Článek
Suzuki Vitara se ve formě kompaktního off-roadu představilo už v roce 1988 a na trhu vydrželo celých deset let, než bylo nahrazeno druhou generací pojmenovanou Grand Vitara, dostupnou rovněž v prodlouženém provedení XL7. Třetí generace se od roku 2005 vyznačovala zachovaným titulem Grand a samonosnou karoserií vyztuženou pomocným rámem.
Teprve až čtvrtá generace, debutující v roce 2014, zařadila Vitaru ke kompaktním SUV, kde se model nachází dodnes. V roce 2018 vůz dosáhl dalšího milníku, a to decentního faceliftu a 30letého výročí.
Dnes se píše rok 2022, čtvrtá generace Vitary je stále v nabídce a v Česku si už od roku 2016 drží status nejprodávanějšího modelu značky Suzuki. Ale co konkurence? Na to nám odpoví statistiky Svazu dovozců automobilů, které počínaje rokem 2004 evidují první registrace vozů na našem území.
První registrace
Hned v prvních sledovaných letech na tom Grand Vitara nebyla nijak špatně, neb se v roce 2004 umístila na hezkém třetím místě v obrovském segmentu nazvaném SUV a terénní vozy. V roce 2006 vůz svoji třídu dokonce vedl a až do roku 2009 se držel v první desítce, nicméně mezi léty 2010 až 2014 začal ztrácet a postupně se propadal až hluboko do druhé poloviny žebříčku.
Jenže v roce 2015 do tuzemské hry vstoupila dnes dobře známá kompaktní Vitara, která naopak vystoupala až do první desítky. V roce 2018 se začaly SUV segmenty dělit a naše stálice zaparkovala v kompaktní třídě B, kde se rovnou usadila na bronzové pozici. Předloni a vloni se pak vůz udržel na devátém místě.
Objem kufru
Jako tradičně se podíváme na objemy zavazadelníků analyzované Vitary a jejích konkurentů ze segmentu kompaktních SUV. On totiž kloudný kufr je pro nás Čechy obzvláště důležitý, jsme zkrátka zaměřeni na praktičnost.
Model | Objem |
---|---|
Suzuki Vitara | 362 l |
Citroën C3 Aircross | 410 l |
Ford Puma | 456 l + 81 l |
Honda HR-V | 335 l |
Hyundai Kona | 374 l |
Jeep Renegade | 351 l |
Nissan Juke | 422 l |
Peugeot 2008 | 434 l |
Renault Captur | 404–536 l |
Seat Arona | 400 l |
Toyota C-HR | 377 l |
Konkurence
Přestože konkurence Vitary není tak početná, jelikož máme ve třídě SUV-B cirka 23 vozů, jde o to víc o vážnější rivaly, kteří kolikrát nabízí za rozumné peníze hodně muziky. Jenže co zkoušené Suzuki, které je cenově spíše výše? Čím se může pochlubit?
Suzuki Vitara
Ve standardu se malé SUV s cenou od 473 900 Kč prodává s pohonem předních kol, šestirychlostním manuálem a s přeplňovanou mild-hybridní čtrnáctistovkou o výkonu 129 koní. V rámci sériové výbavy tu pak najdete například centrální zamykání s dálkou, elektrické ovládání předních oken, automatickou klimu, diodové lampy, mlhovky, elektrická zrcátka, palubní počítač a 16palcové plecháče.
Citroën C3 Aircross
SUV citrónek začínající od 399 900 Kč má v základu tříválcovou dvanáctistovku naladěnou na 110 koní a mechanicky ovládaný šestikvalt. Ve standardu očekávejte palubní počítač, tempomat, centrál s dálkou, čtení značek, přední okna v elektrice, zrcátka v elektrice, diodové lampy, autorádio a 16palcové ocelové disky. Klima v základu není, tu dostanete spolu s dalšími prvky až ve vyšším výbavovém stupni za 444 900 Kč.
Ford Puma
Cena 491 900 Kč, litrový mild-hybridní tříválec o výkonu 125 koní a šestirychlostní manuál k tomu – to je základ Fordu Puma. Bezpříplatková výbava obsahuje například 17palcové plecháče, diodové lampy, tempomat, zadní parkovací senzory, všechna okna v elektrice, elektrická zrcátka, manuální klimu, navigaci, multimediální centrum, centrál s dálkou nebo loketní opěrku.
