Článek
Psal se rok 1975 a světlo světa spatřila malá a poněkud hranatá Fiesta, jejíž modré a oválné logo jasně signalizovalo, do jaké rodiny čerstvě představená novinka patří. Uběhlo 47 let a už sedmá generace prošla takovou modernizací, o níž se původnímu modelu asi ani nesnilo.
Zapátráme-li ve statistikách Svazu dovozců automobilů, které ukazují první registrace vozidel v Česku od roku 2004, zjistíme, že se Fiesta držela až do roku 2017 v první patnáctce. Nejlepší léta tedy byla 2004 (4. místo z 25), 2010 (3/35), 2013 (3/32), 2014 (2/32), 2015 (2/30), 2016 (2/30), 2017 (4/28). Vloni vůz skončil na 13. pozici z 22 a letos si zatím drží desátkou příčku z dvaceti možných.
Mezi aktuální vážné rivaly vozu pak patří například Citroën C3, Hyundai i20, Mazda2, Opel Corsa, Renault Clio, Seat Ibiza, Dacia Sandero, Škoda Fabia, Toyota Yaris a Volkswagen Polo. Inu samá zvučná jména, viďte?
Objem dělá dojem
Je to tak, opět se podíváme Fiestě a jejím konkurentům do kufru, abychom zjistili, kdo ze jmenovaných jej má největší.
Model | Objem kufru |
---|---|
Mazda2 | 255 litrů |
Toyota Yaris | 286 litrů |
Citroën C3 | 300 litrů |
Nissan Micra | 300 litrů |
Opel Corsa | 309 litrů |
Ford Fiesta | 311 litrů |
Renault Clio | 318 litrů |
Dacia Sandero | 328 litrů |
Volkswagen Polo | 351 litrů |
Hyundai i20 | 352 litrů |
Seat Ibiza | 355 litrů |
Škoda Fabia | 380 litrů |
Rivalové až na krev
U malých aut to mají výrobci těžké, neb je zde velký tlak na vyvážený poměr ceny a užitné hodnoty. Dokonce i nároky na prostornost či výbavu rostou, proto není divu, že se konkurenti snaží ostošest. Fiesta to ve svém segmentu tedy skutečně nemá lehké.
Ford Fiesta
Mezi hlavní výbavové prvky omlazené Fiesty patří diodová světla s automatickou aktivací, manuální klima, 8palcový multimediální systém, barevný palubní počítač, tempomat, přední elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, asistent pro jízdu v pruzích a 15palcové plecháče. Motorovým standardem je pak zážehový tříválec 1,1 litru (75 koní) spárovaný s pětikvaltem. A cena? Od 370 tisíc korun.
Hyundai i20
Kompaktní dvacítka vyráběná v Turecku přijíždí na 15palcových ocelových discích, vybavená např. hlídačem jízdních pruhů, palubním počítačem, předními el. okny, el. ovládanými zrcátky, tempomatem, světelným senzorem a čtyřmi zimními pneu navíc. Klima či audio v základu chybí, nabízí se až od druhého výbavového stupně, nicméně pokud vám základ se zážehovým čtyřválcem 1,2 litru (84 koní) a pětikvaltem stačí, nachystejte si 290 tisíc korun.
Škoda Fabia
Za 340 tisíc se základní Fabia prodává s litrovým atmosférickým tříválcem (80 koní) a pětirychlostním manuálem. Pokud jde o standardní výbavu, tak se lze těšit na 15palcová ocelová kola, diodové lampy vpředu, mlhovky, palubní počítač, přední okna v elektrice, manuální klimu, 6,5“ infosystém, hlídače jízdních pruhů, světelný senzor, el. ovládaná zrcátka a na tradiční Škodovácké vychytávky typu deštník ve dveřích nebo škrabka na led ve víčku nádrže.
Renault Clio
Francouzský konkurent za 335 tisíc nabízí jako základní pohonnou jednotku zážehový litrový tříválec o výkonu 67 koní a k tomu pětirychlostní manuál. Co se týče bezpříplatkové výbavy, tak tam se bavíme o diodových lampách, manuální klimatizaci, multimediálním systému 7“, hlídači jízdních pruhů, 16palcových plecháčích, tempomatu, elektricky ovládaných oknech vpředu, palubním počítači, elektricky ovládaných zpětných zrcátkách nebo o světelném senzoru.
Toyota Yaris
Populární Yaris se v základu prodává s litrovým tříválcem o výkonu 72 koní, spárovaným s pětirychlostním manuálem. Za 360 tisíc pak ještě dostanete třeba elektricky ovládaná přední okna i zpětná zrcátka, manuální klimu, zadní diodové lampy, 15palcové plechy, palubní počítač, multimediální 7“ systém, asistenta jízdních pruhů, samočinné přepínání světel, adaptivní (!) tempomat nebo senzor světla.
Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku. Kvůli objektivitě jsme vynechali akční limitované ceníky/edice, které mohou nabízet lepší ceny než zde uvedené.
Letité držáky
Německý TÜV dlouhodobě monitoruje vybrané modely, zkoumá jejich spolehlivost a pak veškerá data sesumíruje do každoročního reportu. Ten letošní nám opět ukáže Fiestu a její hlavní konkurenty z hlediska procent vozů potýkajících se s vážnými závadami a jejich průměrné kilometrové nájezdy.
