Článek
Druhá generace BRZ je o něco málo větší, o něco málo výkonnější, o něco málo vycizelovanější, ale pořád se drží původního osvědčeného konceptu: Je to malý, lehký sporťák s atmosférickým motorem a pohonem zadních kol. A v tomto případě i s manuální převodovkou, byť existuje také verze s automatem. Subaru a Toyota spojily síly i u druhé generace, jen se dvojče BRZ už nejmenuje GT86, ale GR86. A rozdíly mezi nimi jsou ještě o trochu znatelnější, než byly dřív.
Toyota je záměrně trochu chuligánštější, Subaru se chová dospěleji, jemněji - ale pořád je to výsostně hravý sporťák, zejména takhle těsně před zimou a na slušně ojetých letních pneumatikách. Subaru (a potažmo i Toyota) vyslyšelo volání majitelů první generace, že původních 200 koní je přece jenom dost málo, a převrtalo původní dvoulitr na 2,4 litru. Výkon se zvedl na 234 koní a točivý moment na 250 Nm, což s každodenní použitelností auta udělalo skutečně zázraky. Pořád se nebavíme o přemotorovaném autě, vyváženost dostupné síly a přilnavosti je tu naprosto klíčová, nicméně ve většině běžných situací teď máte k dispozici znatelně víc hnací síly, což za jízdy působí uklidňujícím dojmem.
Co na tom, že interiér působí už poněkud zastarale - na plasty nebo grafiku infotainmentu tohle auto nejezdí. A to JAK jezdí, je jeho největší přednost. Nakonec, pokud jste pravidelnými čtenáři Garáže, četli či slyšeli jste to od nejrůznějších redaktorů už několikrát. BRZ a GR86 jsou poslední mohykáni, skvostné exempláře vymírajícího druhu malých a lehkých sporťáků s atmosférickými spalovacími motory, aut, která musíte aktivně řídit a jež vám nepomáhají elektronickými berličkami, ale prostě a jednoduše tím, že mají cit v ovládacích prvcích a dělají přesně to, k čemu je svýma rukama a nohama vybídnete.
Do ČR se původně měly dostat jen dva ukázkové exempláře. Importér se však vzbouřil a vydupal si necelých padesát kousků. Jenže pak Subaru zhodnotilo možnosti na jednotlivých trzích v Evropě a zjistilo, že například v Rakousku kvůli drakonickým daním na nepraktická sportovní auta prodá maximálně hrstku kusů, zatímco český trh je poměrně lačný. Nakonec tedy dorazilo celých 250 kusů BRZ Limited Edition a pořád jich na skladě ještě pár zbývá. Troufám si ale říct, že tohle je skutečně vaše poslední šance. Pokud máte tu možnost, nepropásněte ji.