Hlavní obsah

Kupujte, nebudou! Řídit Subaru BRZ je učiněná radost, poslední kousky jsou už jen na skladech

Video: Honza Koubek

Nemá turbo, nemá ani všechny dnes už celkem obvyklé jízdní asistenty, nemá pohon všech kol, nemá ani moc vysoký výkon (i když už se to trochu zlepšilo), ale právě to jsou důvody, proč neváhat ani minutu a ušetřený milion za něj okamžitě utratit.

Článek

Druhá generace BRZ je o něco málo větší, o něco málo výkonnější, o něco málo vycizelovanější, ale pořád se drží původního osvědčeného konceptu: Je to malý, lehký sporťák s atmosférickým motorem a pohonem zadních kol. A v tomto případě i s manuální převodovkou, byť existuje také verze s automatem. Subaru a Toyota spojily síly i u druhé generace, jen se dvojče BRZ už nejmenuje GT86, ale GR86. A rozdíly mezi nimi jsou ještě o trochu znatelnější, než byly dřív.

Toyota je záměrně trochu chuligánštější, Subaru se chová dospěleji, jemněji - ale pořád je to výsostně hravý sporťák, zejména takhle těsně před zimou a na slušně ojetých letních pneumatikách. Subaru (a potažmo i Toyota) vyslyšelo volání majitelů první generace, že původních 200 koní je přece jenom dost málo, a převrtalo původní dvoulitr na 2,4 litru. Výkon se zvedl na 234 koní a točivý moment na 250 Nm, což s každodenní použitelností auta udělalo skutečně zázraky. Pořád se nebavíme o přemotorovaném autě, vyváženost dostupné síly a přilnavosti je tu naprosto klíčová, nicméně ve většině běžných situací teď máte k dispozici znatelně víc hnací síly, což za jízdy působí uklidňujícím dojmem.

Co na tom, že interiér působí už poněkud zastarale - na plasty nebo grafiku infotainmentu tohle auto nejezdí. A to JAK jezdí, je jeho největší přednost. Nakonec, pokud jste pravidelnými čtenáři Garáže, četli či slyšeli jste to od nejrůznějších redaktorů už několikrát. BRZ a GR86 jsou poslední mohykáni, skvostné exempláře vymírajícího druhu malých a lehkých sporťáků s atmosférickými spalovacími motory, aut, která musíte aktivně řídit a jež vám nepomáhají elektronickými berličkami, ale prostě a jednoduše tím, že mají cit v ovládacích prvcích a dělají přesně to, k čemu je svýma rukama a nohama vybídnete.

Do ČR se původně měly dostat jen dva ukázkové exempláře. Importér se však vzbouřil a vydupal si necelých padesát kousků. Jenže pak Subaru zhodnotilo možnosti na jednotlivých trzích v Evropě a zjistilo, že například v Rakousku kvůli drakonickým daním na nepraktická sportovní auta prodá maximálně hrstku kusů, zatímco český trh je poměrně lačný. Nakonec tedy dorazilo celých 250 kusů BRZ Limited Edition a pořád jich na skladě ještě pár zbývá. Troufám si ale říct, že tohle je skutečně vaše poslední šance. Pokud máte tu možnost, nepropásněte ji.

Načítám