Článek
Lada Granta s kempovacím modulem není plným dílem AvtoVAZu, jelikož její stavbu realizují zcela nezávislé firmy Lux Form + Avtokemper Prom a využívají k tomu právě jednu z továrních variant lidového modelu Granta.
Vůz měří na délku lehce přes 4,9 metru, dosahuje výšky téměř 2,4 metru a šíře mírně přesahuje 1,7 metru. S tvarem připomínajícím karavan se sice můžeme bavit o nějaké aerodynamice, nicméně i tak je odpor vzduchu při jízdě nevídaný.
Aby ne, když uvnitř obytného modulu máte vlastně malou domácnost. Nejdůležitější je zajisté odpočinkový prostor, proto se během kempování můžete usadit do třech křesílek, využít sklopný stolek nebo poličky s diodovým osvětlením. Pomocí několika chvatů pak lze daný prostor upravit na příjemné dvojlůžko o rozměrech 1 580 x 1 980 mm.
K vaření zajisté přijde vhod kuchyňský kout, kde krom ocelového dřezu a plynové plotny najdete ještě 70litrovou lednici s 5litrovým mrazákem a úložné prostory.
Sanitární koutek zahrnuje podlahu z ABS plastu, sprchu, kazetovou toaletu, umyvadlo, závěs a rovněž diodové osvětlení. Hned vedle se nachází dělená šatní skříň vysoká 1 840 mm, široká 360 mm a hluboká 550 mm.
Status nádrží na pitnou (70 l) i použitou vodu (60 l) plus mnoho dalších informací můžete sledovat/řídit pomocí integrovaného panelu, který ovládá také ohřívací bojler a nezávislé interiérové benzinové topení Eberspächer (2,2 kW). Celý vnitřní ansámbl je poté živený vestavěnou gelovou baterií a vybrané spotřebiče zase krmí 5kilová plynová bomba.
Vzhledem k šířce a zástavbě nástavby jde spíše o stísněnější prostory, určené pro dva cestovatele. Ani na nějaký dlouhodobý pobyt uvnitř to moc není, bavíme se skutečně o místě pro komfortní konzumaci jídla i spaní, ale větší radost vám pravděpodobně udělá odpočinek na čerstvém vzduchu, doplněný venkovním posezením (není součástí výbavy). Je však ve finále s podivem a obdivem, jak ruští úpravci vše vymysleli a zakomponovali do kompaktního modulu.
Co se týče kabiny samotného dvoumístného automobilu, jde o totální holotu bez tovární výbavy. Od úpravce si sice můžete poručit například klimatizaci (cca 30 tisíc) nebo autorádio (cca 9 tisíc), ale zrcátka zůstanou manuální a všudypřítomná záplava plastů taktéž nezmizí. Označíme-li kabinu jako účelovou až spartánskou, nebudeme daleko od pravdy.
Zimy se nebojí
Srdcem každého vozu je ovšem motor, nicméně v případě Granty Camp jde spíše o motůrek. Přední kola totiž roztáčí zážehová atmosférická šestnáctistovka s osmiventilovou technologií, naladěná na nevysoký výkon 87 koní a točivý moment 140 Nm, který je přenášený skrze vachrlatý pětirychlostní manuál. Zrychlení z nuly na sto raději nikdo neměřil, ovšem reálnou provozní spotřebu ano. Ta se pohybuje okolo 12 litrů naturalu na sto.
Výhodou pohonné jednotky je však naprostá jednoduchost. Jde o vícebodový vstřik, takže netřeba filtrů pevných částic. Emisně motorizace po úpravě dovozcem, skupinou AMC, plní EURO 6 a nepotřebuje k tomu ani systém stop-start nebo jiná „eko“ udělátka. A vzhledem k historii tohoto čtyřválce, jenž už nějakou dobu jezdí v klasických grantách, jej lze označit za spolehlivý.
Samotné řazení počítá s jízdou v zátěži, čemuž jsou přizpůsobené jednotlivé (krátké) převodové poměry. Granta Camp nabídne překvapivě svižnou akceleraci, která ovšem končí zhruba v 60 km/h. Poté se ručička tachometru tak nějak dosune k rychlosti 80 km/h a leckdy atakuje (nebo i převýší) 100 km/h, nicméně tehdy se projeví značně vysoké těžiště vozu a jízda začne být poněkud houpavá.
Skutečně tedy na nějakou extra dynamiku zapomeňte. Kamioňácké (příp. hlemýždí) tempo vozu svědčí daleko lépe. Prát se totiž ve vyšších rychlostech či v zatáčkách s touhle neforemnou pikslou prostě nechcete.
Do toho se díky uchycení obytného modulu s 31 mm tlustými stěnami ozývají pravidelné rány od podvozku, místy vrže vlastně celé auto a zcela nepochopitelně tluče o kuchyňskou desku dřevěný kryt vařiče. Škoda, tyhle věci zbytečně narušují celkový jízdní dojem, který je do 80 km/h v rámci možností pozitivní.
Výhodou vozu může být určitá agilita, přece jen jde o kompaktnější mašinu, navíc vybavenou solidně našlapaným bytovým modulem a jednoduchým spolehlivým motorem. Díky izolaci se uvnitř drží příjemné teplo, a proto se s autem dá relativně slušně fungovat také v zimě bez nutnosti toho, aby vestavěné nezávislé topení pracovalo neustále naplno.
Boj s cenou
Jenže dává takovéhle auto s výhradním pohonem předních kol smysl? Obáváme se, že v dnešní karavan-boom době moc ne, jelikož konkurence – ať už tovární, nebo ve formě obytných vestaveb – je zkrátka přespříliš vysoká. Obzvláště poté, když základní cena tohoto solidně vybaveného camperu činí 1,2 milionu Kč s daní.
Za takové peníze jste zkrátka schopni koupit daleko zajímavější obytňáky, a to nejen západní produkce. Za necelých 700 tisíc vč. daně totiž můžete sáhnout třeba po česko-ruském 2206 Bajkalu, postaveném na bázi legendární Buchanky. Lada Granta Camp tedy zaujme jen velmi úzkou skupinu lidí, kterým sednou její přednosti a odpustí jí nedostatky včetně poměrně vysoké pořizovací cenovky.
Technické údaje | |
---|---|
Typ | Granta Camp49 |
Délka | 4 925 mm |
Šířka | 1 740 mm |
Výška | 2 390 mm |
Rozvor | 2 845 mm |
Vnitřní výška | 1 558 mm |
Vnitřní šířka | 1 648 mm |
Rozměry lůžka | 1 580 x 1 980 mm |
Provozní hmotnost | 1 715 kg |
Max. výkon | 64 kW (87 k) při 5 100 ot./min |
Max. točivý moment | 140 Nm při 3 800 Nm ot./min |
Max. rychlost | 120 km/h |
Převodovka | pětirychlostní, manuální |
Základní cena | 1 200 000 Kč |