Článek
Všechny prémiové automobilky se sice chlubí použitím pouze těch nejkvalitnějších materiálů, špičkovým inženýrstvím, precizním zpracováním a nekompromisním citem pro detail, ale v přístupu Lexusu cítíte až obsesi při honbě za naprostou dokonalostí.
Perfektní ukázkou je čalounění a dekorace interiéru, které jsou mistrovským dílem tradičního japonského řemeslného umění. Ručně broušené sklo Kikiro doplněné ručně skládanou Alcantarou jste mohli vidět u minulého testovaného LS. Tentokrát si můžete prohlédnout nové čalounění Nishijin & Haku (ve čtvrti Nišidžin japonského města Kjóto vznikají tradiční brokáty, tedy hedvábná tkanina s plastickým vzorováním původně vyráběná pro japonskou aristokracii; technika Haku vychází z tradičního řemesla starého přes 400 let, kdy se kovová fólie zpracuje na tloušťku dosahující pouze jednoho až dvou mikrometrů).
Výsledek je protkán černou a stříbrnou (proužky kovové folie) do organických vzorů, jejichž předobrazem byly vlny třpytící se v měsíčním světle. Tento netradičně „flekatý“ vzor pak doplňují dekory z masivního jasanového dřeva s otevřenými póry mořenými do černa, aby co nejvíce vynikla výrazná textura v ostrém kontrastu s podkladovou vrstvou ze stříbrného kovu, odhalenou díky speciálnímu procesu řezání laserem. Fascinující, že?
A přesně takovou péči o detail cítíte z celého auta, zvlášť po nedávné modernizaci, která byla až absurdně pečlivá. S interiérem inspirovaným měsíčním třpytem je propojen nový stříbrný lak Lunar Silver, jenž dodává tvarům karoserie ještě větší plasticitu díky hře světla a stínu. Ke zhuštění laku do vrstvy o tloušťce pouhý jeden mikrometr byla využita i ultrazvuková technologie – částice hliníku obsažené v laku jsou více zhuštěny a zároveň vykazují rovnoměrnější pokrytí v zájmu naprosto bezchybné povrchové úpravy s leskem připomínajícím zrcadlo.
Pod stejně přísný drobnohled se dostalo i hybridní pohonné ústrojí, kde se posilovala elektrická část (baterie i elektromotor) pro větší rozsah pomoci spalovacímu motoru a ladila jejich vzájemná souhra pro co nejhladší jízdu a nejefektivnější spolupráci. Vylepšovaly se i jízdní vlastnosti, a to nejen naladěním adaptivních tlumičů a změnou tuhosti stabilizátorů, ale také snížením tuhosti bočnice pneumatik nebo úpravou výplně sedadel pro komfortnější sezení za volantem a příjemnější překonávání dlouhých vzdáleností.
Díky tomu se vám z LS skutečně nebude chtít vystupovat ani po stovkách kilometrů projetých na jeden zátah. Auto vás doslova hýčká pohodlnou a tichou jízdou, uvnitř vytváří poklidnou atmosféru vhodnou k relaxaci po náročném byznysovém dni – zvlášť, pokud si ji vychutnáváte ze zadního polohovatelného ředitelského křesla, které si můžete sklopit skoro do polohy ležmo a nechat se nerušeně unášet krajinou snů.
Pokud ale sedíte za volantem, modernizované LS vás potěší vylepšeným infotainmentem, který už vám nebude tolik pít krev – nově jeho 12,3“ displej podporuje dotykové ovládání (nešikovný touchpad zůstává, není však už jedinou možností), a přestože nemá lepší grafiku nebo chytřejší rozložení menu, dostal už aspoň samostatná tlačítka nastavení výhřevu a dalších funkcí sedadel (mysleli byste, že je to standard, ale dosud u LS nebyl). Navíc tu jsou pořád skvěle promyšlená řešení jako schránka pod loketní opěrkou otevíratelná na obě strany nebo řešení snadného vystupování, které nejen že odsune volant (nahoru a k palubní desce) a posune sedačku vzad, ale také ji zvedne výš, takže nebudete tolik myslet na pořízení SUV.
Ani všechna tato chytrá řešení, precizní vylepšení a nenápadná umělecká díla nedělají z LS vládce segmentu, na to je pojetí Lexusu stále příliš svébytné a v jistých oblastech mírně nedotažené (infotainment stále není srovnatelný s konkurencí, hybridní pohon v tomto pojetí nemusí vyhovovat všem), ale vynahradí vám to svou osobitou odlišností a působivou okázalostí – kolegové z byznysu na golfovém srazu budou zírat, čím jste to přijeli, a až jim budete vyprávět o výrobních procesech detailů, budou žasnout. Lexus LS je prostě silný zážitek, který je potřeba zažít na vlastní kůži, abyste ho pochopili a ocenili…
Další změnou je, že Lexus LS pořídíte již pouze v hybridní verzi (klasický benzin zmizel z nabídky). Jeho základní cena 2 900 000 Kč zní sice ambiciózně, ale za své peníze dostanete rovnou velmi rozsáhlou výbavu a prodloužený rozvor (za obojí byste u konkurence tučně připláceli).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový šestiválec uložený vpředu podél + elektromotor |
Zdvihový objem | 3 456 cm3 |
Výkon | 220 kW (299 k) při 6 600 ot./min. |
Točivý moment | 350 Nm při 5 100 ot./min. |
Elektromotor | 132 kW (177 k) a 300 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 264 kW (359 k) |
Převodovka | automatická, 10 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 270 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,5 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 9,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 82 l |
Kola a pneumatiky | 245/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 235/1 900/1 460 mm |
Rozvor | 3 125 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 480 l |