Hlavní obsah

Microlino není auto, ale budí větší pozornost než supersporty. Je ultramalé, ale přesto stojí jmění

Video: Honza Koubek

Máte stydlivou povahu? Tak to si nikdy nekupujte tohle auto. Na ulici si vás budou lidé fotit a pokaždé, když někde zastavíte, budou si chtít povídat. Ale upřímně - divíte se tomu?

Článek

Ani nazvedaný Mercedes třídy G, ani Bentley ve zlaté fólii nebo uřvané zářivě žluté lambo, nic nebudí na ulici takový rozruch jako tenhle prcek. Je elektrický, vyrábí se v Itálii, ale vlastní ho švýcarská firma - a to píšu především proto, že se mě za minulý týden hned několik lidí zeptalo, jestli je to bavorák. Není, ale dotyční mají moje uznání, protože Microlino skutečně vychází z myšlenky BMW Isetta, vyráběného v polovině padesátých let a dnes už téměř zapomenutého. Isetta byla produkt své doby, v poválečném Německu nebylo dost zákazníků, kteří by si mohli dovolit luxusní drahé BMW, a mnichovské značce tak reálně hrozil zánik. Isetta ji zachránila.

Microlino je také produkt své doby, ale jak už to tak s retro auty bývá, bere to trochu z druhé strany. Stejně jako Volkswagen New Beetle nebyl lidovým vozítkem, ale stylovější, méně praktickou, ale zato dražší obdobou Golfu, Microlino není laciná bublina pro lidi zmítané ekonomickou nejistotou. Je to moderní mini elektromobil do města, který těží z cool image a naprosto odlišné koncepce, než má cokoliv dalšího na trhu.

A abych nezapomněl, není to auto. Microlino patří do kategorie tzv. kapotovaných čtyřkolek, a když ho vybavíte omezovačem rychlosti na 45 km/h, může ho řídit mládež od 15 let. K jeho dalším zajímavostem patří, že je čtyřstopé, protože zadní náprava má o poznání užší rozchod, než ta přední - nakonec, stejně jako mívala Isetta. Zdědilo po ní také světlomety přimontované z vnější strany kabiny a také jediné dveře, které zároveň tvoří příď auta. Jenom se na rozdíl od starého bavoráku neotevírají i s volantem, ten zůstává v Microlinu pevně na svém místě.

Stejně jako je absolutně nezvyklé nasedání, tak je nezvyklá i jízda. Superkrátký rozvor znamená mrštnost veverky na kokainu, ale také zběsilé kolébání v podélném směru pokaždé, když přejíždíte třeba tramvajový pás nebo nedejbože zpomalovací pruh. Řízení i brzdy jsou bez posilovače, není tu stabilizace, takže pozor na mokru (a hlavně na těch kolejích) a připravte se na poměrně hlasité vytí elektromotoru, který máte přímo za zadkem. Na zvukovou izolaci tu příliš místa nezbývá.

Microlino je ve skutečnosti postavené velmi kvalitně a až překvapivě pečlivě a navzdory svým rozměrům umí být až ohromujícím způsobem praktické. Nelze ale zapomínat na to, že to prostě není automobil, a nemůžete ho tedy férově srovnávat třeba se Škodou Citigo. Zároveň je to ale malosériovka, a navíc vyráběná v Evropě, takže cena vás ohromí. Ale o tom už se dozvíte ve videu.

Načítám