Článek
Koncept externě nabíjitelných hybridů vypadá na papíře hodně výhodně - krátké trasy nebo popojíždění po městě vůz zvládne na elektřinu, delší cesty pak obstará především motor spalující fosilní palivo. Jenže praxe občas tak radostná nebývá – třeba kvůli značně omezenému elektrickému dojezdu.
Lexus RX 450h+ ale patří mezi plug-in hybridy, u kterých toto řešení pohonu může některým zákazníkům, samozřejmě těm, kteří mají možnost auto pravidelně nabíjet, dávat velký smysl.
Pohonné ústrojí verze 450h+ tvoří 2,5litrový zážehový čtyřválec o výkonu 136 kW a dva elektromotory. Každý z nich pohání jinou nápravu - přední má na starost elektromotor o výkonu 134 kW, zadní má 40 kW. Systémový výkon dosahuje 227 kW, tedy 309 koní, a vše doplňuje planetová převodovka e-CVT.
Více než 70 kilometrů na elektřinu?
Ale pojďme se nejprve podívat na jízdu na elektřinu, schopnost, která má být velkou předností plug-in hybridních automobilů. RX 450h+ spoléhá na solidně velkou baterii (uložená je v podlaze, takže neovlivňuje zavazadlový prostor) o kapacitě 18,1 kWh, díky níž má toto SUV podle oficiálních údajů výrobce na elektřinu ujet až 65 kilometrů. To zní dobře, jenže… Mně se povedlo na jedno nabití urazit dokonce 73,5 kilometru!
Větší část z této porce se uskutečnila v Praze, zhruba třetina pak v příměstském provozu v okolí hlavního města. Jasně, bylo teplo a panovaly ideální klimatické podmínky, ale více než 70 kilometrů mě naplnilo optimismem, že by Lexus RX 450h+ mohl dokázat obsloužit denní potřeby mnoha řidičů právě jen na elektřinu. Večer pak stačí vůz připojit k nabíječce, přes noc doplnit energii a druhý den zase využívat „šťávu“ z baterie. Lexus mimochodem zvládá až 6,6kW dobíjení a umí nabíjet „z nuly na sto“ nejrychleji za dvě a půl hodiny.
Jako elektromobil Lexus RX 450h+ působí sympaticky, je tichý, působí docela svižně, především v městském provozu, a jízda je příjemně plynulá a hladká.
Další možnost, jak vůz využívat, představuje hybridní režim. Aktivovat si ho můžete sami, samočinně se pak sepne ve chvíli, kdy si auto vyhodnotí, že v baterii už není dostatek energie pro elektrický mód. Neznamená to však, že by akumulátor byl zcela vybitý, Lexus si totiž nechává rezervu právě pro hybridní režim. V něm si tok energií vůz řídí sám podle potřeby. A pokud to jde, neváhá spalovací motor odpojit, aby šetřil palivo – typicky v situacích, kdy není potřeba síla čtyřválce.
Musím říct, že plug-in hybridní ústrojí v RX 450h+ působí velice sladěně a přepínání mezi jednotlivými pohony probíhá jemně. Často si ani nevšimnete, že Lexus zapojil (nebo odpojil) spalovací motor.
Čtyřválec se zvlášť při nízkém zatížení projevuje kultivovaně, teprve při důraznější akceleraci se ozve monotónní hučení motoru vyhnaného do vyšších otáček. Jde o typický projev ústrojí s touto převodovkou. V RX 450h+ je sice velice dobře utlumen, takže nepůsobí vyloženě rušivě, ale všimnete si.
Dočasné decentní hučení navíc vyvažuje solidní dynamika, kterou kombinace všech tří motorů nabízí. Více než 2,1 tuny vážící SUV akceleruje příjemně ochotně a pružně, takže zvládne pohotově a bezpečně předjíždět, problémy nemá ani v levém pruhu na dálnici – i německé.
A spotřeba? S tou to jako u všech plug-in hybridů není jednoduché, žíznivost ovlivňuje pravidelnost nabíjení. Čím častěji se vůz bude moci spolehnout na nabitou baterii, tím méně pustí ke slovu spalovací motor. Každopádně ve chvíli, kdy bylo v akumulátoru tak málo elektřiny, že auto už odmítlo aktivovat elektrický režim a fungovalo jako klasický hybrid, ukazoval palubní počítač po několika stovkách kilometrů v kombinovaném provozu (včetně dálnice) průměr 7,8/100 km.
