Hlavní obsah

Loučení s dlouhodobým Renaultem Megane: Velmi schopný elektromobil srazila do kolen až tuhá zima

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Elektrický Megane dělal naší redakci společnost přes půl roku. Zažili jsme prosluněné letní víkendy, ale i „klendru“ hluboko pod bodem mrazu. Zatímco o prázdninách exceloval, během zimy se hodně natrápil.

Článek

Pokud nás čtete pravidelně, určitě vaší pozornosti neunikají dlouhodobé testy. Před časem jsme do flotily přivítali české Auto roku – Mercedes-Benz třídy E v kombíku a s plug-in hybridním pohonem. Mezitím se loučíme s dlouhodobákem čistě elektrickým. Klíčky (tedy vlastně kartu) od Renaultu Megane vracíme po půlroční štaci a patnácti tisících kilometrech. To už je slušná porce pro ucelení názoru a posbírání důležitých informací.

Ještě před závěrečným textem malá rekapitulace. První díl dlouhodobého testu jsme věnovali představení vozu, úvodním zkušenostem a letní spotřebě, která nás mile překvapila. Samostatný článek si zasloužilo multimediální prostředí auta, které je prošpikované digitalizací, online funkcemi a vestavěnými službami od Googlu. A nedávno jsme s odstupem času bilancovali klíčové klady a zápory tohoto elektromobilu. Teď přichází čas na loučení definitivní.

Ach, ty mrazy…

Podrobným představením techniky vás znovu zdržovat nebudu, všechno důležité najdete v prvním díle. Jen připomenu, že Megane spoléhá na jediný 220koňový elektromotor roztáčející přední kola. Baterie v podlaze má kapacitu 60 kWh a slibuje dojezd 450 kilometrů.

Překvapivě nejde jen o laboratorní čísla, ale porci, na kterou se dá v létě skutečně dosáhnout. Megane totiž pluje okreskami s odběrem 13 až 15 kWh / 100 km, ke dvaceti kilowatthodinám se spotřeba zvýší až při konstantní dálniční rychlosti. To pořád znamená slušnou porci 300 dálničních kilometrů, v praxi jde o jeden z nejúspornějších elektromobilů na trhu.

Vše vpředu

Technickým základem Meganu je platforma CMF-EV, jejíž součástí je velmi tenká 110mm baterie s kapacitou 60 kWh. Díky baterce v podlaze kleslo těžiště vozu proti spalovací variantě o 90 milimetrů. Renault vsadil na rozložení „vše vpředu“ s elektromotorem na přední nápravě, a tedy pohonem předních kol. Pod kapotou je výkonná elektronika a palubní nabíječka, proto dobíjecí konektor najdeme v předním blatníku.

Foto: Renault ČR / Tomáš Devera

Elektrický Megane disponuje rychlonabíjením s výkonem 130 kW. Za zmínku však stojí i pomalejší AC nabíjení, které ve standardu nemá výkon 11 kW jako většina konkurentů, ale rovnou dvojnásobek.

Jenže přišel leden a s ním třaskavá zima, která přinesla i u nás ve východočeské nížině teploty klidně deset až patnáct stupňů pod nulou. Zima na elektromobily nemá dobrý vliv všeobecně, Megane je však na toto období obzvlášť citlivý. Najednou se apetit lehce pod 20 kWh / 100 km ustálil jen při běžných městských přesunech, na dálnici rostl klidně k pětadvaceti kilowatthodinám. Zatímco v létě vás časté dobíjení trápit nemuselo, s reálným zimním dojezdem 240 až 300 km jste o pravidelných zastávkách museli přemýšlet mnohem častěji.

Se zimou souvisí ještě jedna nehezká zkušenost – nerychlé rychlonabíjení. Znovu se bavíme o jednom z mrazivých lednových dnů u nabíječky s výkonem 150 kW (Megane slibuje až 130 kW). Ač mělo být dobití z deseti na osmdesát procent otázkou nižších desítek minut, u stojanu jsem strávil skoro dvě hodiny. Rychlonabíječka totiž ne a ne šťouchat do baterie výkonem vyšším než 22 kW.

Foto: Lukáš Kukla

Hezké počasí a české okresky, tam se Megane E-Tech cítí jako ryba ve vodě.

