Článek
Koncepční předvoj Toyoty RAV4 se ukázal už v roce 1989 na autosalonu v Tokiu, nicméně až v roce 1994 spatřila světlo světa produkční verze, spadající do novátorského segmentu crossoverů. Víte, toho času byly off-roady poměrně velké (drahé) a kompaktních SUV čtyřkolek se zvýšenou světlou výškou jako šafránu.
Vůz se obchodně ujal, čímž jeho cesta k výslunní nabrala na otáčkách. Vznikly také různé karosářské varianty, elektromobily, avšak ve finále se nejvíce prosadily hybridní pohony. A na těch má Toyota většinově postavenou svoji současnou modelovou řadu.
Nahlédneme-li do statistik Svazu dovozců automobilů, které zaznamenávají první registrace vozidel u nás, můžeme zabrousit až do evidovaných začátků od roku 2004. Tam se dozvíme, že RAV4 se toho času umístila v první polovině segmentu SUV a terénní, což jí vydrželo až do roku 2006, kdy vystoupala na konec první pětky nejúspěšnějších.
Následující roky u nás byly pro vozidlo prodejně kolísavé, avšak nepropadlo se v žebříčku pod horní polovinu. Ještě lepší umístění pak nastalo v období od roku 2018, kdy došlo ke změně segmentace a RAV4 přistála do početné třídy SUV-C, kde je třeba obchodně silný Karoq, Kodiaq či Tucson.
Za poslední čtyři roky však tato Toyota patří mezi TOP 10 bestsellerů (z aktuálně 87) mezi všemi céčkovými sportovně-užitkovými vozy v Česku.
Modla jménem kufr
Objem kufru je důležitý, obzvláště u dražších SUV, která si obvykle kupujete pro každodenní užití. Takový univerzál už musí plnit i funkci rodinného korábu, takže jsou kladeny nároky nejen na místo uvnitř, ale rovněž na objem kufru. Takže jak si RAV4 oproti nejbližším rivalům stojí?
Model | Objem kufru |
---|---|
Toyota RAV4 | 580 l |
Škoda Kodiaq | 835 l |
Škoda Karoq | až 588 l |
Volkswagen Tiguan | 615 l |
Volkswagen Tiguan Allspace | 760 l |
Ford Kuga | až 590 l |
Peugeot 5008 | 702 l |
Peugeot 3008 | až 591 l |
Mazda CX-5 | 522 l |
Hyundai Tucson | až 616 l |
Jeep Compass | 438 l |
Přímá konkurence
Vybírat mezi céčkovými SUV patří k poměrně náročným úkolům, jelikož rivalita mezi jednotlivými modely je obrovská. Jedním z faktorů však může být cena a základní výbava, nicméně to už vyžaduje trochu bádání. Nebojte, prošli jsme ceníky RAV4 a jejích konkurentů za vás.
Toyota RAV4
Japonské SUV se v základu za 854 900 Kč (modelový rok 2022 za 814 900 Kč) prodává s pohonem předních kol a benzinovým dvoulitrem o výkonu 173 koní, který spolupracuje s šestirychlostním manuálem. Standardní výbava Active pak nabídne zajímavé položky, jenž zahrnují například automatickou klimu, palubní počítač, led lampy, 17palcové plecháče, multimediální systém 10,3", adaptivní tempomat a rozšířený balík bezpečnostních asistentů. Hybridní varianty jsou poté součástí dražších specifikací.
Škoda Kodiaq
Přestože je Škoda Kodiaq o kousek větší než RAV4, začíná na podobných penězích (863 900 Kč), avšak s motorem 1,5 TSI 150 koní a manuálním šestikvaltem. V základu dostanete třeba diodové lampy, několik bezpečnostních asistentů, 17palcové liťáky, startování tlačítkem, parkovací senzory vpředu a vzadu, tempomat, základní infosystém 8", automatickou klimatizaci nebo přípravu pro tažné zařízení.
Hyundai Tucson
Menší Tucson za startovních 559 990 Kč sází na přeplňovanou benzinovou šestnáctistovku o 150 koních, pohon předních kol a na šestirychlostní manuál. Standardní výbava pak zahrnuje např. 17palcové ocelové disky, základní balíček asistentů, manuální klimu, tempomat, parkovací kamera, multimediální systém 8" nebo sadu čtyř zimních pneu.
Peugeot 5008
Rodinný koráb Peugeot 5008 za 785 000 Kč přijíždí vybavený přeplňovanou benzinovou dvanáctistovkou (130 koní) a šestistupňovým manuálem. Z hlediska zajímavé výbavy se pak můžete těšit na základní balík bezpečnostních asistentů, tempomat, infosystém 8", hliníková kola 17", couvací kameru, digitální přístrojový štít, LED lampy, automatickou klimu nebo na bezklíčové startování.
Mazda CX-5
Za 734 100 Kč dostanete základní Mazdu CX-5 vybavenou dvoulitrovým benzinem o výkonu 165 koní a šestirychlostním manuálem. Kromě 17palcových ocelových kol nabídne standardní provedení LED světlomety, klimatizaci, senzor vlhkosti, pár bezpečnostních asistentů, tempomat nebo rádio na MP3 s dotykovým displejem.
Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku. Kvůli objektivitě jsme vynechali akční limitované ceníky/edice, které mohou nabízet lepší ceny než zde uvedené.
