Článek
V nabídce jsou u nás tři verze páté generace Lexusu RX. Základní RX 350h, plug-in hybridní RX 450h+ i špičková RX 500h F-Sport mají všechny shodný motor. Někdejší vidlicový šestiválec byl nahrazen přeplňovaným čtyřválcem o objemu 2,4 litru, který je efektivnější a úspornější. V nejsilnější variantě spolupracuje se dvěma elektromotory a celkový výkon systému je 371 koní a točivý moment 552 Nm.
Jistě, existují silnější SUVčka, namátkou Porsche Cayenne nebo Range Rover Sport umí i výrazně vyšší hodnoty, ale Lexus RX si nedělá ambice s nimi soupeřit. A především, jeho výkon je víc než dostatečný. Pružné zrychlení z 80 na 110 km/h za 3,8 sekundy se dá srovnat třeba i s Maserati Levante. Zvuk motoru je v kabině podpořen syntetickou složkou z reproduktorů, ale pouze decentně. Navíc skutečně připomíná šestiválec a drtivou většinu lidí vůbec nenapadne, že neslyší přímo jen motor (na rozdíl od některých nepodařených pokusů jiných automobilek).
To ale není to nejdůležitější. Ve snaze vylepšit sportovní projev motoru totiž v Lexusu zahodili e-CVT převodovku s plynule měnitelným převodem, která je s hybridními systémy japonské automobilky spjata téměř nerozlučně, a místo ní do auta implantovali klasický šestistupňový automat. Řekněme si na rovinu, že ani automat není extra sportovní záležitost, ale řadí pěkně, auto je s ním svižné a zmizelo nepřirozené variátorové kolísání otáček. Škoda jen, že když už si automobilka dala tu práci s novou převodovkou, mohla ji také opatřit skutečným manuálním řazením. To, které v autě je, vás poslouchá jen napůl a občas si podřadí i bez pokynu.
Pátá generace RX stojí na platformě TNGA-K, má o 60 mm delší rozvor, takže uvnitř je trochu víc místa. Především je ale uvnitř pohodlí, prvotřídní materiály a bezchybná dílenská kvalita, jak se na Lexus sluší a patří. Snad jen škoda, že zmizel ovládací touchpad pro infotainment systém. Všechno už je třeba ovládat jen přes dotykový displej, který je ale dost velký, a řidiči s kratšíma rukama na něj nemusí dobře dosáhnout. Zvláštní jsou také vnitřní kliky dveří, jež fungují obráceně, než byste čekali.
Pochválit je třeba také naladění podvozku, které se ve srovnání s minulými generacemi posunulo opravdu hodně vpřed. Ale to už si poslechněte ve videu.