Chápu, extrémní počasí, baterie nemusela být ideálně zahřátá (předehřev lze aktivovat tak, že nabíječku zadáte coby cílovou destinaci v navigaci)… Přesto šlo o nemilou zkušenost. Když se situace ani po dvaceti minutách nezlepšila, rozhodl jsem se vůz odpojit a nabíjet jej na pomalejším AC stojanu vedle. Dobíjecí výkon zůstal shodných 22 kW, ale získaná energie byla násobně levnější.

Takové čachry jsou však jednorázovou záležitostí. Stačí o trochu příjemnější podmínky a maximální dobíjecí výkon Meganu se klidně šplhá k deklarovaným 130 kW. Špička dobíjení sice nemá dlouhého trvání (dostanete se na ni od nuly do zhruba čtvrtiny baterie), v půlce ale pořád dobíjíte slušnými 75 kW, dynamika nabíjení razantně klesá až od osmdesáti procent výše.

Prima auto

Ale pojďme na kladné stránky. Ať už Megane řídíte v jakémkoliv ročním období, bude vás bavit. Rovných 220 koní a 300 newtonmetrů, to už je porce, která i s 1,7tunový vozem dokáže slušně zacvičit. Ale nezapomínejte, že elektromotor je vpředu a roztáčí přední kola. Na vlhkém či zasněženém asfaltu je tedy třeba pracovat s plynem citlivě, aby se kola neprotáčela.

Ruku v ruce s mrštností jde i solidní jízdní komfort. Megane má navzdory obouvaným dvacítkám pohodlný podvozek, skvělé odhlučnění a v neposlední řadě solidně naladěné asistenční systémy. V jízdním pruhu vás vede s naprostou přesností bez trhavých pohybů, stále však vyžaduje ruce na volantu.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Renault rezignoval na vývoj vlastního infotainmentu, spolehl se na systém dodaný Googlem. O to více píle mohl věnovat výběru materiálů a zpracování kabiny, obojí se chlubí prvotřídní kvalitou.

Rodina se rozrůstá

Megane je s délkou 4,2 metru kompaktním vozem, což je znát hlavně na zadních sedačkách. Ty jsou vhodné spíš pro děti a dorost, dospělí se sem posadí v zájmu vlastního zdraví jen na krátké přesuny. Zavazadlový prostor s objemem 389 litrů není příliš dlouhý, ale dost hluboký na to, aby se sem vešel i dětský kočárek.

Dobrou zprávou pro fanoušky Renaultu je, že rodina francouzských elektromobilů se neustále rozrůstá. Komu by Megane nestačil, může sáhnout po praktičtějším Scenicu s větší baterií a dojezdem až 625 km, který si od porotců COTY dokonce vysloužil titul evropského Auta roku. Přidávají se však i menší elektromobily, horkou novinkou je reinkarnovaný Renault 5, který slibuje příznivější cenovku. Výhledově se představí také nová generace elektrického Twinga.

Foto: Renault

Scenic se liší designem, prostorem i vyspělejší technikou. Není přitom o tolik dražší.

Pod milionem

Příznivější ceny potřebují dnešní elektromobily jako sůl. Megane E-Tech stál ještě nedávno skoro milion a čtvrt. Dnes jej sice pořídíte za sympatičtější sumu 990 000 Kč, ale pořád to není žádná láce. A odskok schopnějšího Scenicu už není takový, jeho ceník startuje na částce 1 085 000 Kč.

Elektrický Megane je pohodlný, mrštný a digitálními funkcemi napěchovaný vůz. Méně místa na zadních sedačkách lze vzhledem k velikosti půdorysu pochopit, větším omezením jsou však spotřeba a dojezd v zimních měsících. Škoda, protože v opačném letním extrému patří elektrický Renault k nejlepším svého druhu. Současným majitelům tedy přejme méně třaskavé zimy, těm potenciálním zase rychlé rozhodování, aby nepropásli aktuální cenovou akci!

Technické údajeRenault Megane E-Tech
Motorsynchronní elektromotor
Výkon160 kW (220 k)
Točivý moment300 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 711 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,5 s
Maximální rychlost160 km/h
Dojezdaž 450 km
Kapacita baterie60 kWh
NabíjeníDC 130 kW, AC 22 kW
Kola a pneumatiky215/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 200/1 768/1 505 mm
Rozvor2 685 mm
Objem zavazadlového prostoru389 l
Ceníkprosinec 2023
Cena od990 000 Kč
Cena v testované výbavě od1 065 000 Kč
Načítám