Stáří vozů 2–3 roky | ||
---|---|---|
Ford Fiesta | 3,7 % | 34 000 km |
Toyota Yaris | 3,3 % | 30 000 km |
Volkswagen Polo | 3,4 % | 32 000 km |
Mazda2 | 3,8 % | 31 000 km |
Hyundai i20 | 4,2 % | 34 000 km |
Škoda Fabia | 4,6 % | 36 000 km |
Nissan Micra | 5,1 % | 30 000 km |
Renault Clio | 5,2 % | 32 000 km |
Dacia Sandero | 7,5 % | 33 000 km |
Stáří vozů 6–7 let | ||
---|---|---|
Ford Fiesta | 12,7 % | 75 000 km |
Toyota Yaris | 10,0 % | 68 000 km |
Volkswagen Polo | 11,9 % | 74 000 km |
Mazda2 | 7,4 % | 65 000 km |
Hyundai i20 | 18,0 % | 71 000 km |
Škoda Fabia | 13,2 % | 80 000 km |
Nissan Micra | 14,0 % | 60 000 km |
Renault Clio | 13,2 % | 75 000 km |
Dacia Sandero | 18,1 % | 78 000 km |
Stáří vozů 10–11 let | ||
---|---|---|
Ford Fiesta | 23,9 % | 109 000 km |
Toyota Yaris | 21,0 % | 105 000 km |
Volkswagen Polo | 19,9 % | 107 000 km |
Mazda2 | 22,7 % | 103 000 km |
Hyundai i20 | 25,7 % | 102 000 km |
Škoda Fabia | 23,4 % | 112 000 km |
Nissan Micra | 28,5 % | 100 000 km |
Renault Clio | 31,3 % | 107 000 km |
Dacia Sandero | 33,5 % | 105 000 km |
Bazarová volba
Někdy nová auta prostě nejsou anebo jsou moc drahá, to známe asi všichni. Naštěstí tu máme ještě další trh, který zahrnuje vozy z druhé ruky, takzvané ojetiny. Jde sice o nepěkné slovíčko, nicméně pod jeho rouškou se může kolikrát nacházet slušný kup, případně slušná vražda. Tedy jak na tom jsou secondhandové Fiesty a její vybraní soupeři? To prozradí inzertní server Sauto.cz.
Roky výroby 2018–2016 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Ford Fiesta | 175 000 Kč až 350 000 Kč |
Hyundai i20 | 165 000 Kč až 310 000 Kč |
Renault Clio | 180 000 Kč až 300 000 Kč |
Toyota Yaris | 235 000 Kč až 360 000 Kč |
Škoda Fabia | 145 000 Kč až 380 000 Kč |
Nissan Micra | 150 000 Kč až 275 000 Kč |
Dacia Sandero | 155 000 Kč až 280 000 Kč |
Roky výroby 2013–2010 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Ford Fiesta | 85 000 Kč až 193 000 Kč |
Hyundai i20 | 70 000 Kč až 180 000 Kč |
Renault Clio | 55 000 Kč až 190 000 Kč |
Toyota Yaris | 95 000 Kč až 230 000 Kč |
Škoda Fabia | 50 000 Kč až 200 000 Kč |
Nissan Micra | 90 000 Kč až 152 000 Kč |
Dacia Sandero | 70 000 Kč až 190 000 Kč |
Roky výroby 2005–2007 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Ford Fiesta | 33 000 Kč až 80 000 Kč |
Hyundai Getz | 28 000 Kč až 75 000 Kč |
Renault Clio | 29 000 Kč až 99 000 Kč |
Toyota Yaris | 40 000 Kč až 145 000 Kč |
Škoda Fabia | 21 000 Kč až 140 000 Kč |
Nissan Micra | 45 000 Kč až 75 000 Kč |
Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, nepojízdné kusy, skladové vozy, kabriolety, vraky, případně výrazně upravené modely. Zdrojovým informačním serverem byl modernizovaný automobilový portál Sauto.cz.
Nesnadná sezona
Fiesta rozhodně nemá na růžích ustláno, zejména co se týče Česka, protože zde dlouhodobě v segmentu malých vozů kraluje Fabie, cenově jsou zase zajímaví Jihokorejci a Rumuni, neotřesitelnou pozici má taktéž Toyota, což Ford celkově staví do obtížné pozice.
Ani s posledním faceliftem kompaktního hatchbacku nepřišla žádná velká revoluce a rovněž nevěříme, že by prodeje nějak rapidně zvýšila velmi povedená sportovní varianta ST. Na druhou stranu je modrý ovál poměrně silnou globální značkou, takže je možné, že jeho Fiesta přežije vyšší nároky na bezpečnost, plánované emisní srážky, flotilové pokuty a další unijní kratochvíle.
Prozatím i pro sedmou modernizovanou generaci Fiesty platí, že se stále drží ducha svého 47letého původce, který byl solidním autem pro obyčejné lidi. Rozdíl je jen v tom, že dnes má kompaktní fordka s atraktivním jménem daleko více vážných rivalů, rovněž bojujících o přízeň peněženek běžných spotřebitelů.