Hlavní obsah

Říkají mu vajíčko, ale ve skutečnosti je Mercedes EQE efektivní sedan plný vychytávek. Designově časem možná dozraje

Foto: Ondřej Holas pro Mercedes-Benz ČR

Kdekdo říká, že tenhle benz vypadá jako vajíčko, ovšem aerodynamika je alfou i omegou EQE určující jeho design. Ale o co kontroverzněji tenhle sedan vypadá, o to víc je efektivní. Vyzkoušeli jsme, jak moc.

Článek

Mercedes EQE je vlastně třída E postavená na plně elektrické platformě EVA2, nicméně vyznačuje se spolu s vyšší třídou EQS především tím, že má vskutku jedinečný design. Ten se stal předmětem mnoha diskuzí a kontroverze, kdekdo vzhled těchto sedanů přirovnal k vajíčku.

Jistým spolupachatelem je mimo designérů samotných také aerodynamika, která nakonec vedla k zakulaceným tvarům. Ostatně když se podíváte třeba na vzhled Ioniqu 6 nebo Tesly Model 3/S, tak zjistíte, že rovněž nosí zakulacené křivky a svažující se linie.

Ostatně vypisovat slohy o designu nemá moc smysl, protože auto vidíte vy sami. Zmíníme jen 20palcové disky AMG opatřené aerodynamickými kryty za 27 225 Kč a AMG odtrhovou hranu víka kufru za 10 588 Kč.

Foto: Ondřej Holas pro Mercedes-Benz ČR

Design EQE je podřízen aerodynamice.

Oba prvky totiž aerodynamiku podporují. A jestli se ptáte, jak může kus materiálu trčící z víka kufru pomoci obtékání vzduchu okolo karoserie, tak vám prozradíme malé tajemství. U automobilové aerodynamiky zase není tolik důležité, jak vzduch na karoserii vstupuje, ale jak ji opouští. A ne vždy jsou nutné kulaté tvary, což dokazuje třeba hranatý Nissan GT-R R35.

Očekávaný pohodář

Podřízení aerodynamice občas znamená určitou ztrátu prostoru pro posádku, což u EQE částečně platí vzadu. Tam, ale i ve spalovací třídě E už není tolik místa, kolik byste na mercedes vyšší střední třídy očekávali.

V přední části je řidič opět obklopen palubní deskou, což způsobuje lehkou tíseň po pravé straně (pro řidiče), kde je široký centrální tunel navazující na zbytek možná až zbytečně mohutné desky, která je tímto uzpůsobena pro zástavbu sdružených displejů určených pro vyšší výbavu. Vlevo a nad hlavou je nicméně prostoru dostatek i pro lidi s výškou okolo 190 cm.

Továrním standardem je dvoudisplejové řešení, vertikálně orientovaný a zkosený infosystém nabízí zjednodušené rozhraní, jemuž může v rámci domovské obrazovky dominovat podrobná on-line mapa.

Foto: Ondřej Holas pro Mercedes-Benz ČR

Palubní deska je hodně mohutná, dominuje jí středový vertikálně orientovaný displej.

Ovládání funkcí je sice většinou dotykové a celkově příjemné, nicméně v Mercedesu nezapomněli ani na spodní lištu s fyzickými voliči třeba pro teplotu v kabině nebo rychlý přístup k nastavení vozu. A co je nejlepší? Vypnutí otravného upozornění na překročení načtené rychlosti pomocí jednoho stisku v levém horním rohu obrazovky.

Za zmínku stojí také navigace s živou dopravou a rozšířenou realitou pomocí čelní kamery, která vám promítne živý obraz dění před vámi a počítače virtuálně dokreslí šipky, kudy máte jet nebo kde odbočit. Ve spolupráci s dalším podrobným zobrazením na digitální přístrojovce jde rozhodně o užitečné navigátory.

Mimochodem kamera přijde vhod rovněž ve chvílích, kdy stojíte na světlech jako první. Namísto ohýbání se k semaforu se vám na displeji promítne reálný oddálený obraz, takže na světelné signály můžete reagovat prakticky bez pohybu hlavy.

Foto: Ondřej Holas pro Mercedes-Benz ČR

Ačkoli je exteriér svým způsobem kontroverzní, interiér už designově hraje na současnou „mercedesí“ notu.

Bezva jsou i nastavitelné nosiče nápojů, výkonná bezdrátová nabíječka mobilů, hluboký úložný prostor v loketce či úložný prostor ve středovém tunelu opatřený jisticí gumou. Ta se hodí například k tomu, aby vám menší věci typu propiska necestovaly sem tam.

Pochválíme rovněž vyhřívaná a ventilovaná sedadla, která jsou pohodlná na dlouhé trasy. V testované specifikaci sice neměly masážní funkci, ale program kinetika. Ten po dobu až 96 minut pohybuje částmi sedadel a procvičuje řidičovo i spolujezdcovo tělo. Ale to je něco - myšleno vysoký komfort sezení celkově - co u mercedesu berete jako samozřejmost.

Zatáčí jako sporťák

EQE se nabízí v několika variantách, my vyzkoušeli zadokolku s největší baterkou o využitelné kapacitě 96 kWh, papírovým dojezdem až 687 km a zrychlením z nuly na sto za 6,5 sekundy. Výrobce ji nazývá 350+, jejím srdcem je jeden elektromotor o výkonu 292 koní (vozy vyrobené od června 2025 dostanou 320 k a zrychlení 0–100 km/h za 6,1 s) a točivém momentu 565 Nm.

EQE nabízí několik režimů rekuperace, ovšem nám nejvíce vyhovuje vypnutá, která umožní 2,3tunovému sedanu s nízkým aerodynamickým koeficientem 0,22 (třeba takový Ioniq 6 má 0,21 a EQS / Model S dokonce 0,20) přejít do efektivní jízdy setrvačností kdykoli po uvolnění pedálu plynu.

