Článek
Zhruba před půl rokem jsme vám představili Ladu Nivu Travel v našem redakčním testu, kde jsme ji označili za takovou dacii do terénu. Řada z vás souhlasně pokyvovala hlavou, avšak někteří měli k ruské ladě i rumunské „dáčce“ několik (oprávněných) připomínek. Nezbylo tedy nic jiného než počkat na faceliftovanou variantu Dusteru (to abychom porovnávali aktuální zboží) a pak oba vozy postavit vedle sebe.
Ta chvíle nastala teprve nedávno, takže dnes vám přinášíme výsledky off-roadového souboje mezi lidovými titány, které jsme vzali do roudnické pískovny potrápit na nezpevněných cestách. Protože když už si kupujete čtyřkolku, tak zkrátka chcete, aby něco zvládla, že?
Nečekejte hory bláta a brutální stoupání, k těmto účelům si lidé tyto vozy všeobecně nepořizují. A pokud ano, tak je patřičně upraví, zvednou, opatří pevnostními nárazníky a příslušnými ochranami.
Duster i Travel jsou v rámci mimosilničních aktivit vhodné zejména do lesa, na rozbité cesty-necesty, do pískoven, na stavby, na hory a do jiných nehostinných míst. A co víc, oba automobily pojí relativně rozumná (vůči tomu, co dovedou) pořizovací cena, která se pohybuje u nejvyšších výbav lehce nad částkou 500 000 Kč s daní.
Hardwarově je pro off-road lépe vybaven Travel, disponuje totiž stálým pohonem 4x4, mezinápravovým diferenciálem s uzávěrkou a přídavnou redukční převodovkou (už ve standardu). Kdo jízdu na „želvu“ (4L) znáte, tak jistě víte, že pro pomalé přesuny či kvůli stoupání je redukce k nezaplacení. V modelovém portfoliu Travelu jsou také varianty nazvané Off-road rozeznatelné dle továrních terénních pneu, ochranného oplastování a zvýšeného sání! To vše prosím už z fabriky.
Duster stále využívá automaticky připojitelné čtyřkolky vypůjčené ze starého X-Trailu, takže nabídne pohon jedné nápravy, automatickou 4x4 nebo uzamčení 4x4 do rychlosti 50 km/h. Namísto redukce je vůz vybaven prvním rychlostním stupněm krátkým jako den volna, proto se v běžném provozu můžete směle rozjíždět i na dvojku.
Hardware máme, ale co technika? Tak tady je Dacia pochopitelně dál. Travel sází na naprostou jednoduchost, takže v interiéru připomínajícím zlatá 90. léta očekávejte leda multimediální systém s pár funkcemi a do češtiny lokalizovanou navigaci s mapovými podklady Evropy i Ruska. Manipulaci usnadní ještě zadní parkovací senzory a zpětná kamera s vlastním ostřikovačem.
To Duster nabídne (provedením) zajímavější multimédia, ovšem s graficky zastaralou navigací, která poskytuje jen omezené mapové podklady. V terénu však přijde vhod volitelný 360stupňový kamerový rozhled a zajisté parkovací senzory vzadu.
Sluší se zmínit rovněž pohonná srdce. U Lady je to jednoduché, ta se nabízí výhradně s benzinovým osmiventilovým čtyřválcem o výkonu 80 koní (127,4 Nm), spárovaným s pětirychlostní manuální převodovkou. Motor nemá přímý vstřik ani stop-start, přesto plní Euro 6 dle WLTP (po modifikaci tuzemským importem).
Duster ve čtyřkolce lze mít buď se 150koňovým (250 Nm) čtyřválcovým šestnáctiventilovým turbobenzinem 1,3 litru, nebo se 115koňovým (260 Nm) osmiventilovým turbodieselem o objemu 1,5 litru. Oproti Travelu jde o konstrukčně složitější přímovstřikové motory, navíc vybavené filtrem pevných částic i tolik diskutovaným stop-startem. Obě jednotky pak spolupracují v případě variant 4x4 výhradně s mechanicky ovládaným šestikvaltem.
Hopsa hejsa přes hrboly
Oba vozy jsme nejprve řádně potrápili v soukromé roudnické pískovně, takže okusily chuť písku, prachu, bláta, lesa, kaluží, ale i hlubokých děr rozesetých po celém areálu.
