Článek
Porsche Cayenne, Ferrari Purosangue, Lamborghini Urus… Když se výrobce primárně (super)sportovních vozů pustí do kategorie SUV, vyslouží si od kovaných příznivců spršku kritiky. Jenže jsou to právě sportovně-užitkové vozy, které mnohým automobilkám rapidně zvyšují prodeje a spokojenost finančního oddělení. A právě díky nim pak mohou vznikat i tolik populární placaté specialitky.
Nikdo přitom neříká, že parametry takového SUV nemohou být brutální. Dnes testované Lamborghini Urus Performante je posazeno na absolutním vrcholu a svými dynamickými schopnostmi vypráší leckterého sportovního konkurenta. Ale k tomu se dostaneme…
Působivá stavebnice
Baby Mansory, lego pro pořádné chlapy… Přezdívek si kousek, který jsme měli možnost na pár dní otestovat, vysloužil několik. A minimálně tyto dvě jsou vlastně trefné. Lambo Urus opravdu vypadá jako zvětšená stavebnice – hranatá, členitá a pořádně naštvaná. Díky tomu vzbudí pozornost i v docela všedním bílém lakování Bianco Monocerus. Při konfiguraci někdo přihodil ještě červené brzdové třmeny a 23" kola, která však v černém laku působí o něco menším dojmem.
Na díla společnosti Mansory pak nechávají vzpomenout hlavně karbonové prvky napříč karoserií. Z uhlíkových vláken je tvořena celá kapota, střecha, zadní spoiler, prahy či koncovky výfukového systému. Lambo se i díky tomu chlubí úsporou hmotnosti, která se zredukovala o necelých padesát kilogramů. To může znít úsměvně, vzhledem k tomu, že největší lambo váží 2 150 kg, přesto to stačilo na titul nejrychlejšího produkčního SUV na Pikes Peak. Urus Performante slavnou trasu pokořil v čase 10:32,064 s. Potlesk!
Hovoří k vám kapitán
Po prvním usednutí dovnitř máte pocit, že snad ani nesedíte v autě, ale pilotní kabině. Jen se podívejte na středovou konzolu plnou nejrůznějších tlačítek, páček a přepínačů. Urus Performante chce být efektní a dělá to skvěle. Ale ne, vážně je to automobil, uvědomuju si, když v ruce svírám volant potažený Alcantarou. Tou se v kabině rozhodně nešetřilo, najdeme ji také na celé přístrojové desce či v obložení dveří.
I tady jsou prvky zhotovené z karbonu, třešničku na dortu představují červené detaily jako pásy či kliky dveří. Interiér má punc sportovního luxusu, který dle mě sráží jediná drobnost. Když si jdu v testosteronovém rauši navolit ostrý sportovní mód, asi bych se chtěl dotýkat něčeho jiného než vcelku laciné plastové páčky na středové konzole.
Naopak výtečné jsou sedačky. Tuhé, z příjemného materiálu a se slušným bočním vedením. Přesto pořád pohodlné i na dlouhých cestách. A protože je sezení poctivě tvarované i vzadu, jako v bavlnce se tu budou cítit všichni cestující. Zejména v momentě, kdy řidič sešlápne plynový pedál až k podlaze…
Vzhledem k tvarům karoserie není slušná prostornost uvnitř příliš velkým překvapením. Dokonce i vzadu se člověk s výškou 185 cm posadí s velkou rezervou před koleny i nad hlavou, aniž by jej nějak omezovala zkosená střecha ve stylu kupé. A ještě jedna milá drobnost. Za poslední dobu jsem testoval nespočet SUV či kombíků, ale nepamatuju, kdy naposledy se mi dětská sedačka instalovala tak snadno. Urus má vzadu slušný vstupní prostor a hlavně skvěle přístupné Isofixy. Plusové body pro lambo, celá řada rodinných aut by se mohla učit.
Zvučně a zběsile
Dietní kúra není jedinou výsadou provedení Performante, posílil i čtyřlitrový osmiválec pod kapotou. Ten má tady ďábelských 666 koní a 850 newtonmetrů točivého momentu. Stovku pokoří za 3,3 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 306 km/h. Že to zní brutálně? Úplně stejné je to naživo! Sešlápnete plynový pedál až k podlaze, abyste překonali zhruba půlsekundovou prodlevu a poté přišpendleni k sedadlu vyrážíte vpřed. Zatímco se svět kolem vás rozmazává, do okolí naštvaně odplivává výfuková soustava. Wow efekt je obrovský, zvuk výtečný a hormony štěstí stříkají všemi směry.
Jeden by skoro zapomněl, že sedí v autě kategorie SUV, čemuž ostatně pomáhá celá řada berliček. Standardně má Urus adaptivní vzduchový podvozek, aktivní stabilizátory či pohon všech kol s vektorováním točivého momentu, který přenáší až 87 procent síly na zadní kola. Řádné zastavení zase obstará soustava největších v sérii dodávaných karbon-keramických brzd.
Performante je ještě přísnější – podvozek se snížil o dvacet milimetrů, rozchod kol je širší o milimetrů šestnáct. A třeba dodatečný spoiler vzadu zvyšuje přítlak zadní části o osmatřicet procent.
Urus Performante jezdí mimořádně skvěle nejen na poměry své kategorie. Karoserie se nikterak nenaklání a široké pneumatiky (vyvinuté firmou Pirelli speciálně pro tento model) vnímají pokyny volantem zřetelně. Nicméně… Fyziku nespočet technologických řešení dokáže poohnout, ale ne zcela ošálit. Nasadíte-li bezhlavé tempo, počítejte, že skoro 2,2tunová strojovna nemění směr tak ochotně a může vzdorovat nedotáčivostí.
Samotné naladění podvozku si však zaslouží vyzdvihnout. Ve všech jízdních režimech je tuhý, v ostrých módech však víte o sebemenších nerovnostech, zatímco komfortní nastavení dělá z auta vlastně docela pohodlné SUV na dlouhé vzdálenosti či městské cestování. V takovém případě se dá jezdit lehce nad tabulkovými 14,1 l / 100 km. Spíše ale počítejte s odběrem o dva až pět litrů vyšším. Ano, snadno se může stát, že osmiválec slupne 85litrovou nádrž na posezení.
Český ceník byste na stránkách Lamborghini hledali marně, částky pro našince se přepočítávají z eur. Urus Performante startuje na sumě 5 370 000 Kč, to je ale teprve začátek. Když se rozvášníte s příplatkovými položkami, nemusí vám stačit ani šest milionů. Je to hodně? Ano. Musí vás to trápit? Ani ne. Kvóta nejnabroušenějších urusů pro český trh je v zásadě vyprodána.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový osmiválec, twin-turbo |
Zdvihový objem | 3996 cm3 |
Výkon | 490 kW (666 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 850 Nm při 2 300 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 150 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 3,3 s |
Maximální rychlost | 306 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 14,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 85 l |
Kola a pneumatiky | 285/35 ZR23 vpředu, 325/30 ZR23 vzadu |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 137/2 026/1 618 mm |
Rozvor | 3 006 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 616 l |