Hyundai Kona
Pod kapotou základní Kony od 409 990 Kč figuruje litrový tříválec o výkonu 120 koní, který spolupracuje s šestirychlostním manuálem. Základní výbava? Tak například ocelové disky R16, halogenové lampy, okna i zrcátka v elektrice, centrál s dálkou, manuální klimatizace, tempomat, palubní počítač, zadní parkovací kamera, loketní opěrka či multimediální systém.
Renault Captur
Renault Captur stojí v základu 440 000 Kč, má litrový tříválec s turbem naladěný na 91 koní a manuální šestistupňovou převodovku. Z výbavy se lze těšit na diodové lampy, systém čtení značek, tempomat, multimediální systém, palubní počítač, elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, manuální klimu, loketní opěrku, 17palcové plechy, centrál s dálkou nebo na všechna boční okna v elektrice.
Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice, které mohou nabízet lepší ceny než zde uvedené.
Ojetiny
Auta z druhé ruky jsou oblíbená zejména kvůli jejich cenové dostupnosti, jelikož se obvykle prodávají za menší peníze než ta nová. Podíváme se tedy, jak si Grand Vitara a Vitara drží své ceny na poli ojetin a rovněž je porovnáme s konkurencí.
Roky výroby 2016–2018 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Suzuki Vitara | 295 000 Kč až 520 000 Kč |
Peugeot 2008 | 240 000 Kč až 420 000 Kč |
Renault Captur | 225 000 Kč až 416 000 Kč |
Nissan Juke | 235 000 Kč až 420 000 Kč |
Citroën C3 Aircross | 320 000 Kč až 385 000 Kč |
Roky výroby 2010–2013 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Suzuki Grand Vitara | 208 000 Kč až 255 000 Kč |
Škoda Yeti | 120 000 Kč až 345 000 Kč |
Mitsubishi ASX | 153 000 Kč až 285 000 Kč |
Ford Kuga | 204 000 Kč až 385 000 Kč |
Hyundai iX35 | 165 000 Kč až 350 000 Kč |
KIA Sportage | 200 000 Kč až 375 000 Kč |
Roky výroby 2005–2008 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Suzuki Grand Vitara | 98 000 Kč až 200 000 Kč |
Ford Kuga | 170 000 Kč až 225 000 Kč |
Hyundai Tucson | 75 000 Kč až 155 000 Kč |
KIA Sportage | 90 000 Kč až 160 000 Kč |
Citroën C-Crosser | 125 000 Kč až 165 000 Kč |
Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, nepojízdné kusy, skladové vozy, kabriolety, vraky, případně výrazně upravené modely. Zdrojovým informačním serverem byl modernizovaný automobilový portál Sauto.cz.
Spolehlivost
Díky statistikám TÜV Report 2022 nabízíme nejčerstvější přehled o tom, jak moc se daný model kazí, nebo naopak nekazí. Publikovaná data tedy zobrazují procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy. Vzhledem k transformaci, jakou Vitara prošla (2014), se zaměříme jen na poslední roky, kdy je vůz řazen do segmentu SUV-B.
Stáří vozů 2 až 3 roky | ||
---|---|---|
Suzuki Vitara | 3,2 % | 36 000 km |
Renault Captur | 3,1 % | 29 000 km |
Seat Arona | 3,2 % | 31 000 km |
Nissan Juke | 4,5 % | 31 000 km |
Peugeot 2008 | 5,7 % | 34 000 km |
Opel Mokka | 3,0 % | 33 000 km |
Stáří vozů 4 až 5 let | ||
---|---|---|
Suzuki Vitara | 5,5 % | 62 000 km |
Renault Captur | 6,8 % | 51 000 km |
Nissan Juke | 7,0 % | 58 000 km |
Peugeot 2008 | 8,5 % | 54 000 km |
Opel Mokka | 5,5 % | 57 000 km |
Vzestup ke kompaktům
Soudě dle čísel je tedy jasné, že se Vitaře v sekci kompaktních SUV solidně daří, snad i více, než když měla před jménem Grand a spadala do třídy SUV-C.
Současné provedení se drží koncepce přeplňovaného zážehového čtyřválce 1,4 litru, ovšem s podporou mild-hybridního systému. Do toho se vůz nabízí rovněž s pohonem 4×4, což není u SUV-B úplně standardem.
Každopádně jde o jedno z takových konvenčnějších aut určených pro konzervativní veřejnost, která ještě řadu funkcí ráda ovládá dedikovanými tlačítky a přehnané digitalizaci moc nefandí. Není tedy divu, že si vůz vybírají spíše starší řidiči, preferující snadné nastupování, jednoduché ovládání a známou japonskou spolehlivost.