Travel se v takovém mimosilničním prostředí cítil jako doma, zvláště v off-roadovém provedení. Za volantem rozhodně dával větší pocit jistoty, stejně tak i jeho tužší řízení efektivněji posílalo zpětnou vazbu od kol do volantu. Navíc se světlou výškou 220 mm nebylo nutné vozidlo na přejezdech přes hupy nebo prohlubně nijak šetřit, prostě jsme jen jeli kupředu a houpali se v rytmu nerovností – bez škrtání.
Dost tomu pomohly rovněž krátké převisy a výše posazené nárazníky. Páka pro mechanické uzavření diferáku mezinápravy a připojení redukce šlapala natolik hladce, že vlastně eliminovala potenciální výhodu Dusteru ukrytou v elektronickém voliči pohonu. Navíc díky redukci mohla ladovka plynule cestovat i po značně rozbitých úsecích, zatímco u Dacie už bylo nutné výrazně zpomalovat a „trápit“ jedničku.
Tyhle off-roadové radovánky však vyžadují následnou péči, šetrné umytí vozu a každoroční antikorozní nástřik, jelikož pozinkovaná je pouze část karosářských dílů Travelu. Pokud se o vůz nebudete starat, začnou se na něm objevovat první známky povrchové koroze.
S provozem v náročnějších podmínkách se pojí též enormní tepelná energie vyprodukovaná samotným motorem – po podobném dovádění, jaké jsme absolvovali my, je zbytkové teplo natolik intenzivní, že i s vypnutým topením máte uvnitř malou saunu. Jako řešení se nabízí otevřít okna, případně zapnout klimu.
Převisy Dusteru obdařeného světlou výškou 214 mm taktéž nejsou nijak dlouhé, nicméně na Travel nemají, což se podepisuje zejména při překonávání všelijakých prohlubní. V takových případech zkrátka musíte opatrněji a značně snížit rychlost jízdy, jinak si prostě škrtnete nárazníkem.
Vzhledem k přeposilovanému řízení je odezva od kol prakticky nulová, což v terénu považujeme za velké minus. Volantem tak sice může točit i batole, nicméně komunikace skrze něj je dost omezená. Při jízdě po rozmlácené cestě vás bude doprovázet drnčení plastů a poměrně hlasité bubnování kamínků do karoserie. Ve srovnání s Travelem je Duster v tomto ohledu něco jako nezřízený rocker, zatímco Lada připomíná spíše zádumčivého lidového písničkáře.
A vítězem se stává…
Jenže na silnici se pak role otočí, jelikož ladovka potřebuje ke zrychlení z nuly na sto skoro 20 sekund, zatímco Dacii postačí polovina času. Třebaže jízdní komfort Travelu není vskutku špatný, na solidně vyladěného Dustera nedostačuje, což ale nejspíš nikoho nepřekvapí.
Jistěže rumunský bestseller oplývá laciností, jaká se podepisuje prakticky na celém autě, nicméně z tohoto hlediska pak lze na ruskou Ladu pohlížet jako na vykopávku z doby kamenné, byť vybavenou řadou chytrých řešení typu překlápěcí loketní opěrka.
Pokud tedy jde o ten pracovní/terénní marast, pak za vítěze určujeme Ladu, jelikož ta byla k těmto účelům primárně stvořená, a navíc disponuje i redukcí, která je v mnoha ohledech jednoznačně nenahraditelná. Ovšem řekne si o svoji dávku benzinu, neb průměrně jezdí za cirka 10 litrů na sto.
Prostornější a komfortnější SUV Duster s poděděnou čtyřkolkou zvládne mimo silnice předvést rovněž solidní (a palivově úspornější) podívanou, ovšem s notnější dávkou opatrnosti. Během našeho testování však oba vozy projely to samé s výjimkou zdolání jedné pískové haldy, kterou musel nejprve prorazit náš ruský terénobijec s tváří Toyoty RAV4.
Svoji roli může hrát taktéž cena, protože za nejlevnější Duster 4x4 (Comfort, 1,5 Blue dCi) dáte 476 900 Kč, zatímco za základní, nutno podotknout výbavově strohý, Travel Classic jen 463 000 Kč. Nejvyšší specifikace oblíbené Dacie pak stojí od 507 900 Kč (diesel) a od 523 900 Kč (benzin), přičemž za nařáchlý Travel Luxe Off-road zaplatíte od 528 000 Kč, respektive o 6 000 Kč méně, pokud zvolíte provedení Luxe bez šnorchlu, ochranných plastů a terénních gum.