým automatem je pak perfektní – převodovka je rychlá, plynulá a řadí bez cukání.
Countryman Cooper S tedy umí fungovat jako příležitostný obytňák, na okreskách zabaví agilitou a hravostí, ale jaký je pro normální život ve městě? Asi není překvapením, že je to moderní Mini každým coulem. Usedněte do interiéru a hned poznáte, že sedíte v prémiovce. Zpracování je kvalitní, a protože všechna výbava pochází z bavoráků a jen se odlišuje jinak vypadajícími čudlíky a páčkami, okamžitě se v něm zorientujete.
Jako ve všech současných Mini v interiéru Countrymanu nechybí startovací páčka inspirovaná letectvím, vesele zbarvený předesignovaný infotainment iDrive od BMW nebo svíticí kruh okolo displeje multimediálního systému. S relativně nedávnou modernizací současné druhé generace pak Countryman dostal nový digitální přístrojový štít, nahrazující předchozí přístroje s analogovými ručičkami.
Budu upřímný. Po týdnu soužití s obytným Mini Countryman Cooper S jen těžko hledám vlastnosti, které by si zasloužily objektivní kritiku. Občas přemýšlím nad tím, že bych si jej asi nejlépe užil bez obytné zástavby a stanu na střeše, jenže když si kompletní set koupíte, budete jej stejně používat pouze na výlety a normálně s ním jezdit nebudete.
Mini Countryman je prostě Mini. Nechybí mu styl menších sourozenců, ve sportovním provedení Cooper S má výborný motor, zábavné jízdní vlastnosti a ve městě se s ním žije příjemně. A jestli má smysl o něm uvažovat ve spojení s obytnou zástavbou od Egoé nest? Odpověď je čistě subjektivní, ale objektivně je na dnešním trhu celá řada vhodnějších a prostornějších aut. V Mini je to zajímavé, ale je v něm tak nějak těsno.
A kolik to všechno stojí? Prodejní cena základního Mini Countryman One startuje od 666 900 korun a za testovanou motorizaci Cooper S zaplatíte od 807 300 korun. Střešní stan Hussarde Duo vychází na 66 tisíc korun a za vestavbu Nestbox Camper zaplatíte dalších 97 tisíc korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 998 cm3 |
Výkon | 131 kW (178 k) při 5 000 - 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 280 Nm při 1 350 - 4 200 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 570 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,3 s |
Maximální rychlost | 222 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 51 l |
Kola a pneumatiky | 225/45 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 297/1 822/1 557 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 450 l |