Článek
I auta mají duši. Těžko se popisuje a nedá se kvantifikovat, ale jasně ji poznáte za volantem. Správným malým autem budete s úsměvem na rtech svištět městskými ulicemi, ryzí sporťák je zase radost prohánět po okreskách, skvělé kabrio vás přiměje sundat střechu a nasadit kulicha i v mrazech a povedené MPV vás přemluví neprodávat vaše ratolesti do otroctví, i když tak příšerně zlobí.
Nový Mercedes třídy C je zase rozený cestovatel. Našeptává vám, abyste otevřeli autoatl… ehm, Mapy.cz, zapíchli prst do displeje a vyrazili na cestu, ať je jakkoliv dlouhá a ať je na jejím konci cokoliv. Je prostě radost trávit hodiny za jeho volantem a polykat stovky kilometrů, užívat si jeho příjemně snadné řízení (doplněné sofistikovanými asistenčními systémy), špičkové odhlučnění (neruší vás zvuk motoru ani hluk z okolí) a ukázkově pohodlný podvozek (a to i na 18" kolech), který k duchu Mercedesu dokonale sedí.
Hodně pomáhá i to, jak příkladně vychovaný je čtyřválcový diesel pod kapotou, který neobtěžuje žádným nedůstojným rachtáním. Při jízdě si jen kultivovaně přede a výrazněji ho zaslechnete pouze pod plynem, ale bryskně řadící devítistupňový automat ho zase rychle umravní. Verze 220d je ta prostřední ze tří dostupných dvoulitrových čtyřválcových turbodieselů a také tou nejlepší (verze 200d je o 37 k a 60 Nm slabší a o 80 tisíc levnější, silnější 300d sice nabízí o 65 koní a 110 Nm víc, ale připlatíte si za ni masivních 207 tisíc) – síly má na rozdávání a dokáže okouzlit nízkou spotřebou: dálnice umí do šesti litrů a na okreskách to srazíte klidně pod pět, takže v tom v průměru budete za nějakých 5,5 l/100 km.
K ukázkové ekonomičnosti provozu přispívá propracovaná aerodynamika (třída C je sice stále tříprostorový sedan, ale pečlivě ohlazený a s propracovanými detaily, aby krájel vzduch co nejefektivněji), všechny spalovací motory (tři turbodiesely a čtyři turbobenziny spojené vždy s devítistupňovým automatem; v nabídce je navíc ještě plug-in hybridní varianta) jsou vybavené 48V mild-hybridním ústrojím, které při jízdě a brzdění sbírá elektřinu, kterou pak využívá pro napájení palubních systémů při čekání na semaforech s vypnutým motorem nebo jako podporu spalovacího motoru při akceleraci (dočasný boost 20 koní a 200 Nm).
Cestování na palubě je ale neobyčejně příjemné také díky propracovanému interiéru kopírujícímu propracovanou architekturu třídy S, akorát v light-verzi. Materiály jsou vysoce kvalitní a zpracování je skvělé, infotainment je chytrý (možná až moc, protože se v jeho hlubinách budete zprvu spíš topit, zvykat si budete muset i na dotykové ovládání na volantu), technika špičková (oblíbil jsem si přední kameru zaměřenou na světla semaforů, na něž z kokpitu občas těžko vidíte) a ambientní osvětlení patřičně náladové (tohle Mercedes opravdu umí). Připadáte si tu skoro jako v třídě S, která se při praní o dvě čísla srazila.
A to platí doslova, protože jestli má céčko nějakou slabinu, je to vnitřní prostor. Místa za volantem a hlavně na zadních sedadlech je tu prostě tak akorát (kufr se svými 455 litry je také spíše dostatečný, kombi nabízí objem o 35 litrů větší za příplatek 40 tisíc), žádné velké rozmazlování (což je třeba při srovnání se Superbem trochu zklamáním). Ale co naděláte, u prémiové konkurence to není o mnoho jiné – buď se s tím spokojíte, nebo musíte přestoupit do vyšší třídy.
Stísněnější interiér je však také to jediné, co se dá novému Mercedesu třídy C vytknout (no dobře, pár fajnšmektrů bude ještě postrádat šestiválce a fanoušci rychlosti opláčou konec osmiválce, který nahradí čtyřválcový plug-in hybrid). Jinak je to auto, které vás uspokojí užitnými vlastnostmi, přesvědčí zpracováním, zaujme komfortem a výbavou a okouzlí svým vyklidněným charakterem. Tohle auto je prostě osobnost!
Základní cena nového Mercedesu třídy C činí 1 061 170 Kč, za které pořídíte benzinovou verzi C 180 (170koňová přeplňovaná patnáctistovka), základní diesel C 200d stojí 1 137 400 Kč, testovaná C 220d začíná na částce 1 217 260 Kč. Silnější verze (C 220d a 300d, C 200 a C 300) pak můžete mít i s pohonem všech čtyř kol za příplatek 65 tisíc korun. Plug-in hybridní C 300e stojí 1 477 410 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu podél + 48V mild-hybrid |
Zdvihový objem | 1 992 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k) při 4 200 ot./min. |
Točivý moment | 440 Nm při 1 800–2 800 ot./min |
Převodovka | automatická, 9 stupňů |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 755 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,4 s |
Maximální rychlost | 242 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 66 l |
Kola a pneumatiky | 195/60 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 751/1 820/1 438 mm |
Rozvor | 2 865 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 455 l |