Výzkumníci spolehlivosti
Německá společnost TÜV pravidelně monitoruje vybrané modely automobilů a primárně zkoumá jejich spolehlivost. Veškerá za rok nasbíraná data sesumíruje a aktualizuje dřívější statistiky rozdělené podle stáří vozidel. Aktuální report 2022 hlídá Toyotu RAV4 a vybrané dobové konkurenty z hlediska procent vozů potýkajících se s vážnými závadami a zaznamenává i dosažené průměrné kilometrové nájezdy.
Stáří vozů 2–3 roky | Procent vozů potýkajících se s vážnými závadami | Průměrný kilometrový nájezd |
---|---|---|
Toyota RAV4 | 3,3 % | 43 000 km |
Škoda Karoq | 3,4 % | 43 000 km |
Hyundai Tucson | 5,4 % | 38 000 km |
Volkswagen Tiguan | 4,0 % | 49 000 km |
Nissan Qashqai | 4,0 % | 36 000 km |
Mazda CX-5 | 4,9 % | 41 000 km |
Ford Kuga | 6,5 % | 42 000 km |
Stáří vozů 6–7 let | Procent vozů potýkajících se s vážnými závadami | Průměrný kilometrový nájezd |
---|---|---|
Toyota RAV4 | 6,5 % | 92 000 km |
Škoda Yeti | 11,8 % | 89 000 km |
Hyundai ix35 | 14,7 % | 86 000 km |
Volkswagen Tiguan | 17,2 % | 91 000 km |
Nissan Qashqai | 12,7 % | 85 000 km |
Mazda CX-5 | 9,4 % | 100 000 km |
Ford Kuga | 9,8 % | 94 000 km |
Stáří vozů 10–11 let | Procent vozů potýkajících se s vážnými závadami | Průměrný kilometrový nájezd |
---|---|---|
Toyota RAV4 | 16,4 % | 126 000 km |
Škoda Yeti | 17,5 % | 129 000 km |
Hyundai ix35 | 19,9 % | 132 000 km |
Volkswagen Tiguan | 22,3 % | 138 000 km |
Nissan Qashqai | 29,7 % | 133 000 km |
Ford Kuga | 22,6 % | 150 000 km |
Z druhé ruky
Auta z druhé ruky, použitá auta, ojetá auta. Těmito výrazy se pochopitelně značí automobily po jednom nebo více majitelích, které jsou obvykle cenově dostupnější než modely zcela nové, kolikrát generačně daleko mladší.
Každopádně se detailněji podíváme, za kolik korun se RAV4 prodává na trhu s ojetinami. Nabídneme vám cenové rozsahy a také srovnání s finanční náročností za pořízení konkurenčních vozidel. Jako zdroj použijeme populární tuzemský inzertní server Sauto.cz.
Roky výroby 2018–2016 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Toyota RAV4 | 440 000 Kč až 730 000 Kč |
Škoda Kodiaq | 480 000 Kč až 970 000 Kč |
Hyundai Tucson | 330 000 Kč až 670 000 Kč |
Volkswagen Tiguan | 395 000 Kč až 890 000 Kč |
Nissan Qashqai | 299 000 Kč až 500 000 Kč |
Mazda CX-5 | 369 000 Kč až 730 000 Kč |
Ford Kuga | 330 000 Kč až 650 000 Kč |
Roky výroby 2013–2010 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Toyota RAV4 | 210 000 Kč až 410 000 Kč |
Škoda Yeti | 100 000 Kč až 369 000 Kč |
Hyundai ix35 | 175 000 Kč až 340 000 Kč |
Volkswagen Tiguan | 195 000 Kč až 425 000 Kč |
Nissan Qashqai | 150 000 Kč až 280 000 Kč |
Mazda CX-5 | 230 000 Kč až 390 000 Kč |
Ford Kuga | 163 000 Kč až 360 000 Kč |
Roky výroby 2005–2007 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Toyota RAV4 | 95 000 Kč až 230 000 Kč |
Hyundai Tucson | 70 000 Kč až 169 000 Kč |
Volkswagen Tiguan | 178 000 Kč až 209 000 Kč |
Nissan Qashqai | 110 000 Kč až 200 000 Kč |
Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, nepojízdné kusy, skladové vozy, kabriolety, vraky, případně výrazně upravené modely. Zdrojovým informačním serverem byl modernizovaný automobilový portál Sauto.cz.
Hybridy válí
Současnou RAV4 můžete vídat zejména s namodralým logem Toyoty, které značí hybridní pohon. Ten je v podstatě nosným prvkem značky a láká řadu zájemců ze stran firem i jednotlivců. Není to rovněž tak dávno, co Toyota uvedla plug-in hybridní RAV4, z níž vychází i SUV Suzuki Across.
Popularita hybridních modelů je docela na místě, jelikož za sice vyšší vstupní investici získáte úspornější provoz, protože HEV RAV4 jezdí za šest litrů benzinu na sto a nepotřebuje externí zdroj napájení.
Největším tahounem hybridů je rovněž konstrukční jednoduchost reprezentovaná i planetovou převodovkou e-CVT, která sice na první pohled může působit složitě, ale v dlouhodobé praxi šlape spolehlivě jako švýcary.
RAV4 si navíc vloni připsala titul nejprodávanějšího SUV světa, čímž doplnila Toyotu Corollu, která se dlouhodobě honosí nálepkou nejprodávanějšího automobilu světa. A hádejte, jaká že automobilka je největší na světě? Dle tržeb i prodaných vozů opět Toyota. A to je, vážení, skutečně fenomenální.