Foto: Ondřej Holas pro Mercedes-Benz ČR

Díky efektivitě vůz zvládne na jedno nabití přes 500 km v reálných podmínkách.

Výsledkem pak je poměrně zajímavá spotřeba, a tedy i dojezd. Na letních dvacítkách 255/40 R20 a za více než 1 000 ujetých kilometrů jsme se dostali na slušných průměrných 17,1 kWh na sto (reálný dojezd 561 km). A to jsme s autem byli až ve Vídni, Olomouci, Svitavách, takže převážně jezdili po dálnicích a silnicích první třídy.

Příjemným parťákem na cesty, který za příplatek 52 938 Kč rozhodně stojí, je vzduchové odpružení nazývané Airmatic. Totiž i na nízkoprofilových dvacítkách na českých silnicích cestujete v příjemném pohodlí a spíše než jízdou bychom takové cestování mohli nazvat plavbou.

A našla se i jedna zajímavost, když jsme auto s 10% kapacitou akumulátoru přepnuli do nejúspornějšího režimu. Kromě omezení výkonu pohonné jednotky, klimatizace a komfortních funkcí systém z větší části zhasl středový displej (a nejspíš i omezil některé procesy, ale navigace stále běžela v budících), čímž jsme měli ušetřit další až 3 km dojezdu.

Foto: Ondřej Holas pro Mercedes-Benz ČR

Natáčecí zadní náprava a vzduchový podvozek jsou prvky, které stojí za zvážení při pořízení.

Dalším technicky impozantním prvkem za 39 325 Kč navíc je natáčecí zadní náprava do úhlu 10 stupňů, což je nejvíc, co Mercedes u svých vozů zatím nabízí. Při manipulaci s autem se pak tahle vychytávka v praxi projeví tak, že takřka pětimetrové EQE zatáčí jako malý sportovní hatchback.

Nadšeni z toho budete jednak v parkovacích garážích a také na okreskách, ovšem má to svoje ALE. Kromě samotného faktu, že vás to bude stát víc peněz, musíte přičíst i strach o disky. Příliš blízké parkování u obrubníku (ať už podélné nebo příčné) spojené s otáčením volantu může vyústit v to, že si zadní kolo jednoduše odřete, protože se natočením více přiblíží k překážce.

Trocha počtů

Hodí se zmínit také nabíjení, zejména to pomalé (AC). Standardně vůz přijíždí s palubní nabíječkou 11 kW, nicméně investice dalších 30 250 Kč přidá 22kW palubní nabíječku.

A tehdy už začne dávat smysl více využívat veřejné AC stanice za cenu 6 až 10 Kč za 1 kWh, namísto DC stanic za 12 a více Kč za 1 kWh. Třeba typicky když půjdete do kina nebo courat po nákupech.

Řečí konkrétních čísel s naší referenční jarní spotřebou 17,1 kWh jde pak o ježdění při domácím nabíjení (počítejme 6 Kč za 1 kWh) nebo AC nabíjení (6 až 10 Kč) za 102,6 až 171 Kč na 100 kilometrů. A to je slušný základ, který předežene nebo se srovná i s jinak úsporným dieselem třídy E jezdícím za 5 až 6 litrů na sto (165 až 198 Kč při ceně 33 Kč za litr nafty).

Pochopitelně jestli budete nabíjet draze, bude i provoz drahý, nicméně pak se vám elektromobil ekonomicky dlouhodobě zase tolik nevyplatí, pokud nemáte přístup k levnější elektřině (doma, v práci, AC stanice…).

Každopádně Mercedes-Benz EQE je vlastně efektivní sedan (ale lidé stejně radši jezdí SUV), který nabízí očekávané pohodlí vyšperkovatelné vzduchovým odpružením, kýžený německý „inženýring“ a pro leckoho diskutabilní design. Ten možná časem uzraje jako průkopník, když budou ostatní auta v budoucnosti vypadat obdobně. Ale také se může stát, že vůz zůstane „vajíčkem“ a kontroverzní designovou stopou historie stuttgartské značky.

Automobilka vozy nyní prodává ve výhodných edicích nazvaných Electric Art Edition. Základní zadokolka Mercedes-Benz EQE 300 tak stojí od 1 752 080 Kč, zatímco ta s prodlouženým dojezdem nazvaná 350+ od 1 858 560 Kč. Ve čtyřkolce se EQE 350 4MATIC prodává od 1 921 480 Kč, vrcholný kousek Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ začíná od 2 792 680 Kč, oboje opět ve výhodnější edici Electric Art.

Pro srovnání - Tesla Model S stojí od 2,78 milionu korun (jde o německou cenu 110 970 eur, česká nebyla v době tvorby článku dostupná), Audi A6 Sportback e-tron od 1 659 900 Kč, BMW i5 od 1 749 800 Kč, Volvo ES90 od 1 769 900 Kč nebo alternativně lidovější Volkswagen ID.7 se prodává od 1 349 900 Kč.

Technické údajeMercedes-Benz EQE 350+
Motor1× elektromotor
Výkon215 kW (292 k)
Točivý moment565 Nm
Převodovkajeden převod
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost2 340 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,5 s
Maximální rychlost210 km/h
Dojezdaž 687 km (až 663 km u test. vozu)
Kapacita baterievyužitelná 96 kWh
NabíjeníAC 11 kW (přípl. 22 kW), DC 170 kW
Kola a pneumatiky255/40 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 946/1 961/1 510 mm
Rozvor3 120 mm
Objem zavazadlového prostoru430 l
Načítám