Hlavní obsah

Maserati Grecale Modena je praktické luxusní SUV, ve kterém se také krásně svezete na okreskách

Foto: Lukáš Kukla

Slavná italská automobilka Maserati naskočila na trend SUV před osmi lety, kdy představila model Levante. A nedávno do nabídky přidala druhé „es-ú-véčko“ Grecale.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

To je trochu menší než Levante, které se v březnu letošního roku přestalo vyrábět. Grecale na délku měří 4 847 milimetrů, široké je 1 979 mm a vysoké 1 667 mm. Rozvor dosahuje 2 901 mm. Levante délkou překonává pět metrů, dlouhé je 5 005 mm. Na šířku mu naměříme 1 981, na výšku 1 693 a mezi nápravami pak 3 004 mm.

Více nám ale se zařazením modelu Grecale pomůže porovnání například se Škodou Kodiaq nebo Volkswagenem Touareg, tedy SUV, která na silnicích potkáváme výrazně častěji než vozy značky Maserati.

Kodiaq v první generaci, té končící, na délku měří 4 699 mm a má 2 788mm rozvor, aktuální Touareg je dlouhý 4 878 milimetrů a má 2 899mm rozvor. K Volkswagenu má tedy Grecale rozměrově hodně blízko.

Já vím, já vím… Teď jsem na vás vychrlil spoustu čísel, ale zrovna v případě tohoto vozu, který asi neuvidíte na každém rohu, mi připadají důležitá. Grecale je každopádně docela velké auto a působí tak i naživo. Přitom ale nevypadá zavalitě, zvlášť z úhlů, kdy se na něj díváte přes přední partie. Ty totiž SUV dodávají vcelku sportovní výraz, na němž se podílejí hlavně zajímavě tvarované světlomety, výrazná, nízko posazená maska chladiče a dlouhá přední kapota, která se za poměrně nízkou přídí postupně zvedá k čelnímu sklu.

Zadní část pak už vypadá baculatěji, zejména kvůli svalnatým bokům, masivnímu C-sloupku a trochu protažené karoserii. Světla na tomto konci vozu dostala tvar bumerangu a jejich vzhled je inspirován slavným modelem 3200 GT z přelomu tisíciletí.

Prostorný a moderní

Velkorysé rozměry se projevují také v interiéru, který je jednoduše prostorný ve všech směrech. Zavazadelník pojme 535 litrů a přestože není příliš široký, věřím, že většinu potenciálních kupců velikostí a tvarem uspokojí. Navíc potěší praktickým elastickým úchytem, háčky na tašky nebo možností sklopit opěradla zadních sedadel přímo z kufru.

Foto: Lukáš Kukla

Zavazadlový prostor je velice slušný.

V kabině je na první pohled, na první dotek i na první „náčich“ znát, že sedíte ve voze prémiové značky. Testované provedení Modena nabízí spoustu kvalitní kůže, sportovně vyhlížející dekory a bohatou výbavu. Vyzdvihnout musím parádní sedadla, do dlaní krásně padnoucí volant a nádherně zpracovaná pádla manuálního řazení automatické převodovky, která pocházejí z vozů Alfa Romeo. Kromě samotného tvaru navíc okouzlí hezky mechanickým chodem při práci s nimi. Líbí se mi také otočný ovladač na volantu, který mění jízdní režimy.

Palubní deska je pojata vyloženě moderně. Za volantem se nachází digitální přístrojový panel, který k mé radosti působí velice přehledně (nabízí klasicky vyhlížející rozvržení ukazatelů), uprostřed pak zaujme panel se dvěma displeji umístěnými pod sebou. Horní slouží k ovládání infotainmentu, dolní pak umožňuje rychlý přístup k nejdůležitějším a nejpoužívanějším funkcím, například klimatizaci. A celé to funguje dobře.

Multimediální systém je logicky uspořádaný a přehledný, přestože nabízí spoustu nabídek a možností nastavení, ovládání přes spodní displej je docela intuitivní a promyšlené. Po krátkém seznámení s koncepcí jsem si vážně hodně rychle zvykl a nevybavuji si, že by mě během testu něco štvalo. Snad jen jedna věc - palubní elektronika by mohla být rychlejší, pravidelně jsem měl pocit, že reakce na dotyk trvají až moc dlouho. Není to nic vyloženě hrozného, ale prodleva tam prostě cítit je.

Foto: Lukáš Kukla

Ovládání spoléhá na řešení se dvěma dotykovými displeji.

Možná víc mi vadilo, že panel se dvěma obrazovkami je velice lesklý, takže v pylové sezoně stačilo na chvíli otevřít okna a brzy se nepříjemně zašpinil.

Čtyřválec s charakterem

Maserati model Grecale nabízí se zajímavou paletou motorizací, každá z nich dostala vlastní přídomek, většinou italský. A jak všichni víme, v italštině zní všechno tak nějak lépe. Posuďte sami - Grecale Folgore. Grecale Trofeo. Grecale Modena. Jen Grecale GT vypadá trochu nudně.