Lexus, jak má být
Značku Lexus si dlouhodobě spojuji s prvotřídním komfortem, perfektním zpracováním a prémiově působícím interiérem. RX 450h+ tohle všechno nabízí.
Na silnici se chová způsobně, je krásně pohodlné a ohromí úžasně odhlučněnou kabinou. Jakmile za sebou zabouchnete dveře, jako by svět okolo skoro přestal existovat. Plug-in hybridní SUV také moc hezky filtruje nedokonalosti povrchu pod koly, jen zcela výjimečně do kabiny pronikne nějaký ruch způsobený trefením výmolu nebo přejezdu rozbitého úseku.
Lexus ale nepůsobí vyměkle nebo přehnaně houpavě, do zatáček se skládá docela ochotně a slušně si poradí i s ostrými změnami směru – minimálně na skoro 4,9 metru dlouhé a více než 2,1 těžké „esúvéčko“. Sportovní projev ale samozřejmě nečekejte, vůz je skutečně naladěn hlavně „do komfortu“. Platí to o řízení i podvozku.
Vyloženě nádherný je za mě interiér, zvlášť v testovaném nejdražším provedení Luxury, které nabízí nejen bohatou výbavu, ale také hodnotné materiály, skvěle vypadající detaily nebo třeba povedená sedadla či výborný audiosystém.
Dobrá je i ergonomie. Aktuální generace RX sice v kabině nemá mnoho tlačítek a ovládání většiny funkcí obstarává dotykový displej infotainmentu, protože však obrazovka nabízí 14palcovou úhlopříčku, poskytuje současně obrovskou „pracovní plochu“, jejíž součástí je samostatný „panel“ nastavení klimatizace. Ten zahrnuje také otočné ovladače pro regulaci teploty.
Infotainment navíc umožňuje dostat se rychle do nabídky často používaných funkcí, což také ovládání usnadňuje. V menu si například můžete snadno vypnout upozornění na překročení rychlostního limitu (které tu je stejně jako v jiných vozech občas nepřesné a často otravné) nebo udržování v jízdním pruhu.
Špatný není ani samotný infotainment. Uměl bych si sice představit lepší využití obrovské plochy displeje, ale alespoň je vcelku přehledný (i když až poté, co si ho důkladně „prolezete“), funguje příjemně svižně a potěší bohatou konektivitou. Příliš mi neseděly dotykové plochy na volantu, klasická tlačítka by podle mě byla lepší.
Co vytknout nemám vnitřnímu prostoru, místa je dostatek na obou řadách sedadel. Zavazadelník pobere 612 litrů, má praktický tvar a pochválit musím možnost sklopit opěradla zadních sedaček tlačítky přímo z kufru.
Lexus RX 450h+ představuje hodně příjemné auto, v němž jsem upřímně rád trávil čas na cestách. Je pohodlný, kultivovaný, docela svižný i úsporný a potěší prémiově zpracovaným a prostorným interiérem. Navíc přidává solidní dojezd na elektřinu, což pro zákazníky, kteří mají možnost pravidelně nabíjet, může být zajímavý benefit.
Cenově je přitom plug-in hybridní 450h+ uprostřed nabídky motorizací modelu RX. Základ představuje hybridní verze 350h, která ve výbavě Comfort začíná na 1 790 000 Kč, následuje náš externě nabíjitelný hybrid 450h+ startující na 2 090 000 Kč (opět Comfort) a na vrcholu pak najdeme variantu 500h, hybrid s přeplňovaným čtyřválcem a maximálním systémovým výkonem 273 kW (371 k). Ten je k dispozici až s výbavou F Sport za 2 530 000 Kč. Testované plug-in hybridní RX 450h+ s nejvyšší výbavou Luxury stojí 2 590 000 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, zážehový + 2 elektromotory |
Zdvihový objem | 2 487 cm3 |
Výkon | 136 kW (185 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 227 Nm při 3 600 - 3 700 ot./min. |
Elektromotor | 134 kW (182 k) a 240 Nm (přední), 40 kW (54 k) a 121 Nm (zadní) |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 227 kW (309 k) |
Převodovka | e-CVT |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 110 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,5 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 1,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Kapacita baterie | 18,1 kWh |
Elektrický dojezd | až 65 km |
Nabíjení | AC 6,6 kW |
Kola a pneumatiky | 235/50 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 890/1 929/1 695 mm |
Rozvor | 2 850 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 612 l |