Hlavní obsah

Malý premiant: Kompaktní Lexus LBX mají kupovat davy, ale dokáže ospravedlnit vyšší cenu?

Video: Honza Koubek

Jediná značka, která dokáže zákazníkům úspěšně prodávat malá auta za prémiové ceny, je dlouhodobě MINI. O kompaktní prémiové vozy se několikrát pokoušelo Audi, se střídavým úspěchem, ale jinak nový Lexus LBX příliš konkurence mít nebude.

Článek

Nabízí se samozřejmě námitka, že pokud v dané kategorii nejsou skoro žádná auta, možná to bude proto, že je lidé nekupují. Přijít s takovýmto automobilem v době, kdy se celý svět obává ekonomické krize a zákazníci obracejí v ruce každou stokorunu, chce skutečně velkou odvahu. Je ale třeba uznat, že Lexus se v tomto případě rozhodně nesnaží z lidí tahat peníze tím, že by jim nabídl jen trochu lépe očalouněný Yaris Cross s jinou maskou (a ano, teď narážím na Toyotu iQ a z ní postavený Aston Martin Cygnet). Lexus LBX sice stejně jako Toyota Yaris Cross používá platformu TNGA-B a má i podobný hybridní pohonný systém, ale obě auta byla vyvíjena zvlášť a je to na nich znát.

Lexus má například o 20 mm delší rozvor, úplně jinak naladěný podvozek, tříválcový motor dostal vyvažovací hřídel, elektrická část hybridního systému je silnější, akumulátor má jiné chemické složení a vyšší kapacitu, zkrátka to jsou dvě různá, naprosto svébytná auta. A jestliže o Yarisu Cross jsem už nejednou řekl, že patří ve své kategorii rozhodně k těm lépe naladěným a řidičsky příjemným autům, o LBX to platí ještě víc. Lexusu se podařilo z kompaktního vozu vydolovat auru skutečně prémiového produktu. Jemnější motor, spousta zvukové i protivibrační izolace, solidní materiály, to všechno se podílí na snaze poskytnout posádce dojem, že jede v pravém Lexusu. A ta snaha z větší části vychází.

Jediné, co bych na LBX maličko zkritizoval, je snaha o jakousi částečně sportovní jízdu. Podvozek je tuhý, aby se auto v zatáčkách nenaklánělo, bylo sebejisté a mrštné. To sice vychází, ale za cenu tužšího odpružení, které občas posádce zaklepe hlavami a nedovolí automobilu, aby se na méně kvalitní silnici uklidnil. Je to škoda, protože ony mírně sportovní vlastnosti zároveň nikdy nemůžete úplně využít. Pohonný systém je totiž sice skvěle naladěný, ale o sportovnosti jako by nikdy ani neslyšel. Je určený na něco jiného - na klidnou, jemnou a úspornou jízdu, což se mu daří naprosto špičkově. Škoda, že odpružení tomu trochu víc neodpovídá.

Lexus LBX bude model pro movité zákazníky, z nichž mnozí už budou před domem mít některý z větších modelů značky. Důležitá zpráva je, že se v LBX nebudou cítit nijak ošizeně. Interiér je na první pohled a bez debat prémiový, čalounění je sice z umělé kůže, ale laik by to naprosto neřekl a také ostatní materiály působí zcela přesvědčivě. Vzadu není zrovna moc místa, ale v této kategorii se to dá očekávat, naopak zavazadlový prostor mi přišel praktický celkem nadprůměrně. Ano, Lexus LBX není levná záležitost, pokud se trochu rozvášníte s výbavou, můžete snadno skončit s cenou, za kterou byste pořídili dvě Toyoty Yaris Cross, ale tak už to v prémiovém sektoru chodí. Nezbývá než počkat, zda to tentokrát zákazníky zaujme. Co dalšího se mi na Lexusu LBX líbilo a co jsem kritizoval, uvidíte ve videu.

Načítám