Verze Folgore představuje elektromobil s maximálním výkonem 410 kW, Trofeo pohání dvěma turbodmychadly přeplňovaný třílitrový šestiválec Nettuno o výkonu 390 kW, varianty Modena a GT spoléhají na „foukaný“ dvoulitrový čtyřválec. V případě základního GT dává 221 kW, v Modeně pak 243 kW. Diesel v nabídce chybí.

K nám se, jak už víte, dostalo provedení Modena. To kromě zmíněných 330 koní znamená také 450 newtonmetrů, maximální rychlost 240 km/h a schopnost akcelerovat z klidu na stovku za 5,3 sekundy. Už tyto údaje naznačují, že Grecale Modena není žádný louda.

Foto: Lukáš Kukla

Jízdní vlastnosti italského SUV jsou skvělé.

Čtyřválec skutečně s velkým a 1,9 tuny vážícím „es-ú-véčkem“ nemá mnoho práce, a když budete chtít, dovede s ním hezky zacvičit. Turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr vybavený mild-hybridní technologií však nepotěší jen „hrubou silou“, ale také svým charakterem. Motor se docela ochotně sbírá už z nízkých otáček (právě i díky drobné elektrické pomoci) a celkově působí sympaticky pružně, nejlepší představení ale předvádí, když ho chytnete pod krkem. Po důrazném dupnutí na plyn sice potřebuje trošičku času, aby se nadechl, ale pak je to radost a čtyřválec se hezky hrne do otáček.

Dvoulitr navíc pohladí zvukovým doprovodem, i na něm si v Maserati dali záležet. Čtyři koncovky výfuku přehrávají pestrý soundtrack složený například z bručení či pobublávání, který však, a to je pro mě osobně velmi důležité, není přehnaný a především zní naprosto přirozeně. Zvuk je prostě tak akorát, aby lidé okolo vás poznali, že neřídíte obyčejné SUV.

Výhrady nemám k práci osmistupňové dvouspojkové automatické převodovky, která dělá přesně, co má – řadí logicky, rychle a hladce.

Víc než SUV

Pohonné ústrojí tedy ve mně zanechalo skvělý dojem, přestože v paletě dostupných motorizací představuje spíše tu rozumnější volbu. Ještě větší překvapení mi ale Grecale přichystalo v oblasti jízdních vlastností. SUV od Maserati stojí na platformě Giorgio, kterou kdysi vyvinula Alfa Romeo, a v provedení Modena je standardně vybaveno adaptivními tlumiči.

Naladění podvozku je pozoruhodné. I v komfortním režimu je z Grecale cítit, že výrobce chtěl majitelům nabídnout především skvělou ovladatelnost a co nejvíc sportovního charakteru. Auto tak působí „utaženě“, takže nerovnosti pod koly neutají. A to navíc jezdí na 21palcových kolech obutých do pneumatik o rozměrech 255/40 R21 vpředu a 295/35 R21 vzadu. Není ale ani nepohodlné, na rozbité silnici nedrncá ani nebouchá a tlumiče skvěle drží karoserii v klidu. Vůz prostě jen decentním způsobem kopíruje povrch, takže víte, co se pod vaším pozadím zrovna děje.

Vyloženě skvěle ale Grecale funguje na okreskách a rychlejších silnicích. Na SUV je výborně vyvážené a zpoza volantu působí jako menší auto. Přední kola ochotně poslouchají pokyny řízení, které je na auto takové velikosti nezvykle strmé a citlivé, Grecale se lehce vrhá do zatáček a dokáže nečekaně hbitě měnit směr. V obloucích navíc těží z pohonu všech kol, který výrazně upřednostňuje zadní nápravu. A vy si tak můžete pomoci plynem, jímž ještě podpoříte skvělou stáčivost. Abych to shrnul, už dlouho jsem se ve velkém SUV tak hezky nesvezl.

Maserati Grecale mě vážně velice mile překvapilo. Samozřejmě jsem od vozu s trojzubcem na přídi očekával hodně, ale dostal jsem ještě víc. Tohle SUV má totiž charakter a je tak nějak svoje. Kromě skvělých jízdních vlastností mě potěšilo také pohonné ústrojí a prostorný, kvalitně zpracovaný a výborně vybavený interiér.

A spotřeba? Zázraky nečekejte, pohybuje se většinou ve dvouciferných číslech. Můj dlouhodobý průměr činil 12,2 l / 100 km, což mi ale na takový stroj nepřijde vyloženě špatné.

Maserati Grecale Modena startuje na částce 75 400 eur bez DPH, což je v přepočtu a po připočtení DPH 2 256 650 Kč. Testovaný kousek s příplatkovou výbavou vychází na 2 705 560 Kč – jde o cenu s DPH.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, zážehový, přeplňovaný turbodmychadlem
Zdvihový objem1 995 cm3
Výkon243 kW (330 k) při 5 750 ot./min.
Točivý moment450 Nm při 2 000 - 4 000 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 895 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,3 s
Maximální rychlost240 km/h
Spotřeba (kombinace)8,8 - 9,3 l/100 km
Objem palivové nádrže64 l
Kola a pneumatiky255/40 R21 vpředu, 295/35 R21 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)4 847/1 979/1 667 mm
Rozvor2 901 mm
Objem zavazadlového prostoru535 l
Načítám